مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: باید 15 هزار کتابخانه در کشور داشته باشیم ولی با فاصله زیاد از استانداردها حالا سه و هزار و 500 کتابخانه فعال داریم.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه البرز، حسام قربانعلی در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی البرز اظهار کرد: حال کتاب در کل کشور خوب نیست و فرهنگ کتابخوانی آن طور که باید و شاید در میان مردم جا نیفتاده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از معضلات اجتماعی، فرهنگی، اجتماعی و ... ریشه در عدم تمایل مردم برای کتابخوانی دارد، افزود: باید بستر مناسب کتابخوانی در جامعه ایجاد شود تا فرهنگ کتابخوانی در روح و جان مردم ریشه دار شود.
وی با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور توضیح داد:  آمار دقیقی در خصوص سرانه مطالعه در کشور وجود ندارد ولی بررسی‌ها نشان داده هر ایرانی روزانه بین 20 تا 30 دقیقه مطالعه می‌کند.
این مسئول خاطر نشان کرد: برای همگام شدن با کشورهای توسعه یافته و رفع عقب ماندگی در حوزه‌های مختلف باید به کتاب و کتابخوانی بیشتر بها داده شود.
قربانعلی ابراز کرد: باید فرهنگ مطالعه در کشور از دوران کودکی در افراد نهادینه شود چون کسی که از کودکی با کتاب انس و خو بگیرد در بزرگسالی نمی‌تواند کتاب را کنار بگذارد.
وی با اشاره به اعتبار کم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اعتبار این نهاد بین 150 تا 160 میلیارد تومان است و اعتبار 52 میلیاردی که برای ساخت کتابخانه مرکزی البرز هزینه خواهد شد، یک سوم این اعتبار است.
وی توضیح داد: بدون شک اداره دو هزار و 500 کتابخانه نهادی، سه هزار و 500 کتابخانه در جمع و هفت هزار پرسنل با این اعتبار به سختی انجام می‌شود به همین دلیل باید برای این حوزه اعتبار بیشتری در نظر گرفته شود.
مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: از شهرداری‌ها تقاضا می‌شود بحث نیم درصد اعتبار کتابخانه‌ها را به موقع تخصیص دهند چون اگر این حمایت‌ها صورت نگیرد، آشتی مردم با یار مهربان میسر نخواهد شد.
وی با اشاره به کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی البرز افزود: امروز این کتابخانه کلنگ زنی شده و طبق گفته‌ها دو سال دیگر به بهره برداری می‌رسد در صورتی که کتابخانه مرکزی مشهد که بیشترین بودجه را به لحاظ تقسیمات به خود اختصاص داده، بعد از 20 سال سال گذشته به بهره برداری رسیده است.
این مسئول خاطر نشان کرد: بسیاری از کتابخانه‌های مرکزی در استان‌های دیگر نیز بعد از چندین دهه هنوز به بهره برداری نرسیده اند که این نشان می‌دهد آن طور که باید و شاید به این موضوع اهمیت کتابخوانی پرداخته نمی‌شود.
وی ابراز کرد: به صورت استاندارد باید 15 هزار کتابخانه در سراسر کشور داشته باشیم ولی امروز تنها سه هزار و 500 کتابخانه در کشور فعال است که جبران این عقب ماندگی نیازمند تعامل جمعی است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.