سرهنگ محمد‌علی آدینه ‌لو روز چهارشنبه با اعلام این خبر با بیان اینکه نخستین هدف مجرمان سایبری برای ارتکاب جرم جمع آوری اطلاعات از کاربران است، افزود: مجرمان سایبری تلاش می کنند با کنار هم گذاشتن این اطلاعات اهداف مجرمانه خود را پیش ببرند.
وی اظهار کرد: اطلاعات منتشر شده در شبکه‌ های اجتماعی به همراه تصاویر شخصی که از سوی کاربران انتشار می یابد در واقع بهترین خوراک برای مجرمان سایبری برای به دام انداختن کاربران یا دوستان و آشنایان آنها است.
آدینه لو افزود: برخی مجرمان سایبری با جمع آوری اطلاعات کاربران، خود را از دوستان یا همکلاسی‌های قدیمی معرفی کرده و بعد از طرح دوستی و تائید آن از سوی کاربر، وارد فاز اجرا می‌شوند.
آدینه لو ادامه داد: در این مرحله، مجرمان سایبری به دنبال اطلاعات محرمانه ‌تر و تصاویر خصوصی ‌تر هستند و با چرب زبانی و فریب و بعد از بدست آوردن این اطلاعات به منظور اخاذی و باج خواهی کاربران را تحت فشار قرار می‌دهند که تصاویر خصوصی آنها را منتشر کرده و یا برای دوستان و آشنایان آنها ارسال می‌کنند.
وی با بیان اینکه تغییر تصاویر با نرم افزار فتوشاپ و تبدیل آن به تصاویر مستهجن از دیگر شگردهای مجرمان سایبری برای اخاذی و باج خواهی از کاربران است افزود: جمع آوری اطلاعات و شناخت سلایق و علایق کاربران از دیگر ترفند مجرمان سایبری است و بعد اینکه متوجه شدند کاربر به چه چیزهای علاقه مند است از آن طریق سوژه خود را به دام می‌اندازند.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان زنجان سرقت از منازل توسط جمع آوری اطلاعات از کودکان را نیز یکی از شگردهای مجرمان سایبری و شبکه های اجتماعی خواند و افزود: در این شگرد مجرمان با طرح دوستی با کودکان در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زمان بود و نبود والدین در منزل را جمع‌ آوری کرده و در فرصت مناسب دست به سرقت می زنند.
آدینه ‌لو افزود: عکس‌های سلفی یهویی نیز که کاربران در مسافرت و گردشگری‌ها از خود منتشر می‌کنند از دیگر سوژه‌های مورد نظر سارقان است که به دنبال فرصت می‌گردند تا در نبود فرد از منازل سرقت کنند چراکه از قبل اطلاعات این کاربران را از طریق شبکه‌های اجتماعی جمع ‌آوری کرده اند.
وی به کاربران توصیه کرد تلاش کنند تا اطلاعات کمتری از خود در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی منتشر نمایند و از بار گذاری تصاویری شخصی خود به خصوص در حجم بالا خودداری کنند چرا که این اطلاعات زمینه ارتکاب جرم علیه آنها را فراهم می‌کند.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارشهای مردمی و اخذ نقطه نظرات شهروندان و کاربران بوده و همچنین این کاربران می‌ توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهای سایبری را با مراجعه به این سایت دریافت کنند.
6084/6085
دریافت کننده: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.