به گزارش ایرنا، مهدی جوهری روز شنبه در دومین همایش مدیریت سبز که به مناسبت روز ملی هوای پاک در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، افزود: مساله محیط زیست یک بحث استانی نیست بلکه یک موضوع ملی و جهانی است.
وی اظهار داشت: از قرن 20 که آهنگ ماشینی شدن زندگی بشری به صدا درآمد ، مساله توجه به محیط زیست کنار گذاشته شد امام با به طرح حقوق محیط زیست در مسایل صنعتی که همان پیوست مسایل زیست محیطی است، این موضوع کمی جبران شد.
وی ادامه داد: امروز کشورهای در حال توسعه درگیر مسایل زیست محیطی زیادی شدند به طوریکه تنها به دنبال توسعه نامتوازن بوده و آب و هوا را رها کردند.
جوهری گفت: شهرک های صنعتی را ایجاد می کنیم به امید اشتغال ولی غافل از اینکه جمعیتی انبوه را بیمار و سرطانی می کنیم.
وی افزود: توسعه نامتوازن همان است که کارخانه می زنیم بعد پساب آن را در زمین کشاورزی رها می کنیم سپس می گوییم تصفیه خانه بگذارند؛ توسعه نامتوازن یعنی نادیده گرفتن موضوع پیشگیری از آلودگی هوا است.

***نفس های البرز هم به شماره افتاد
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز اضافه کرد: البرز سه درصد خاک و پنج درصد جمعیت کشور را دارد و در حالیکه که کرج تنفس گاه تهران بوده اما اکنون خودش نمی تواند به خوبی تنفس کند.
وی تاکید کرد که این تنفس گاه را با شهرک های صنعتی و نیروگاه ها به خطر انداختیم.
وی با اشاره به شعار امسال هفته هوای پاک که « هوای پاک، مسئولان و مردم » می باشد، گفت: باید یک کاری کنیم که این شعار محقق شود و برای رسیدن به این هدف ابتدا باید مسئولان پای کار بیایند و مسایل زیست محیطی همچون استفاده نکردن از خودروی شخصی را رعایت کنند بعد از مردم انتظار داشته باشیم.
وی افزود: در برنامه پنج ساله ششم توسعه نیز به مسایل محیط زیست اشاره شده ولی در بند غ ماده 38 یک مشکلی دارد که هر کارخانه ای و هر صنعتگری بخواهد کاری انجام دهد باید از محیط زیست استعلام بگیرد و باید این سازمان نیز ظرف مدت 2 ماه پاسخ دهد و اگر نداد کارخانه کارش را شروع کند.
جوهری ادامه داد: انباشت قوانین داریم ولی اراده ها ضعیف است که اراده های مسئولین باید پای کار بیاید و مسئولین ریل گذاری کنند و دستگاه ها و مردم مطابق با آن حرکت کنند.
وی اظهار داشت: باید به مسایل زیست محیطی اعتقاد داشته باشیم و شعار ندهیم و در استان باید زیرساخت ها همچون ناوگان عمومی قوی تامین شود تا از وسیله شخصی استفاده نکنند.
وی گفت: در قانون قضا آمده که تهدید بهداشت عمومی جرم است به این دلیل باید معاینه فنی را جدی بگیریم و آن را به صوری انجام ندهیم.
جوهری اضافه کرد: در بحث توسعه فضای سبز برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز می توانیم از ظرفیت محکومین رای باز در حوزه کاشت نهال استفاده کنیم.
وی تاکید کرد که باید برای کاهش آلودگی هوا به باور برسیم و تا مردم به این باور نرسند که هوای آلوده سم است و موجب بیماری های زیادی می شود نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

***انسانها ششمین عامل انقراض کره زمین
عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز در این همایش گفت: زمین عمری نزدیک به چهار هزار میلیون و 700 سال دارد که یک هزار میلیون و 500 سال زمان برد تا مقدمات حیات بر روی زمین شکل بگیرد.
محمد نبیونی افزود: از حدود 3 هزار میلیون سال پیش تاکنون که حیات بر روی زمین شکل گرفته فقط حدود 700 میلیون سال آن است که موجودات زنده تحت عنوان مهره داران بر روی آن زندگی می کنند.
وی اظهار داشت: در این مدت 700 میلیون ساله تا به امروز پنج انقراض بزرگ بر روی زمین اتفاق افتاده و اکنون در دوره انقراض ششم قرار گرفته ایم و به تعبیر دانشمندان انقراضی است که عامل و منشاء اصلی آن انسان ها هستند.
نبیونی گفت: این انسان هوشمند امروزی قدمتی کمتر از 130 هزار سال بر روی زمین دارد که در دوره زندگی مهره داران فقط مدت زمان کمی را در این دوره زندگی کرده است.
وی افزود: در این مدت انسان شروع به دخالت بر روی زمین کرده است به طوریکه شرایط زندگی برای انسان هم به خطر افتاده است.
وی اظهار داشت: اکنون انسان به فکر افتاده دوره بسیار کوتاه زندگی اش بر روی کره زمین را مورد ارزیابی قرار دهد که جای شکرش باقی است که آنچه که بر زمین وارد کرده است را بیش از این به مخاطره نیاندازد و دچار مشکل نکند و مشکلات حیات بر روی زمین را افزایش ندهد.
عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: اگر انسان اقدامی انجام دهد که بر روی حیات موجودات تاثیر بگذارد اثرات سوء آن به خود انسان برمی گردد.
وی افزود: به طوریکه هوایی که تنفس می کنیم فقط متعلق به انسان ها نیست بلکه متعلق به تمام موجودات زنده بر روی زمین است و اثرات مخرب بر روی سلامت هوا تاثیر سوء آن به انسان برمی گردد.
در ادامه برگزاری این همایش ، کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر کرج و کمیته مبارزه با گرد و غبار در سالن کنفرانس میلاد کرج برگزار شد.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.