به گزارش خبرنگارایرنا، این استان طبق بررسی میدانی درسه نقطه شامل بندرامیرآباد، فریدونکنار و نوشهر به دلیل داشتن زیرساخت های حمل و نقل دریایی ، کشتیرانی و فضای مناسب سرزمینی، از نقاط مستعد برای تشکیل منطقه آزاد برخوردار است.
بندرامیرآباد با داشتن یک هزار و 600 هکتارمساحت و برخورداری از ارتقاء ظرفیت 2 برابری به دلیل در دسترس بودن اراضی بلاتکلیف میانکاله ، 9 خط اسکله، داشتن اسکله رو رو و اتصال آن به راه آهن سراسری و سایرمزیت ها طبق نظرکارشناسان اقتصادی یکی از مناطق اولویت دار برای تصویب منطقه آزاد تجاری انتخاب شد.
با وجود تایید بندرامیرآباد به عنوان یکی از مناطق این روزها کشمکش های منطقه ای که بیشتر نیز رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته باعث شد، تا اجرایی شدن برنامه منطقه آزاد در این حوزه از مازندران با دشواری هایی همراه شود.
نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندرود با تایید گرفتارشدن منطقه آزاد درکشمکش های سیاسی و منطقه ای در دوره گذشته گفت که مجمع نمایندگان استان در دوره جدید ، انتخاب فضای منطقه آزاد را به مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط واگذار کردند.
علی اصغر یوسف نژاد درگفت وگو با خبرنگارایرنا افزود :نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی با هرگونه نگاه سرزمینی و منطقه به خصوص سیاسی با ایجاد منطقه آزاد در مازندران مخالفند و به دنبال کار کارشناسی و انتخاب نقطه مناسب با مزیت های اقتصادی هستند.
وی اضافه کرد : برای نمایندگان این استان تفاوتی برای انتخاب منطقه آزاد در هر یک از شهرستان های این استان وجود ندارد.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد امیرآباد با کار کارشناسی و براساس شاخص‌ها بعد از 6 ماه با نظر شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید که این کار درگیر مسائل سیاسی شد و تمام تلاش 6 ماهه را برهم زد.
علی محمد شاعری افزود :دولت و رئیس جمهور باید براساس کارکارشناسی تصمیم‌گیری کنند و ما هم منتظر تصمیم دولت و رئیس جمهور هستیم.
با وجود تایید امیرآباد به عنوان منطقه آزاد از سوی سازمان مناطق آزاد کشور به دلیل مخالفت برخی از نمایندگان غرب مازندران با این مصوبه، راه اندازی این منطقه در پرده ای از ابهام قرار دارد.
مدیرکل سابق دفتر امور اقتصادی استانداری مازندران انتخاب بندرامیرآباد به عنوان منطقه آزاد را نتیجه ساعت ها کار کارشناسی و مزیت های مهم اقتصادی منطقه از جمله داشتن زیرساخت و اراضی قابل توسعه دانست.
لیلا واثقی درگفت وگو با خبرنگارایرنا گفت که کارشناسان اقتصادی تمام بنادرومناطق قابل پیشنهادی را برای منطقه آزاد در استان با بیش از 30 ویژگی اختصاصی مورد بررسی قرار دادند و بندرامیرآباد بیشترین مزیت ها را در ایجاد منطقه آزاد داشت.
وی اضافه کرد : کارشناسان نیز بندرآمیرآباد در شرق مازندران به عنوان منطقه آزاد به مناطق آزاد و دولت پیشنهاد کردند که مورد تصویب قرار گرفته است.
مدیرکل سرمایه گذاری استانداری مازندران می گوید : طبق همین کارشناسی بندرامیرآباد دارای بیشترین مزیت های اقتصادی برای تشکیل منطقه آزاد است و استانداری پیشنهاد را ارایه کرد و دولت نیز براساس اسناد موجود و مزیت ها این منطقه را اعلام کرد.
دبیرمناطق آزاد کشورحدود دو ماه قبل با تایید بندرامیرآباد به عنوان منطقه آزاد پیشنهادی برای مازندران، نماینده خود را برای راه اندازی این منطقه اعلام کرد که به دلیل مخالفت برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این کار به نظر می رسد مسکوت ماند.
براساس قانون تشکیل منطقه آزاد در هر منطقه ای منوط به ارایه لایحه دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی است.
**مزیت های منطقه آزاد
آزاد بودن مالکیت برای سرمایه گذاران خارجی،انتقال اسناد مالی به طورکامل به کشورشان از سوی سرمایه گذاران خارجی، معافیت مالیاتی و گمرکی و سایر مزایا از جمله مشوق های منطقه آزاد است که می تواند باعث تشویق سرمایه گذاری در این مناطق و توسعه استان شود.
*** ایده منطقه آزاد تجاری
ایدهٔ ایجاد مناطق آزاد تجاری به پس از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که درآن کشورهای زیادی به استقلال رسیدند، واین کشورها برای جبران عقب ماندگی راهبردهایی را مد نظر قرار دادند وبرای توسعه صادرات و کاهش واردات در دستور کار قرار دادند واین مناطق را برای جذب سرمایه گذاری خارجی توسعه دادند.
*** امتیاز منطقه آزاد
جذب سرمایه خارجی به ویژه در بخش‌های مولد،جذب وانتقال تکنولوژی به درون اقتصاد کشور،ایجاد فرصت‌های اشتغال در داخل ،افزایش تولید و ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش صنعت،کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و آشنایی با تجارت خارجی و گسترش و متنوع ساختن صادرات،افزایش کارایی اقتصادی و تربیت نیروی انسانی ماهر،افزایش درآمد کشور ناشی از فعالیت‌های خدماتی (حمل و نقل، بارگیری
*** زمان تشکیل منطقه آزاد در ایران
درسال‌های 1367 و 1368 ضربه پذیری اقتصاد کشور از صادرات نفتی، به طور محسوس مورد توجه قرار گرفت و با این رویکرد 8 منطقه آزاد در کشور شکل گرفت و هم اکنون نیز دولت یازدهم لایحه تشکیل 7 منطقه جدید را تقدیم مجلس کرد که در بین این استان ها به دلیل نبود هماهنگی داخلی در مازندران، نامی از این استان وجود ندارد.
گزارشگر: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
6982/1899

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.