به گزارش ایرنا، سکونتگاه های غیررسمی اغلب در حاشیه شهرهای بزرگ ایجاد شده اند و نظارت خاصی نیز بر ساخت و ساز آنها صورت نگرفته است.
این سکونتگاه ها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و معمولا سهم چندانی از امکانات و خدمات شهری مانند فضاهای آموزشی، خدماتی، تفریحی و اماکن فرهتگی ندارند.
این مشکلات در کنار تنگناهای اقتصادی، حضور اتباع خارجی و همچنین بزه کاران و معتادان موجب شده تا ساکنان این گونه محلات در معرض انواع و اقسام آسیب های اجتماعی قرار بگیرند.
شهر قزوین دارای 11 سکونتگاه غیررسمی (بافت ناکارآمد شهری) است که توانمندسازی و رفع مشکلات آنها جزو برنامه های ستاد بازآفرینی شهری قرار دارد، اما تا حل کامل معضلات این سکونتگاه ها راه زیادی وجود دارد.
در نشستی با حضور جمعی از کارشناسان و مسئولان، مسایل و مشکلات سکونتگاه های غیررسمی قزوین و شهرهای حومه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ماحصل گفت و گوهای آن در ادامه آورده شده است.
در این نشست حاضران از فراوانی و خیل آسیب های اجتماعی در سکونتگاه های غیررسمی و ضرورت هم افزایی دستگاه ها برای حل مشکلات این مناطق سخن گفتند.

** نبود کاربری های خدماتی و محرومیت در مناطق کم برخوردار
نماینده معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین در خصوص محلات کم برخوردار شهر گفت: محله باغ نشاط در مجاورت باغستان سنتی و اراضی زراعی قرار دارد و از دهه 50 به دلیل وجود شرکت نفت در این منطقه شاهد سکونت اهالی در این محل بودیم.
کبری حاجی آبادی افزود: جمعیت ساکن در باغ نشاط از سال 85 با افزایش قابل توجهی در بلوک های موجود همراه بود و در حال حاضر 2 هزار و 342 نفر در این محله سکونت دارند.
حاجی آبادی با بیان اینکه مساحت باغ نشاط 204 هزار متر مربع است،اظهار داشت: یکی از نیازهای اساسی موجود در این منطقه، کاربری های فرهنگی و مدرسه است که خلاء آن در منطقه احساس می شود.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سرا در توانمندسازی این محله، اظهار داشت: شهرداری پیگیر است تا فرهنگ سرایی در این منطقه احداث کند اما با توجه به زمان بر بودن این موضوع فعلا یک منزل برای این هدف درنظر گرفته ایم.
این مسئول تاکید کرد: توانمندسازی محلات کم برخوردار نیازمند همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی است و تا هم افزایی لازم وجود نداشته باشد، اقدام میسری در این حوزه صورت نمی گیرد.
حاجی آبادی در ادامه به ساکنان منطقه کوی بهار در حاشیه شهر قزوین و در جنب جاده قزوین-رشت اشاره کرد و اظهار داشت: در این محل براساس آخرین اطلاعات کسب شده، 91 خانوار معادل 367 نفر در این محله ساکن هستند.
معاون معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین به تشریح سیاست های شهرداری در این منطقه اشاره کرد و گفت: به علت کم عرض بودن معابر و باریک بودن کوچه ها و همچنین نبود بسترهای لازم زیرساختی به دنبال جابه جایی ساکنان این منطقه هستیم.
حاجی آبادی به زمین های قولنامه ای محله لالوآباد در غرب میدان مادر قزوین نیز اشاره کرد و اظهار داشت: به علت نبود مجوز لازم برای ساخت وساز جدید و کمبود مدارس، اکثر فرزندان ساکنان این محله باید برای رفتن به مدرسه به مرکز شهر عزیمت کنند.
نماینده شهرداری قزوین ادامه داد: اکثر ساکنان این محله کشاورز هستند و زمین های محل سکونت خود را پس از انقلاب تصرف کرده اند.
وی به افزایش جمعیت در این محله بعد از دهه 60 اشاره کرد و تعداد ساکنان لالوآباد را 342 نفر برشمرد.
به گفته حاجی آبادی، کاربری های خدمات رسانی در این محله به خوبی دیده نمی شود و تعداد پلاک های تجاری و مسکونی ها در این نقشه بسیار ناهماهنگ و دارای ریزدانه است.

** حجم بالای آسیب های اجتماعی در سکونتگاه های غیررسمی
دبیر کارگره ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان قزوین نیز گفت: آسیب های اجتماعی در سکونتگاه های غیر رسمی بیش از سایر مناطق بوده و این مساله به خوبی قابل لمس و مشاهده است.
اردشیر صفاپور افزود: با توجه به اینکه مسئله اعتیاد در سکونتگاه های غیررسمی بیشتر است، بنابراین ضروری است که تدابیر ویژه ای برای پیشگیری از اعتیاد در این مناطق اتخاذ شود.
وی با بیان اینکه انجام فعالیت های نشاط آور و آموزشی در سکونتگاه های غیررسمی باید مورد توجه دستگاه های اجرایی قرار بگیرد، تاکید کرد: هرگونه فعالیت فرهنگی و آموزشی با هدف نشاط اجتماعی می تواند افراد را از آسیب های اجتماعی مصون دارد.
صفاپور خاطرنشان کرد: برای ساماندهی 11 محله ناکارآمد در چهار شهر استان، 45 میلیارد و 400 میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه شده است و برای 2 هزار و 300 نفر از ساکنان این محلات نیز تسهیلات در نظر گرفته شده است.

** حضور دانش آموزان افغانی در کنار دانش آموزان ایرانی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان قزوین نیز گفت: مشکل اصلی ما در محلاتی چون باغ نشاط وجود مدرسه ابتدایی با حضور محصلان اتباع افاغنه است به گونه ای که جمعیت دانش آموزان افغانی بیشتر از محصلان ایرانی است و غالبا دارای سن بالایی هستند.
عباس افلاطونی افزود: خانواده های ساکن در این مناطق درآمد بالایی ندارند و مجبور هستند محصلان خود را با هزینه بالا به مدارس داخل شهر بفرستند.
وی به مشکلات فرهنگی وابسته به حضور محصلان افاغنه در کنار دانش آموزان ایرانی اشاره کرد و گفت: حضور ایرانیان در کنار اتباع افاغنه باعث تاثیرپذیری فرهنگی می شود.

** نقش روحانیون در کاهش آسیب های اجتماعی سکونتگاه های غیررسمی
مدیر اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین نیز گفت: ساماندهی مناطق کم برخوردار و سکونتگاه های غیررسمی باید با هم افزایی دستگاه ها انجام شود و اگر خواهان اثربخشی موثر در مناطق یاد شده هستیم، باید نظرات کارشناسی لازم در این رابطه اخذ شود.
محمد فلاح صفری افزود: حضور روحانیون در مناطق کم برخوردار و اشاعه برنامه های فرهنگی و مذهبی می تواند تا حد زیادی مشکلات اجتماعی موجود در این نقاط را کاهش دهد.

** نقاط متروکه در سکونتگاه های غیررسمی بستر امن بر خلاف کاران
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین در این جلسه گفت: از سال 96 طرح استقرار روحانیون در مناطق حاشیه نشینی را با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در دستور کار قرار داده ایم.
حجت‌الاسلام عباس نظری افزود: در حال حاضر در 16 نقطه از شهر قزوین روحانیون برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی تلاش می کنند.
وی به بحث خانه ها و مدارس متروکه در این نواحی پرداخت و تاکید کرد: وجود چنین مکان هایی باعث نشر مفاسد اخلاقی و رشد استفاده از مواد مخدر شده است.
حجت الاسلام و المسلمین عباس نظری به محله مولوی قزوینی اشاره کرد و گفت: مدارس متروکی در محله مولوی وجود دارد که نه تخریب می شود و مورد بازسازی نیز قرار نمی گیرد که این مکان ها اکنون مورد استفاده قاچاقچیان قرار گرفته است.
این مسئول به تاسیس خانه های جوان توسط هلال احمر و مدیریت شهری اشاره کرد و اظهار داشت: با اقداماتی که از سوی شهرداری صورت گرفته است، رضایت نسبی را در بین ساکنان این منطقه شاهد هستیم که البته توقع داریم میزان این خدمات افزایش یابد.
حجت الاسلام نظری به حضور اتباع افاغنه در مناطق کم برخوردار اشاره کرد و اظهار داشت: وجود 90 درصد محصلان افاغنه در خیابان دیمج و مولوی و حتی پشت میدان تره بار از موضوعاتی است که ساماندهی و چاره اندیشی در خصوص آن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی قزوین همچنین بر جلوگیری از اعتیاد دوباره معتادان بهبود یافته از طریق اشتغال زایی برای آنان تاکید کرد و یادآور شد: بیش از 270 معتاد در سکونت گاه های غیر رسمی دستگیر شده و پس از ترک برای آنها اشتغالزایی شده است و لازم است که به پایداری این افراد در این مناطق کمک کنیم.

** نقش دفاتر تسهیل گری در کاهش مشکلات سکونتگاه های غیررسمی
مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان شهرداری قزوین نیز به مسایل و مشکلات اقبالیه، شهری در نزدیکی قزوین که دارای مقدار قابل توجهی سکونتگاه غیررسمی است نیز گفت: اقبالیه اکنون در حال گذار به سمت بافت فرسوده است و به علت نبود سند در اراضی این منطقه با مشکلات نوسازی مواجه هستیم.
مهدیه سادات میر ناصری افزود: درحال حاضر دفاتر تسهیل گری اقبالیه طرحی را در دستور کار قرار داده که با همکاری و تشویق مردم شرایط را برای دریافت سند و گرفتن تسهیلات فراهم کند.
این مسئول به مشکلات اراضی فاقد کاربری و بلاتکلیف اشاره کرد و اظهار داشت: 194 پلاک ثبتی در اراضی اقبالیه فاقد کاربری هستند و در تلاش هستیم تا این پلاک ها ابتدا به تملک دولت درآمده و سپس در مرحله نوسازی قرار گیرند.

**ضرورت احداث اماکن انتظامی در سکونتگاه های غیررسمی
کارشناس پلیس پیشگیری قزوین نیز گفت: در مناطق کم برخوردار به دلیل کاهش پوشش گشت انتظامی و طولانی شدن زمان اعزام نیرو به این مناطق، شاهد هستیم که این مناطق به نقطه امنی برای بزهکاران تبدیل شده است.
این مسئول انتظامی افزود: در اکبرآباد اقبالیه نیز بعضاً مشاهده می شود که بزهکاران با ورود عوامل انتظامی به این مناطق متفرق می شوند و سپس برمی گردند که نشان می دهد اقدامات پلیسی نمی تواند به توانمندسازی این نواحی یاری برساند.
وی ضمن تاکید به حضور دائمی عوامل انتظامی گفت: اگر یک واحد پلیس در این نواحی مستقر کنیم و پوشش انتظامی را افزایش دهیم، به طور حتم با کاهش تردد افراد مشکوک و بزهکار روبرو خواهیم شد که البته لازم است مجوز احداث اماکن انتظامی نیز با هماهنگی دستگاه های ذیربط اخذ شود.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.