به گزارش ایرنا، کلانشهر یک میلیون و 800 هزار نفری کرج که در این سال ها با مشکل آلودگی هوا مواجه شده ساکنانش نیز از نبود اتوبوس های مناسب عمومی رنج می برند.
حساسیت این موضوع سبب شده تا در بیشتر نشست های اداری از جمله جلسات شورای اسلامی شهر به آن پرداخته شود و اهمیت آن هر بار مورد واکاوی و بازگویی قرار گیرد.
اینکه وضعیت ناوگان حمل وحمل عمومی کرج در دهه 80 چگونه بوده و اکنون در چه شرایطی قرار دارد خود مبنای مباحثی است که باید آن را آسیب شناسی و مورد بازنگری قرار داد.
اواسط دهه 80 بود که تعداد اتوبوس های کلانشهر کرج به حدود یک هزار و 300 دستگاه رسید که در آن زمان ناوگان اتوبوسرانی کر یکی از جوان ترین ها در سطح کشور محسوب می شد.
با این اوصاف در آن زمان هم تعداد اتوبوس ها متناسب با نیاز جمعیت نبود و قرار شد تعداد آنها از 2 هزار دستگاه فراتر رود ، اتوبوس هایی که با سوخت پاک یا فاقد آلودگی هوا پیش بینی شده بود.
از دیگر سو اجرای خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر یکی دیگر از برنامه ها و طرح هایی بود که با هدف تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و آلودگی زدایی از کرج مورد توجه قرار گرفت پروژه ای که در میان کاستی های اعتباری دوره ساخت آن از پیش بینی ها فرا تر رفته است.
به هرحال پروژه قطار شهری در کش و قوس مشکلات مالی و اعتباری و اختلاف های کارفرمایی و پیمانکاری فرصت های سازندگی آن کم کم سوخت و اکنون از 27 کیلومتر این پروژه 15 کیلومتر تونل حفاری شده و حتی چشم اندازی مشخص برای تکمیل بخشی از آن وجود ندارد.
اما تا ساخت این پروژه و طرح های دیگر آنچه می بایست مورد توجه قرار می گرفت توسعه ناوگان اتوبوسرانی و خطوط آن با استفاده از خودروهای سالم و جدید بود که نه تنها این امر محقق نشد بلکه اتوبوسرانی کرج بیشتر داشته هایش به خاطر فرسودگی خودروها از دست داده است.
اکنون از حدود یک هزارو 300 دستگاه اتوبوس دهه 80 آنچه آمارها نشان می دهد ، شاخص آماری بر روی عدد 480 دستگاه اتوبوس قرار گرفته، خودروهایی که هم فرسوده و هم آلاینده هستند.
تحریم های ظالمانه و از سوی دیگر پیر شدن ناوگان اتوبوسرانی هر روز برآلودگی هوای کرج افزود ضمن آنکه اقبال مردم نسبت به این ناوگان هم کمتر شده است.
آلودگی اتوبوس ها به حدی است که حتی اعتراض برخی اعضای شورای اسلامی شهر کرج را در پی داشته و بخشی از آلودگی شهر را متوجه احتراق ناقص اتوبوس های درون شهری می دانند.
با این حال بخش اعظم این مشکلات را باید تحریم ها دانست ، تحریم هایی که در انتقال فناوری و مواد اولیه به داخل کشور مانع شده و می توان گفت که ظالمانه ترین تحریم های عصر کنونی هستند چرا که زندگی مردم و سلامت آنها را نشانه رفته اند.
به هرحال نباید فراموش کرد که راه های زیادی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در کرج و دیگر شهرها وجود دارد از جمله اینکه هنوز برخی صنایع خودروساز کشور در این عرصه فعالیت می کنند و حتی تحریم ها فرصتی برای تولید انبوه و درآمدزایی آنها به شمار می رود.
امروز چهارشنبه نیز نشست شورای اسلامی شهر کرج به بررسی وضعیت ناوگان اتوبوسرانی اختصاص یافت ، نشستی که با امیدها ، انتظارات و انتقاداتی همراه بود.
منصور وحیدی نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج در این نشست با قدردانی از شهردار کرج به خاطر بازدید از کارخانه اتوبوس سازی استان سمنان اظهارداشت: به تیمی که در سازمان حمل بار و مسافر شهرداری کرج مستقر هستند، اعتماد ندارم.
وی ادامه داد: در سال های گذشته یک قرارداد برای خرید هفت دستگاه «تراموا» منعقد شد که خانماسوز است چرا که خسارت سنگینی وارد کرد.
وحیدی گفت: همچنین تعدادی ترامباس توسط سازمان حمل بار و مسافر شهرداری خریداری شده اما هنوز به خاطر نقص فنی به این ناوگان محلق نشده است .
وی افزود: در جریان خرید این ترامباس ها هیچ صورت جلسه تحویلی در کار نبوده است.
وحیدی گفت: برخی اتوبوس های خریداری شده در سال های گذشته فاقد دنده عقب بوده که این موضوع باید تحت پیگیرد قانونی قرار گیرد.
وی بیان داشت: توجه به خرد و عقلانیت جمعی در اجرای طرح های عمرانی و خدماتی لازمه پیشگیری از خسارت ها است که دراین مورد بی توجهی شده است.
وحیدی گفت: سازمان حمل بار و مسافر شهرداری کرج از حساسیت خاصی برخوردار است و باید خدمات ویژه بدهد.
علی اصغر کمالی زاده شهردارکرج در این خصوص گفت: مقوله اتوبوس یکی از مواردی است که کلانشهر ها با آن مشکل دارند.
وی اظهار داشت : پرداخت یارانه به این بخش از مسائل مهمی است که باید از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد.
کمالی زاده ادامه داد: اکنون شرکت اتوبوس سازی استان سمنان تنها شرکت سازنده این خودروها در کشور است که به تازگی برای عقد قرار داد از آن بازدید کردیم .
وی با بیان اینکه اکنون خط تولید برخی شرکت بزرگ اتوبوس سازی کشور تعطیل است ، گفت : تلاش ها براین است که نیاز اتوبوسرانی در کمترین زمان برطرف شود.
شهردار کرج افزود: قرار است 40 درصد خرید اتوبوس های جدید به شیوه تهاتر و 60 درصد نقدی باشد .
وی اظهار داشت: در این زمینه با وزارت صنعت ، معدن و تجارت رایزنی شده و قرار است 200 دستگاه اتوبوس با حمایت ویژه این وزارتخانه به ناوگان حمل ونقل عمومی کرج افزوده شود.
شهردار کرج با بیان اینکه وضعیت کنونی کشور سبب شده تا سازندگان اتوبوس با مشکلاتی مواجه شوند ،گفت: با این اوصاف باید راهکارهای مناسب برای تامین نیازهای داخلی اتخاذ شود.
کمالی زاده افزود: شهرداری کرج دارای 80 دستگاه اتوبوس ملکی بوده که باید آنها را به 300 دستگاه افزایش دهیم.
عباس زارع رئیس شورای اسلامی شهر کرج در این خصوص گفت: شورا باید در کمترین زمان ممکن اقدام لازم برای خرید اتوبوس های جدید به عمل آورد.
وی افزود: برای دستیابی به راهکار مناسب باید نشست های تخصصی در شورای شهر برگزار شود.
مهدی حاجی قاسمی عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز گفت : بحث بازسازی اتوبوس های فرسوده باید در اولویت قرار گیرد .
وی ادامه داد: لایحه تکمیلی برای بازسازی اتوبوس های فرسوده نیاز است و دراین زمینه خرید خودروهای «ون » و «مینی بوس » توسط بخش خصوصی باید دنبال کرد.
حاجی قاسمی با بیان اینکه اکنون بیشتر اتوبوس های شهری کشور فرسوده هستند ، گفت: با این حال برای کرج باید 500 دستگاه اتوبوس نو خریداری شود.
همچنین دیگر اعضای شورای اسلامی شهر کرج بر اتخاذ راهکار مناسب برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی تاکید کردند.
کلانشهر کرج حدود 12 دستگاه تاکسی دارد که بخشی از آنها فرسوده هستند.
طبق بررسی های آماری روزانه حدود یک میلیون سفر با استفاده از اتوبوس و تاکسی در شهر کرج انجام می شود.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.