رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسین مشاور ایران گفت: رویکرد دولت تدبیر ، زمینه سازی برای مشارکت تشکل ها در تدوین برنامه ششم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، هرمز رامینه در مراسم آغازین همایش آمایش سرزمین در سالن اجتماعات جامعه مهندسین مشاور گفت: در این همایش ضمن بررسی کلیات برنامه آمایش سرزمین تلاش خواهیم کرد، برخی از گره‌های عملی آمایش سرزمین تبیین شود.

وی با اظهار امیدواری به تاثیرگذاری برنامه های تدوین شده در راستای سند چشم انداز با افق 1400 ، گفت: امیدواریم میزان موفقیت برنامه چهارم و پنجم و میزان نیل به اهداف این برنامه ها مورد بررسی قرار بگیرد و ارزیابی علمی و جامعی در مورد این برنامه ها به عمل آید.

رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران افزود: برنامه پنجم توسعه فقط 5درصد پیشرفت داشته و متاسفانه برنامه پنجم به دلایل مختلف کنار گذاشته شده است. از طرف دیگر، سند چشم انداز که بابت آن هزاران ساعت کار کارشناسی انجام شده بود، به مراحل تدوین و تصویب رسید و برای رسیدن به اهداف این سند مسیر طولانی در راه است.

وی به نقل از کتاب تاریخچه برنامه ریزی توسعه در ایران نوشته دکتر آل یاسین، گفت: بعد از اجرای 10 برنامه توسعه که 5 برنامه مربوط به دوران قبل از انقلاب و 5 برنامه مربوط به بعد از انقلاب است، نتیجه ای که گرفته می شود این است که ما کشور توسعه پذیری نیستیم. با برخورد به این نتیجه گیری این سوال در ذهن ایجاد می شود که چرا ما توسعه پذیر نیستیم و امیدواریم که در این همایش به پاسخ چرای این مساله نزدیک شویم.

هرمز رامینه به سابقه 40ساله شرکت مهندسین مشاور اشاره کرد و افزود: همکاری نزدیکی با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و دولت و مجلس داریم و جامعه مهندسان مشاور در سطح بین‌المللی هم فعال است.
رامینه اظهار داشت : جامعه مهندسان مشاور ایران با 860 شرکت عضو در 25 رشته متفاوت و 13 شعبه استانی، آمادگی خود را برای مشارکت در تهیه برنامه ششم توسعه با رویکرد آمایش سرزمین اعلام می کند.

او خاطرنشان کرد: جامعه مهندسان مشاور عضو فدراسیون بین‌المللی مهندسان مشاور است که با نام فیدیک در جهان شناخته شده است.

وی ادامه داد: رویکرد دولت تدبیر زمینه سازی برای مشارکت تشکل ها در تدوین برنامه ششم است. ما نیز می خواهیم در راستای این رویکرد با تمام وجود با دولت همکاری کنیم و به همین جهت است که تصمیم گرفتیم در این مسیر قدم برداریم.

رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران اعلام کرد: کنفرانس 2015 فیدیک در بخش آسیایی و اقیانوسیه‌ در سال 94 در تهران برگزار می شود . وی خاطرنشان کرد : اردیبهشت 94 این کنفرانس بین‌المللی در تهران برگزار خواهد شد و برای برگزاری خوب و آبرومندانه این همایش ، نیازمند همکاری دولت هستیم.

وی با اشاره به این که برنامه پنجم توسعه در سال پایانی‌ قرار دارد و باید برنامه ششم تدوین شود ، اظهار داشت: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از مهندسان دعوت کرده است تا به همفکری و هم‌اندیشی در کنار هم بپردازیم. در ایران نخستین مقاله درباره آمایش سرزمین در سال 1346 در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران انتشار یافت و دو سال بعد سازمان برنامه و بودجه وقت، از عده ای از مسئولان داتار (نمایندگی دولت در آمایش سرزمین و اقدام های منطقه ای فرانسه) دعوت کرد که به ایران بیایند.

رامینه افزود: مرکز آمایش سرزمین در بهمن 1353 تأسیس و قرارداد تهیه برنامه آمایش ستیران در سال 1354 بسته شد. گزارش اول مشاور در سال های 1355 و گزارش دوره دوم با عنوان استراتژی درازمدت آمایش سرزمین در سال 1356 منتشر شد.

او گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعات آمایش سرزمین ادامه داشت و نتیجه آن در سال 1362 با عنوان طرح پایه آمایش سرزمین اسلامی انتشار یافت. برنامه محور شرق (قرینه محور غرب ستیران) در سال 1365 آماده شد. قانون اجرای اصل 48 قانون اساسی و مکلف شدن دولت به تهیه طرح آمایش سرزمین در سال 1380 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. طرح مطالعات آمایش سرزمین جهت گیری های آمایش ملی در هیئت وزیران در سال 1383 تهیه و ارائه شد و در همین سال ضوابط ملی آمایش سرزمین به تصویب هیئت وزیران رسید و اینک امور آمایش و توسعه منطقه ای معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در نظر دارد در این ضوابط بازنگری کند. از برنامه سوم توسعه به بعد نیز همواره آمایش سرزمین جزو برنامه های توسعه بوده و فصلی به آن اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: همایش سه روزه آمایش سرزمین بدین ترتیب پس از گذشت نزدیک نیم قرن از پیدایش آمایش سرزمین در ایران و 40 سال تجربه عملی در تهیه برنامه های از این دست، اگر نه ضروری، دست کم سودمند است که دست اندرکاران آمایش سرزمین یعنی مسئولان، پژوهشگران و مشاوران گرد هم آیند و با هم اندیشی این تجربه را مرور کنند و نکات مثبت و احیاناً منفی آن را دریابند. چندبخشی و میان بخشی بودن آمایش سرزمین ایجاب می کند در تهیه آن تخصص های متعدد و متنوع شرکت کند.

رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران با تشریح هدف های این همایش اظهار کرد: در این همایش ضمن پرداختن به کلیات برنامه آمایش سرزمین، هدف مشخص این است که برخی از گره‌های عملی کار به بحث گذاشته شود و از این رهگذر تا جایی که میسر است، تفاهم و اجماعی بدست آید. نخستین مشکل، فقدان تفاهم درباره انتظارات از آمایش سرزمین است. برای مثال در اسناد اولیه هدف از آمایش «تخصیص جمعیت و فعالیت به سرزمین» و در قانون سال 1380 به استناد به اصل 48 قانون اساسی هدف از آمایش سرزمین «رفع هر گونه تبعیض در استفاده مناطق... از منابع طبیعی و سرمایه های ملی» گفته شده است.

وی گفت: در مصاحبه های رؤسای جمهور گذشته تعریف آمایش سرزمین گاهی تلویحاً «تعیین محل اجرای همه طرح های عمرانی» و گاهی «سفرهای استانی» هیئت دولت به استان ها و بردن منابع مالی «به مناطق گوناگون و محروم» اعلام شده است. مرز میان انواع برنامه ریزی ها - کلان ، بخش ها ، طرح ها و پروژه ها ، برنامه ریزی منطقه ای و آمایش سرزمین - مشخص نیست. تشکیلات متناسب با اهیمت برنامه ریزی آمایش سرزمین تاسیس و اعتبارات و اختیارات آن دقیق نشده است. گاهی ابهام در تکالیف این تشکیلات و دیگر دستگاه هایی که به نحوی در امر آمایش سرزمین دخیل است وجود دارد.

رامینه با ارائه برنامه نشست های این همایش گفت: در این همایش پنج نشست پیش بینی شده است. نشست اول به برگزاری مراسم افتتاحیه و چند سخنرانی کلیدی و بحث درباره کلیات برنامه ریزی های از این دست و نشست پنجم به قرائت بیانیه همایش اختصاص دارد.

وی افزود: در سه نشست دیگر پیرامون ویژگی های آمایش سرزمین به طور کلی، اهمیت آن برای مطالعات و برنامه ریزی های بحشی کشاورزی ، صنعت ، معدن ،شبکه شهرها ، راه ها ، آموزش و پرورش ،...) و اهمیت مطالعات و برنامه های بخشی برای آ‌مایش سرزمین. رسالت مطالعات و برنامه ریزی های آمایش سرزمین و خروجی های آنها ، مرز میان آمایش سرزمین و دیگر برنامه ریزی ها ، بستر مناسب برای مطالعه ،برنامه ریزی ، اجرا و پایش برنامه های آمایش سرزمین ، لزوم تاسیس مرکز ملی آمایش سرزمین ، اعتبارات و اختیارات مرکز ، وظایف و اعضای شورای آمایش سرزمین ، نقش وزارتخانه ها و سازمان های فرابخش و بخشی در مطالعات و برنامه ریزی های آمایش سرزمین، سخنرانی و بحث خواهد شد.

رامینه در پایان سخنان خود گفت: در همه بحث ها، نیم نگاهی به تجربه جهانی افکنده خواهد شد و با این حال در این همایش کوشش بر این است که مسئولان، کارشناسان و پژوهشگران با توجه به وضع خاص کشور به ویژه تنوع از نظر توزیع جغرافیایی منابع آب و خاک، آب و هوا، کانی ها، پستی و بلندی ها، ‌جمعیت، اقوام ، کشورهای همسایه و ... درباره آمایش سرزمین در کشور ایران اظهار کنند، به ویژه که تجربه جهانی در این زمینه یکسان و یکنواخت هم نیست.

گفتنی ست، همایش آمایش سرزمین از 21 خرداد ماه با همکاری معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی، دانشگاه شهید بهشتی، مرکز پژوهش‌های مجلس، بنیاد آب ایران و جامعه مهندسان مشاور ایران و با شرکت مسئولان برنامه‌ریزی و اعضای جامع مهندسان مشاور آغاز بکار کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.