سرهنگ محمد اقبالی روز چهارشنبه با حضور درخبرگزاری جمهوری اسلامی استان البرز افزود: برخی هموطنان در مراکز خرید، رستوران ها، کافی شاپ ها ، مراکز ورزشی، اقامتگاه ها و مراکز گردشگری، لپ تاپ ، تبلت یا گوشی تلفن خود به رمز وای فای عمومی متصل می کنند که احتمال سوء استفاده دراین زمینه بالا است.
وی اضافه کرد: درچنین شرایطی احتمال سرقت اطلاعات دستگاه افزایش یافته و هکرها به راحتی می توانند به اطلاعات خصوصی افراد دسترسی داشته باشند.
اقبالی افزود: چنانچه کاربران نیاز ضروری برای استفاده از این اینترنت ها را دارند باید اطلاعات شخصی داخل دستگاه خود را ذخیره نکنند و از آنتی ویروس فایر وال ( دیوار آتشین ) استفاده کنند.
رئیس پلیس فتا البرز خاطرنشان کرد که کاربران هنگام استفاده از اینترنت های «وای فای عمومی» که از امینت بالایی برخوردارنیستند از موبایل بانک خود استفاده نکنند و از نصب برنامه های پرکاربرد پرهیز شود.
وی تاکید کرد: کاربران زمانی که به شبکه های عمومی( وای فای) متصل هستند به حساب های بانکی ، ایمیل و شبکه های اجتماعی وارد نشده و اطلاعات حساس وخصوصی را از این طریق ارسال نکنند.
وی بیان داشت: در صورت نیاز قبل ازاتصال نسبت به ایمن کردن دستگاه خود به آنتی ویروس معتبر و همچنین انتقال فایل هایی مثل اطلاعات شخصی، فیلم وعکس به حافظه های قابل حمل اقدام شود.

*** جرائم خریدهای آنلاین و سهل انگاری کاربران
رئیس پلیس فتا استان البرز دربخش دیگری ازسخنان خود به خریدهای اینترنتی اشاره کرد واظهار داشت: بروز جرم درخریدهای آنلاین بیشتربه دلیل سهل انگاری کاربران در هنگام خرید و انتخاب کالا است.
اقبالی افزود: برخی کاربران به دلیل پایین بودن قیمت بعضی کالاها نسبت به بازار ترغیب شده و دستخوش این جرائم می شوند که با ضررهای مالی سنگینی نیز مواجه می شوند.
رئیس پلیس فتا البرز خاطرنشان کردکه کاربران متقاضی خرید های آنلاین قبل از انجام خرید نکات امنیتی لازم را رعایت کنند .
وی افزود: درسایت های اصلی خریدهای ایتنرنتی باید شناسنامه ، آدرس و تماس فروشگاه و حتی امکان مراجعه حضوری نیز باید داشته باشد درغیر این صورت خرید در سایت های جعلی خودداری شود.
رئیس پلیس فتا استان البرز تاکید کرد که فروشگاه های آنلاین ( اینترنتی) باید دارای نماد اعتماد داشته باشند تا بتوان درصورت بروز اشکال و انصراف ازخرید کالا را مرجوع کرد.
اقبالی افزود: دستگاه استفاده برای سفارش خرید آنلاین باید دارای آنتی ویروس به روز شده باشد که از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود.

***تبلیغات فریبنده برخی تورهای مسافرتی به بهانه نوروز
اقبالی همچنین در بخش دیگری ازسخنان خود خاطرنشان کرد که همواره در ایام پایانی سال تبلیغات زیادی از سوی آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری صورت می گیرد و وعده هایی از جمله سفر به نقاط مختلف با تهیه بلیط ارزان قیمت داده می شود.
وی افزود: درچنین شرایطی برخی کلاهبرداری ها از طریق درج آگهی های فریبنده برخی از آژانس های مسافرتی و تورهای گردشگری جعلی و غیر واقعی افزایش پیدا کند.
اقبالی اضافه کرد: کاربران دراین مواقع باید مراقب سایت‌های مشکوک به فیشینگ که بیشتربرای به سرقت بردن اطلاعات خصوصی کاربران (نام کاربری- رمزعبور- اطلاعا ت بانکی) طراحی می شوند، باشند.
وی خاطرنشان کرد:متقاضیان خرید بلیط به صورت اینترنتی، قبل ازهراقدامی نسبت به مجازبودن فعالیت این گونه سایت ها اطمینان حاصل کنند.
***هدیه شارژ رایگان اینترنت ترفند احتمالی کلاهبرداران
رئیس پلیس فتا استان البرزدربخشی دیگری ازسخنان با اشاره به تبلیغات گسترده در زمینه هدیه شارژ اینترنت رایگان در فضای مجازی گفت: این گونه تبلیغات احتمال ترفند کلاهبرداری را افزایش داده که مردم فریب آن را نخورند.
اقبالی افزود: کاربران به این نکته توجه کنند که بسیاری از تبلیغات با عنوان هدیه شارژ اینترنت رایگان با هدف کلاهبرداری صورت می گیرد.
وی گفت : در چنین شرایطی کلاهبرداران با ترفند خاص کاربران را وادار به ارائه اطلاعات بانکی، شماره کارت، رمز اینترنتی CVV2 و تاریخ انقضای کارت را در اختیارکلاهبرداران فضای مجازی قرار دهند.
وی بیان داشت: کاربران درصورت مواجهه با پیشنهادهای جذاب در فضای مجازی از ارائه مشخصات حساب بانکی خود از جمله رمز اینترنتی ، تاریخ انقضا ، 2CVV و ... خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: کلاهبرداران با تبلیغات اغوا کننده کاربر را به لینک خود دعوت کرده و سپس اقدام به فیشینگ می کنند.

***کلاهبرداری بیشترین فراوانی جرائم اینترنتی البرز است
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان البرز گفت: بیشترین جرائم درسال جاری در این استان مربوط به کلاهبرداری از طریق سیستم اینترنتی است.
اقبالی افزود: برداشت غیرمجاز از حساب بانکی دیگران و سرقت اینترنتی به ترتیب بیشترین فراوانی را در فضای اینترنتی البرز به خود اختصاص داده اند.
وی اضافه کرد: با توجه به این آمار می طلبد کاربران نسبت به حفظ و نگهداری رمزکارت بانکی خود دقت بیشتری داشته باشند.
2098/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.