این طرح ها شامل  ارتقای کیفیت گوشت مرغ و دیگری طرح واکسیناسیون طیور بومی و روستایی بر علیه بیماری نیوکاسل است.

گوشت مرغ یکی از پرمصرف‌ترین و ارزان‌ترین پروتئین حیوانی در سبد غذایی مردم است که نیاز به تقویت اعمال نظارت بهداشتی در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی مرتبط دارد.

اجرای این طرح با مزیت رقابتی در بروزرسانی کشتارگاه طبق دستورالعمل‌های دامپزشکی و در نتیجه تولید محصول با کیفیت با درجه‌بندی مشخص برای مصرف‌کننده می شود.

در اجرای طرح ارتقای کیفیت گوشت مرغ (خط ۲) این فراورده خوراکی در کشتارگاه‌های صنعتی تحت نظارت بهداشتی و ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت محصول نهایی قرار می‌گیرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: دلیل اصلی پرمصرف بودن این ماده پروتئینی و تقویت نظارت بهداشتی بر مراکز بسته بندی سرشار بودن این گوشت از پروتئین می باشد.

دکتر علیرضا جمالی افزود:‌این طرح بر ۲ اصول رقابت کیفی بین تولیدکنندگان و اصل حفظ حقوق شهروندی و حق انتخاب انجام شده که ماحصل آن به ارتقای کیفیت گوشت مرغ می‌انجامد که بر این اساس یکی از محورهای مهم رسیدن به اصول و اهداف طرح، استفاده بهینه از پتانسیل‌ها وظرفیت‌های موجود در صنعت کشتارگاه ها، تجهیزات و امکانات تخلیه اتوماتیک اندام‌های داخلی مرغ‌ها است، که خط ۲ به عنوان شرط لازم مدنظر این طرح است.

وی با بیان اینکه گوشت‌های مرغ استحصال شده در این طرح در کشتارگاه‌ها بر اساس رتبه A و A+ هستند، اظهار داشت: بر اساس ممیزی و بررسی کشتارگاه‌ها در سه ماه اخیر که همزمان در سراسر کشور انجام شد، کشتارگاه‌ها رتبه‌بندی شدند که بالاترین رتبه A و A+ بوده که در این رتبه قابلیت عمر گوشت مرغ به صورت منجمد تا ۱۲ ماه می‌باشد علاوه بر اینکه به صورت تازه و سرد نیز مصرف می‌شود.

در کشتارگاه‌های رتبه B نیز گوشت مرغ استحصال شده برای عرضه به صورت تازه و سرد است ضمن اینکه قابلیت نگهداری آن به صورت منجمد تا ۶ ماه می‌باشد.

«ویژگی بارز طرح خط ۲ تخلیه اتوماتیک اندرونه (خط دو)، سایز بندی مرغ، مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک، صادرات، رتبه بندی کشتارگاه و محصول، انجماد و ذخیره سازی فقط از رتبه +A و A، عرضه مرغ استحصالی از خط یک فقط بصورت تازه سرد، مرغ پایان دوره، کنترل دقیق ناوگان حمل و نقل (زنجیره سرد)، خودکنترلی و مسئولیت پذیری تولید کنندگان و ارتقای کیفیت بهداشتی محصولات بسته بندی شده است».

جمالی گفت: در کل کشور ۳۳ کشتارگاه با رتبه A و پنج کشتارگاه با رتبه A+ فعال می باشد و این در حالی است که تمام ۶ کشتارگاه استان البرز دارای رتبه B می باشند.

وی اضافه کرد: طرح ارتقای کیفیت کشتارگاه‌ها نیز به اجرا درآمده که در این طرح نسبت به بازسازی و به‌سازی کشتارگاه ها و ارتقای کیفی کشتارگاه‌ها بر اساس ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی با ارایه تسهیلات ویژه به اجرا درآمده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان البرز گفت: برای ارتقای کیفیت کشتارگاه ها یک بازه زمانی ۶ ماهه درنظر گرفته شده است.

آغاز طرح واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی و روستایی استان البرز

جمالی در ادامه به دومین طرحی که از امروز آغاز شد، اشاره کرد و افزود: طرح ملی واکسیناسیون طیور بومی و روستایی بر علیه بیماری نیوکاسل از امروز همزمان با روستاهای سراسر کشور در روستاهای البرز نیز آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح با واکسن‌های آشامیدنی مقاوم به حرارت تولید موسسه رازی اجرا می شود، اظهار داشت: به دلیل شرایط پراکندگی طیور در روستاها است که این واکسن انتخاب شده تا همکاران دامپزشکی با همکاری دهداری‌ها واکسن محلول در آب را به صورت آماده در اختیار روستاییان قرار دهند تا به صورت همزمان به مصرف طیور برسد.

جمالی گفت: این طرح با هدف کنترل بیماری در طیور بومی و روستایی وجلوگیری از انتقال به واحدهای صنعتی و همچنین جلوگیری از بروز خسارت‌های سنگین از طریق این بیماری اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد که این طرح در سه مرحله در فاصله هر چهار ماه یکبار انجام می شود که پیش بینی می شود در مرحله اول ۸۵ هزار قطعه از انواع طیور استان تحت پوشش این واکسیناسیون قرار بگیرند.

بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است این بیماری اولین بار در سال ۱۹۲۶ در نیوکاسل انگلستان تشخیص داده شد.

نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و گله‌های بسیاری از جوجه‌های گوشتی در صورت عدم واکسیناسیون با این بیماری درگیر می‌شوند.

این بیماری در سال ۱۳۲۹ در ایران شناسایی شده‌است.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.