اشتغال و بیکاری جزو موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است و به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود. نرخ بیکاری که از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ضرب در ۱۰۰ به دست می آید یکی از شاخص‌های ارزیابی شرایط اقتصادی کشور است.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف به «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد؛ سالانه ۸۰ هزار نفر به جمعیت این استان افزوده می‌شود و مرکز آن (کرج) بیشترین نرخ مهاجرپذیری کشور را در بین مراکز استان‌ها دارد.

این استان با داشتن ۶ شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج و فردیس در کنار پایتخت ایران قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

فعالیت افزون بر سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو)، البرز را به یکی از قطب‌های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده و در ۲ سال اخیر نیز به طور پیاپی رتبه برتر رونق تولید کشور را به دست آورده است.

همچنین وجود ظرفیت‌های بزرگ علمی و تحقیقاتی با برندهای ملی سبب شده تا این استان به عنوان قطب «علم و فناوری» معرفی شود.

بر پایه داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری البرز بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ کاهش و از سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ افزایش یافته است. این نرخ از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ به ترتیب ۱۹.۳، ۱۴.۹، ۱۰.۷، ۱۱.۷، ۱۲.۴ و ۱۴.۳ درصد بوده است.

نرخ بیکاری البرز در سه سال اخیر (سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸) با فراز و نشیب همراه بوده، به طوری که این نرخ در سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش، سال ۱۳۹۷ افزایش و ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ مجددا کاهش نشان می‌دهد؛ این نرخ از ۱۴.۳ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۶ و ۱۴.۷ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

در پاییز ۱۳۹۷ بیشترین افزایش نرخ بیکاری کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل آن مربوط به استان البرز بود؛ این نرخ از ۱۰.۳ درصد در پاییز ۱۳۹۶ با افزایش قابل توجه ۵.۵ درصدی به ۱۵.۸ درصد در پاییز ۱۳۹۷ رسید.

از ابتدای سال ۱۳۹۸ روند کاهش نرخ بیکاری در استان البرز آغاز شد؛ این نرخ در بهار امسال به ۱۴ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه ۱۳۹۷، ۱.۶ درصد کاهش نشان می دهد. نرخ بیکاری استان البرز در بهار ۱۳۹۷، ۱۵.۶ درصد بود.

نرخ بیکاری البرز در تابستان ۱۳۹۸ نیز ۱۳ درصد اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. نرخ بیکاری استان در تابستان ۱۳۹۷، ۱۳.۸ بود.

استاندار البرز امسال در نشست‌های مختلف موضوع اشتغال‌زایی و تلاش برای تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری را به عنوان یکی از اهداف و برنامه‌های مهم مجموعه مدیریتی استان عنوان و حتی اظهار امیدواری کرده که این مهم تا پایان سال‌جاری محقق شود.

عزیزاله شهبازی البته مخالفت شدید خود را با آمارسازی در حوزه‌های مختلف از جمله تورم، اشتغال، صادرات و واردات اعلام و تصریح کرده که آمارسازی‌ها را مخالف مصالح و منافع ملی و استانی می‌دانیم.

برای تحقق رویای تک رقمی شدن نرخ بیکاری در استان البرز تا پایان سال‌جاری باید ۴۴ هزار و ۳۵ شغل ایجاد شود و بر این پایه سهم دستگاه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال مشخص شده است که البته برخی دستگاه‌ها از جمله پارک علم و فناوری توان ایجاد اشتغال بیشتری نسبت به آنچه برای آنها مشخص شده (۲۰۰ نفر) دارند.

این تعداد اشتغال‌زایی برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری در البرز بر پایه آخرین داده‌های مرکز آمار ایران درخصوص جمعیت نیروی کار استان (۹۱۷ هزار و ۳۰۰ نفر) به دست آمده است.

روند کاهشی نرخ بیکاری البرز در سال جاری و عزم جدی استاندار و سایر مدیران استان برای تک رقمی کردن آن تا پایان سال‌جاری، تحقق این مهم را در استان محتمل کرده و نوید آینده‌ای مطلوب از نظر اقتصادی و کاهش محسوس بسیاری از مشکلات از جمله آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر و بیکاری برای این استان می‌دهد؛ اتفاق مبارکی که در صورت تحقق آن به گفته استاندار البرز جشن گرفته خواهد شد.

در حالی که کشورمان با توجه به تحریم‌های ظالمانه در حوزه اقتصاد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند تلاش برای کاهش نرخ بیکاری و دستیابی به نرخ بیکاری تک رقمی در استان البرز تحسین‌برانگیز و نشان از کارآمدی مسئولان مرتبط و اهالی حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری دارد.

با این تفاسیر باید به تدابیر اندیشیده شده، اجرایی شدن برنامه‌های پیش‌رو در حوزه اشتغال استان و تحقق رویای رسیدن نرخ بیکاری البرز برای نخستین به ۹.۹ درصد (تک رقمی) امید داشت و با همراهی و حمایت از خادمان صدیق مردم در این مسیر به آنان در راستای تحقق این هدف انگیزه داد.

استان البرز دارای سه هزارو ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با اشتغالزایی حدود ۱۵۰ هزار نفر ، بیش از ۱۲۰ هزار واحد صنفی و ۶۸ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی بوده که هرکدام از این بخش ها نقش موثری در ایجاد اشتغال دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.