به گزارش ایرنا، گستره روز افزون اینترنت، فناورهایی ارتباطی جدید از جمله فضای مجازی و تلگرام ضرورت توجه به این یار قدیمی را دوچندان می سازد که ضروری است تا بسترها را برای حفظ جایگاه قدیمی آن هرچه بیشتر حفظ و تقویت کرد.
ایجاد بسترها برای تبلیغات کتاب ، توسعه فضاهای کتاب و کتابخوانی ، ترویج فرهنگ کتابخوانی با بیان هرچه بیشتر مزایای آن، آگاهی بخشی عموم بویژه نسل جوان در این رقابت تنگاتنگ از جمله الزماتی است که باید هرچه بیشتر در حمایت از این یار مهربان بکار بست.
آیین گرامیداشت روز کتاب ، کتابخوانی و کتابدار البرز در روز دوشنبه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی ، نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی و دست اندرکاران امور کتاب و کتابخوانی اختصاص به این موضوع مهم داشت که هریک از سخنران به بیان راهکارهایی دراین زمینه پرداختند.

*** رسانه ها برای ترویج فرهنگ مطالعه بسیج شوند
سرپرست استانداری البرز نیز گفت: براساس گزارش ها ، وضعیت البرز در کتاب و کتابخوانی مناسب است و هم افزایی لازم در این زمینه وجود دارد.
عزیزالله شهبازی افزود: با توجه به ظرفیت های خوب کتاب و کتابخوانی زمین لازم برای کتابخانه مرکزی به زودی کلنگ زنی خواهد شد تا هرچه بیشتر این فرهنگ در استان سرافراز البرز ترویج یابد.
وی ادامه داد: براساس گزارش مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز اقدامات خوبی برای آزاد سازی کتاب ها از درون خانه ها صورت گرفته و لازم است همراهی بیشتری از سوی رسانه ها برای تبلیغات در زمینه کتابخوانی صورت گیرد.
شهبازی یاد آوردشد: بنابراین با تحویل کتاب های خانگی به کتابخانه ها همراه با طرح کتابخانه های سیاری که پیش بینی شده می توان گفت اقدامات لازم در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد : ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یک فرصت مغتنم برای دانش افزایی است که هرچه بیشتر باید تعامل سازنده را دراین زمینه داشت.

*** کتابخوانی معیار توسعه یافتگی
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: تبلیغات کتاب و کتابخوانی در عصر امروز هرچه بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد .
محمد جواد کولیوند افزود: امروز یکی از معیارهای توسعه یافتگی کشورهای پیشرفته ترویج فرهنگ و کتابخوانی است که این مهم در استان تازه تاسیس البرز با توجه به نامگذاری آن بعنوان قطب علم و فناوری باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در البرز علاوه بر دانشگاه ها، صنایع متعددی در حوزه کشاورزی و علمی وجود دارد که سبب شده این استان به عنوان قطب علم و فناوری کشور شناخته شود .
کولیوند گفت: وجود هشت مرکز ملی و جهانی در این استان ظرفیتی قابل توجه برای بخش دانش و آگاهی بخشی است که هرچه بیشتر باید این فرصت بهره کافی را برد.
وی خاطرنشان کرد: اما در جهان امروز با توسعه نرم افزارهای اینترنتی باید از هر لحاظ با حمایت کتاب و کتابخوانی وارد این عرصه رقابتی شد.
کولیوند گفت: امروزه هرچه بیشتر باید خلاقیت به خرج داد تا در رقابت با سرعت پرشتاب تکنولوژی بتوان پیش رفت.
وی یادآورد شد: کتابخانه های البرز باید در حوزه های تخصصی ، بانوان ، کود کان و جوانان هرچه بیشتر تقویت شود و در این رقابت تنگاتنگ با تکنولوژی جذابیت ها برای کتاب خوانی هرچه بیشتر فراهم شود.

*** متولیان امور کتاب را حمایت کنیم
مشاور امور مجلس و دبیر کل نهادهای کتابخانه های عمومی کشور نیز در این همایش گفت: امروز هرچه بیشتر باید کتابداران و دست اندرکاران امور کتاب را مورد توجه و حمایت قرار داد.
میرابراهیم رسولی افزود: اکنون 6 هزار و 500 نفر در حوزه کتاب و کتابداری در کشور فعالیت دارند که لازم است تدابیر جدی برای حمایت از آنان با هدف طرح های ترویج فرهنگ کتاب خوانی داشته باشیم .
وی ادامه داد: در حوزه دستمزد و حقوق این افراد باید همگام سازی صورت گیرد و در توسعه کمی و کفی کتابخانه های عمومی نیز تلاش هایی صورت گرفته است.
رسولی گفت: در استان البرز باید به مناطق محروم آن توجه بیشتری شود اگرچه اقدامات موثری دراین زمینه صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: تنها در هفته کتابخوانی نباید به این موضوع مهم فرهنگی توجه کرد بلکه باید با همراهی و تعامل بیشتر با ایده های نوین در رفع مشکلات این بخش تلاش شود.
وی اضافه کرد: اگرچه نظم خوبی در کتابخانه ها برقرار است و تمهیدات لازم پیش بینی شده ولی باید توقعات لازم را در این زمینه برآورده ساخت .
رسولی ادامه داد: با تعامل مجلس شورای اسلامی در تلاش هستیم که در حوزه فرهنگی به ویژه در بخش کتاب و کتابخوانی منشاء اثرات بیشتری باشیم.
8029/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.