آخرین سرشماری سالانه زنبورستان‌های استان البرز همزمان با سراسر کشور از ششم تا ۱۹ مهرماه جاری انجام شد .

اکنون این اطلاعات در سامانه مربوطه در حال ثبت است که اطلاعات نهایی سرشماری حدود ۲۰ آبان ماه سال جاری قابل احصاء‌ خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البر روز دوشنبه  به خبرنگار ایرنا گفت: این سرشماری که قرار بود به مدت ۲ هفته انجام شودکه برای رصد و پایش اطلاعات جمع‌آوری شده به مدت یک هفته تمدید شد.

مجتبی تقی‌زاده افزود: اطلاعات مربوطه بر اساس خوداظهاری واحدهای تولیدی، مراجعه نمایندگان جهاد کشاورزی، تشکل بهره‌برداران و کارشناسان پهنه‌بندی جمع‌آوری شده است.

وی اظهار داشت: در این سرشماری از هر زنبورستان تصویرسازی می شود تا هر زنبورستان فقط یکبار سرشماری شود و در این عملیات نقطه GIS استقرار زنبورستان مشخص تا محل استقرار، میزان تولید، تعداد کلنی‌ها، نوع تامین ملکه مورد نیاز که از چه منابعی تهیه و به چه تعدادی تهیه شده، سطح سواد بهره‌برداران و پوشش بیمه‌ای بهره‌برداران و زنبورستان‌ها از این طریق استعلام شود.

تقی‌زاده ادامه داد: براساس آخرین وضعیت اطلاعات جمع آوری شده در این سرشماری، ۶۴۸ زنبورستان با میزان اشتغال مستقیم ۳۴۰ نفر در استان ثبت شده است.

وی اظهارداشت:‌ همچنین در این سرشماری تعداد ۶۵ هزار و ۱۹۶ کلنی مدرن با ۳۳۴ تن و۵۷۳ کیلوگرم محصول اصلی این زنبورستان‌ها (عسل) ثبت شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز گفت: بر اساس این سرشماری ۱۴۴ کیلوگرم ژل رویال، پنج هزار و ۴۳۷۰ کیلوگرم گرده گل، ۸۵۹۰ کیلوگرم موم و ۹۱۷  کیلوگرم بره موم از این کلنی‌ها تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید محصولات جانبی نسبت به سال گذشته افزایش داشته، افزود:‌ ولی در تولید محصول اصلی عسل نسبت به سال گذشته کاهش کمی داشته ایم که یکی از دلایل آن شرایط جوی و اقلیمی در سالجاری بوده است.

تقی‌زاده اضافه کرد: علیرغم این کاهش تولید، برنامه تولید بر اساس همان قالب برنامه و برشی که برای استان تعیین شده بود، انجام شده است.

وی تصریح کرد:‌ یکی دیگر از دلایل افزایش تولید محصول جانبی و کاهش تولید محصول اصلی به دلیل جنبه اقتصادی محصولات جانبی است که واحدهای تولیدی به صورت تخصصی بر روی آن کار کرده و محصول اصلی را به سمت محصول جانبی هدایت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز گفت:‌ به طور مثال برای تولید ژل رویال نیاز است تا تولید شاخون را برای ملکه در کلنی افزایش دهیم که در تقابل با تولید عسل  است.

وی افزود:‌ همچنین هر گرم ژل رویال معادل چهار هزار تومان معادل هر کیلوگرم چهار میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود در حالیکه محصول اصلی عسل بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان است بنابراین هدایت تولید به سمت محصولات جانبی به منظور رشد اقتصادی واحدهای تولیدی انجام می شود.

هدف از سرشماری زنبورستان‌ها، احصای اطلاعات زنبورستان‌های کشور برای برنامه‌ریزی‌های یکساله است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.