به گزارش ایرنا، فرهاد غلامی روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: با توجه به مهاجرپذیری استان البرز، ساخت وسازهای غیر مجاز در این منطقه افزایش یافته که خود آسیب و تهدید به شمار می رود.
وی بیان داشت: امروز سازمان نظام مهندسی در البرز به وظیفه نظارتی و ذاتی خود عمل می کند و در بخش های مختلف نظارت ها بر روی سازه های مجاز انجام می شود.
غلامی گفت: درهفت بخش از جمله عمران، مکانیک خاک و برق نظارت ها به صورت ویژه اعمال می شود اما باید ساخت و سازهای غیر مجاز را کنترل کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز بیان داشت: طبق تفاهم نامه با شهرداری ها، صدور شناسنامه فنی برای ساختمان ها و نظارت ها بر مراحل احداث بناها با همکاری نظام مهندسی انجام خواهد شد.
غلامی افزود: امروز یکی از نیازهای اصلی شهرهای استان پرداختن به سیما و منظر شهری است که در نشست های فرمانداران و شهرداران استان بر آن تاکید شده است .
وی اظهار داشت: پرداختن به سیمای شهری و ساماندهی آن از آسیب های اجتماعی می کاهد و سازمان نظام مهندسی آماده است تا برای بهبود سیما و منظر شهری به کمک شهرداری ها بیاید.
محمد خردرنجبر معاون شهرسازی نظام مهندسی استان البرز گفت: امروز باید در بحث ترافیک، ساخت مجتمع های مسکونی و تجاری بزرگ و کوچک مطالعه علمی و دقیق در البرز صورت گیرد.
وی ادامه داد: زمانی باید مجوز ساخت یا پایان کار به مجریان پروژه ها و ساختمان ها داد که فعالیت ها براساس ضوابط و مقررات فنی و مهندسی پیش بینی و اجرا شود.
خرد رنجبر گفت: در بحث فنی و مهندسی ساختمان های با زیربنای پنج هزار متر مربع به بالا مشکلاتی داریم که باید آنها را مرتفع کرد.
وی بیان داشت: در برخی مناطق کرج مانند حصارک به دلیل ساخت وسازهای غیر مجاز با مشکلات و معضلات زیادی روبرو هستیم.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز با وجود عدم همکاری برخی دستگاه ها در سال 96 حدود هفت هزار بازدید از بناهای در دست ساخت انجام داد.
خرد رنجبر گفت: دراین سال ساخت سه هزارو 51 مورد بنا به علت رعایت نکردن اصول فنی متوقف و حدود 30 هزار گزارش مهندسی تهیه شد.
وی افزود: در نیمه نخست امسال 700 مورد بازدید از بناهای در دست ساخت البرز انجام شد .
وی اظهار داشت: موضوع نظارت بر راه اندازی آسانسورها را جدی گرفته ایم زیرا در سال 94 حدود 190 مورد سقوط آسانسور در البرز گزارش شد.
مهندس علیرضا صنوبر نایب رئیس اول سازمان نظام مهندس البرز در این نشست گفت: بحث ساخت و ساز یک نیاز جمعی است که کل جامعه با آن سروکار دارد.
وی ادامه داد: برخورداری از سرپناه و سازه مقاوم و متسحکم باید به مطالبه عمومی تبدیل شود.
این عضو نظام مهندس گفت: مراحل احداث ساختمان ها باید در ابتدای اجرای سازه مطالعه دقیق و پیش بینی شود تا هزینه ها افزایش نیابد.
وی افزود: دربحث آسانسور باید نیازهای فنی به طول کامل رعایت شود تا شاهد مشکلات و پیامدها نباشیم .
صنوبر در بخش دیگری از سخنانش گفت: سازمان نظام مهندسی این توانایی را دارد که در بحث سیما و منظر شهری ورود کرده و به دیگر ارگان ها کمک کند.
مصطفی ریاحی خواه نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در این نشست گفت: برای پیشگیری از تخلف ساختمانی موارد قانونی پیش بینی شده لیکن باید نظارت ها صورت گیرد.
وی ادامه داد: امروز در بحث شهرسازی به ویژه کمیسیون ماده 100 نظارت های ویژه در استان البرز اعمال می شود.
علیرضا ورشویی رئیس شورای انتظامی نظام مهندسی البرز نیز در این نشست گفت:
سالانه 400 پرونده ساخت وساز به لحاظ رعایت نکات فنی در این شورا بررسی می شود.
به گفته وی، طرف های این پرونده ها، شاکیان، سازنده ها یا مردم هستند که از سوی شهرداری ها و اداره کل راه و شهرسازی و بازرسی کل کشوربه شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ارجاع داده می شود.
وی خاطر نشان کرد: امسال بر اساس آمار حدود 70 درصد پرونده ها به رد شکایت ، برائت یا تذکر بوده است .
وی تاکید کرد: تنها 30 درصد از پرونده ها منجر به محکومیت شده که این نشان دهنده آن است که نظارت مهندسان در وضعیت خوبی است .
این مسئول خاطر نشان کرد: شورای انتظامی مهندسی استان البرز سومین سال عملکرد خود را طی کرده و بدون حاشیه به پرونده ها رسیدگی می کند.
وی گفت: در رسیدگی به پرونده ها هیچ گونه چشم پوشی و اغماضی نخواهد داشت و به هیچ وجه جانبداری انجام نمی شود.
وی ادامه داد: وضعیت عملکرد حرفه ای مهندسان البرز براساس آمار مطلوب است و آنچه که باعث وجود تخلفات ساختمانی و 2 نقشه ای شده ، مشکلات ناشی ار تفصیلی کرج و درآمد نا پایدار شهرداری است که باید در جای دیگر به آن رسیدگی کرد.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.