گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

معاون سازمان انرژی اتمی:فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر به زودی به تولید برق می رسند/نیروگاه بوشهر 2برابر سرمایه گذاری اش آورده داشته است/ به جز همکاری با روسیه، فعلا بر استفاده از توان بومی ساخت راکتور تمرکز داریم

شیرمردی با یادآوری اینکه فاز یک، دو و سه نیروگاه بوشهر را با مشارکت بین المللی و استفاده از ظرفیت روسیه پیش بردیم که یکی از این راکتورهای مهم راه اندازی شده است، گفت: قطعا در کنار این نیروگاه ها، آب شیرین کن راه اندازی خواهد شد. در فاز اول، که راه اندازی هم شده است، حداقل حدود 70 هزارمتر مکعب آب شیرینی خواهد بود که از محل راکتور بوشهر تولید خواهد شد.

گروه اقتصاد و درآمد : معاون سازمان انرژی اتمی گفت: ما از همکاری با دیگر کشورها برای تولید برق و کار در آب شیرین کن ها استقبال می کنیم. در سیاست حوزه انرژی کشور، به ویژه انرژی هسته ای، همکاری هیچ کشوری را برای توسعه صلح آمیز انرژی هسته ای رد نمی کنیم. علاوه بر اینکه اعتقاد به درون زا بودن فعالیتها و تکیه بر نیروهای بومی داریم، به تعاملات بین المللی برای حل مشکلات هم توجه داریم، اما به جز همکاری با روسیه، فعلا تمرکزمان را بر استفاده از توان بومی برای ساخت راکتور هسته ای گذاشته ایم.

دکتر سیدپژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران در گفت و گو با جماران، با اشاره به افزایش نیاز کشور به انرژی و قطع گاز صنایع به علل ناترازی در تولید و مصرف گاز و برق در کشور، درباره برنامه سازمان انرژی اتمی در خصوص تحقق برنامه تولید ۲۰هزار مگاوات برق، تصریح کرد: امروزه در دنیا، کشوری را پیشرفته و توسعه یافته می دانیم که تنوع بالایی در سبد انرژی خود داشته باشد. کشورهایی که متکی بر تولید یک یا دو نوع انرژی باشند، قطعا به مشکل برخواهند خورد.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت تنوع در تولید انرژی حرکت کنیم، اظهارداشت: انرژی هسته ای در میان انرژی های موجود اهمیت زیادی دارد ؛ از جمله اینکه پاک و پایدار و در بلندمدت اقتصادی است . بنابراین به سمتی حرکت کردیم که سهممان را از انرژی هسته ای در سبد برقی مان را افزایش دهیم.

شیرمردی به همکاری ایران و روسیه در اولین پروژه نیروگاهی اشاره کرد که سال 90 وارد شبکه برق کشور شده است و با بیان اینکه امروز 1.5درصد برق کشور، هسته ای است، آن را ناکافی دانست و گفت: باید بهره گیری ما از انرژی هسته ای حداقل معادل میانگین سهم انرژی هسته ای در دنیا باشد. امروزه حدود 10درصد برق تولیدی در دنیا، برق هسته ای است. بنابراین ما هم باید به این مقدار فکر کنیم. به همین دلیل ما در سند راهبردی انرژی اتمی کشور در افق 1420 و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، به سمت ایجاد ظرفیت 20هزار مگاوات برق هسته ای هستیم تا بتوانیم سهم برق پایدار در برق کشورمان را افزایش دهیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در روش اول، ما به دنبال استفاده از توان بومی هستیم و در این راستا، به سمت ساخت راکتورهای اتمی ایرانی می رویم، اولین مصداق آن هم عملیات احداث نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی برق «کارون» در شهرستان دارخوین است که آن را کلنگ زنی کرده ایم. در آنجا یک راکتور ایرانی خواهیم داشت.

فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر به زودی به تولید برق می رسند

وی اضافه کرد: روش دوم ما، استفاده از راکتورهای کوچک است. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، به سمت این خواهیم رفت که از این ظرفیت خوب استفاده کنیم. روش سوم هم استفاده از ظرفیت مشارکتهای بین المللی است که یک نمونه آن را در فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر شاهد هستیم. انشالله این فازها در آینده نزدیک وارد مدار خواهد شد. بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که برق پایدار و پاک داشته باشیم.

شیرمردی با یادآوری اینکه سال 2050 سال بدون کربن در دنیا نامگذاری شده و به دنبال اخذ مالیتهای سنگین از صنایع کربن ساز هستند، گفت: ما هم برای اینکه هم راستا با این موضوع مهم محیط زیستی دنیا حرکت کنیم باید استفاده از انرژی هسته ای را به عنوان یکی از اولویتها قرار دهیم تا گامی برای رفع ناترازیهای انرژی در کشور برداشته شود و به مزایای مورد نظرمان هم برسیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در رابطه با نیروگاه بوشهر، حداقل هزار نفر نیروی انسانی توانمند برای کشور تربیت شده که به واسطه آنها می توانیم ادعا کنیم می توانیم جرات کنیم و بگوییم می خواهیم راکتور تمام ایرانی و بومی بسازیم، اضافه کرد: کره جنوبی برای امارات راکتور اتمی ایجاد کرد، اما نتوانسته دانش هسته ای را به این کشور منتقل کند.

2برابر سرمایه گذاری که برای نیروگاه بوشهر کردیم، آورده برای کشور داشته ایم

وی با بیان اینکه ما به واسطه انرژی هسته ای، تاکنون حدود 100میلیون بشکه صرفه جویی در مصرف نفت کشور داشته ایم، اظهارداشت: با استفاده از نیروگاه بوشهر، از انتشار حدود 56میلیون تن گاز آلاینده جلوگیری کردیم. امروز حدود 2برابر سرمایه گذاری که برای نیروگاه بوشهر کردیم، آورده برای کشور داشته ایم.

شیرمردی با یادآوری اینکه فاز یک، دو و سه نیروگاه بوشهر را با مشارکت بین المللی و استفاده از ظرفیت روسیه پیش بردیم که یکی از این راکتورهای مهم راه اندازی شده است، گفت: قطعا در کنار این نیروگاه ها، آب شیرین کن راه اندازی خواهد شد. در فاز اول، که راه اندازی هم شده است، حداقل حدود 70 هزارمتر مکعب آب شیرینی خواهد بود که از محل راکتور بوشهر تولید خواهد شد.

از همکاری با دیگر کشورها برای تولید برق و کار در آب شیرین کن ها استقبال می کنیم

به جز همکاری با روسیه، فعلا تمرکزمان بر استفاده از توان بومی برای ساخت راکتور هسته ای است

معاون سازمان انرژی اتمی افز.د: ما از همکاری با دیگر کشورها برای تولید برق و کار در آب شیرین کن ها استقبال می کنیم. در سیاست حوزه انرژی کشور، به ویژه انرژی هسته ای، همکاری هیچ کشوری را برای توسعه صلح آمیز انرژی هسته ای رد نمی کنیم. علاوه بر اینکه اعتقاد به درون زا بودن فعالیتها و تکیه بر نیروهای بومی داریم، به تعاملات بین المللی برای حل مشکلات هم توجه داریم، اما به جز همکاری با روسیه، فعلا تمرکزمان را بر استفاده از توان بومی برای ساخت راکتور هسته ای گذاشته ایم.

 
 
 
 
 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.