وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از نظام غذا و دارو در کشور گفت: دولت راه بی عدالتی را ببندد و با شفاف سازی، شبکه پوسیده رانت، جمع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی امروز -یکشنبه اول اردیبهشت ماه- در آیین رونمایی از خط تولید دارو جامدات در یک شرکت خصوصی مستقر در استان البرز با ابراز خشنودی از برگزاری این مراسم در روز میلاد موعود بشریت، گفت: جهان در توزیع سلامت از بی عدالتی به سر می برد و توزیع ناعادلانه به گونه ای است که بعضی با بهره بسیار و برخی دیگر عوارض گروه اول را پرداخت می کنند. 

وی با عنوان اینکه صنعت دارو نیازمند رویکرد جدید است، افزود: از ابتدای فعالیت در وزارتخانه و با رای اعتمادی که از نمایندگان مجلس گرفتم، مصمم به حمایت از تولید داخل بودم و تلاش کردم در صنعت تولید غذا و دارو به دنبال رسالت پاکسازی و نهادینه کردن آن بودم.

نمکی با عنوان اینکه باید از مرزهای اخلاق دفاع کنیم، اضافه کرد: مشکلاتی در نظام غذا و دارو داریم که اولین جایگاه پرمخاطره آن، سازمان غذا و دارو است که البته دولت نیز باید از آن حمایت نداشته باشد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش در ادامه با اشاره به وجود سه مشکل در نظام دارویی کشور گفت: نخستین جایگاه پر مخاطره دولت و سازمان غذا و دارو است.

نمکی با اشاره به اینکه تا این لحظه به نقطه رضایت دست نیافتیم، اظهار کرد: متاسفانه در این حوزه رانت بازی ادامه دارد و بعضی با امضاهای طلایی به تولید داخلی، آسیب می رسانند که من اخطار داده ام اگر این شبکه پوسیده، جمع نشود، قطعا رانت را جمع خواهم کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به سوابق کاری خود در حوزه غذا و دارو، گفت: با توجه به شناختی که در این خصوص دارم تاکید دارم که دولت نباید مانع توسعه بخش خصوصی شود.

وی افزود: خواستار اصلاح تمام استاندارد ها در شرکت های تولیدی هستیم تا به استانداردهای فراملی دست پیدا کنیم و در این راستا دولت باید راه بی عدالتی را ببندد و دستگاههای رانت خوار جمع شوند.

وی در ادامه ضمن انتقاد به سازمان غذا و داروی کشور اضافه کرد: باید شفافیت ایجاد کنیم که همه احساس کنند در ساختار یکسانی هستند چراکه فخر با کسی است که مردم دارتر است.

وزیر بهداشت با انتقاد از ابنکه مصوبات کمیسیون بعد از چند روز، وارونه منعکس می شود، تصریح کرد: اجازه نخواهم داد دارویی مشابهی که تولید داخلی دارد با رانت، وارد کشور شود ولیکن این اجازه را هم نخواهم داد که داروی بی کیفیت در بازار عرضه شود و تاکید دارم که کارخانه تولید داروی بی کیفیت، بسته خواهد شد.

وزیر بهداشت با اشاره به رقابت سالم میان تولیدکنندگان ادامه داد: صنعت داخلی باید در کنار هم به رونق تولید اضافه کنند و دنبال مانع تراشی برای یکدیگر نباشند.

وی با عنوان اینکه تولیدات بی کیفیت باید به بهبود شرایط خود بپردازند، خاطرنشان کرد: در کشور با قیمت بالای دارو روبرو هستیم که این به دلیل بالا بودن هزینه تولید و نداشتن بازار فروش است و لازم است برای آن تدبیر درستی اندیشید. 

نمکی به بدنه داروسازان کشور در بخش عرضه و تولید اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه تاکنون به صنعت مدرن دست پیدا نکرده ایم شاهد بالا بودن قیمت دارو هستیم که باید هرچه زودتر این موضوع به صورت دقیق بررسی و رسیدگی شود.

وی خاطرنشان کرد: از 100درصد تولید داروی کشور، 97 درصد با اعتبار 550 میلیون دلار تولیدات داخلی است و 3 درصد دیگر 1و سه دهم میلیارد دلار ارزیابی می شود.

نمکی تصریح کرد: توزیع دارو در کشور به شیوه سنتی و غیر علمی ادامه دارد و همین موضوع هزینه ها را بالا می برد و چون سیستم مدرن نداریم، هزینه های تولید سنتی و نیمه سنتی بالا  رفته و پخش دارو با حاشیه ضرر کار می کند.  نمکی با انتقاد از اینکه متصدیان داروخانه ها در حق داروهای داخلی کم لطفی می کنند، تاکید کرد: اگر صنعت دارو در داخل کشور فرو ریخت، تاکید دارم که منابع داخلی پاسخگوی وارد کردن داروی خارجی نخواهد بود و داروی داخلی با تحقیر عرضه نشود چراکه امروز در هیچ کجای دنیا نسبت به تولید داخلی، چنین رفتاری ندارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.