در جامعه امروزی، بحث آسیب‌های اجتماعی از موارد قابل طرحی است که همه  مسئولان در صدد پیشگیری از آنها هستند.

با توجه به اینکه بیشترین قشر جامعه زیرپوشش آموزش و پرورش است، مراکز مشاوره تحصیلی و خانواده  درهدایت و پیشگیری جامعه هدف نقش بسزایی دارد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در این آیین اظهارداشت: مراکز مشاور در آموزش و پرورش با رویکرد خدمات تخصصی مشاوره به جامعه هدف توسعه می یابد.

نور علی عباسپور با اشاره به اینکه ۲۴۵ مرکز مشاوره خانواده آموزش و پرورش در کشور فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۶۰ مرکز آنها طی ۲ گذشته در سراسر کشور راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه مراکز مشاوره خانواده در آموزش و پرورش به صورت خودگردان اداره می‌شوند، تصریح کرد: برای پوشش بیشتر خدمات مشاوره‌ای نیاز به فعال کردن مراکز مشاوره در برخی از مناطق کشور داریم.

عباسپور با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مشارکت خانواده‌ها در مدارس تاکید شده است، عنوان کرد: خانواده در نظام تعلیم و تربیت نقش کلیدی دارد.

وی گفت: لازم است در آموزش و پرورش شرایطی فراهم شود که خانواده‌ها در تمام سطوح تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت در مدارس ایفای نقش کنند.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: مشارکت خانواده در مدرسه جز اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش است لذا باید شرایط اجرایی شدن مفاد سند تحول را در این زمینه فراهم کرد.

وی با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان سابقه ۷۰ ساله در کشور دارد، افزود: ارتباط تنگاتنگ خانواده، مدرسه و انجمن اولیاءو مربیان سه رکن مهم، شکوفایی استعدادها و تربیت متوازن در آموزش و پرورش است.

عباسپور آموزش خانواده را یکی دیگر از محورهای اصلی کار انجمن اولیا و مربیان دانست و بیان داشت: آموزش خانواده‌ها به این معنی است که باید خانواده‌ها، صلاحیت تربیتی را کسب کنند و در فضای تربیتی توانمند شوند.

وی یادآورشد: برای توانمند سازی خانواده‌ها در مباحث تربیتی اقدام به جذب یک هزار مدرس دوره‌های آموزش خانواده کرده‌ایم.

مدیر آموزش و پرورش نظرآباد در این آیین هدف اصلی از مراکز مشاوره را پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود:مرکز مشاوره پیوند همه دانش‌آموزان را مورد پوشش قرار می‌دهد و مدیران مدارس می‌توانند دانش‌آموزانی که با اختلالات یادگیری مواجه هستند را به این مرکز ارجاع دهند.

مسعود مهران نیا بیان داشت: در این مرکز از مشاوران منطقه در بحث تحصیلی استفاده می‌کنیم؛ همچنین در نوبت عصر در این مرکز، مشاوره خانواده شامل خانواده و ازدواج، کودک و بزرگسال، اختلالات رفتاری و مهارت‌های زندگی به افراد ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در کشورهای پیشرفته به آن می‌پردازند، بحث روان‌سنجی، اجرای تست هوش و شخصیت است که با توجه به وجود اتاق کودک در این مرکز، مسائل روانشناختی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: هنوز استفاده از مشاور در بین خانواده‌ها رایج نشده است.

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز دارد.

۲۸۱۹/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.