در آبان ماه ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد210.9 رسیده است که نسبت به ماه قبل،2.2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 39.2 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل،44.9 درصد افزایش داشته است.

گروه اقتصاد و درآمد: مرکز آمار ایران، با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف کننده در آبان 1402، اطلاعات تغییر متوسط قیمتی که مصرف‌کنندگان برای سبد کالاها و خدمات پرداخت ‌می‌کنند، را منتشر کرد.

به گزارش جماران، بر این اساس، در آبان ماه ١٤٠٢ ، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر 2.2 درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»،1.0درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»،2.7 درصد بوده است.

شاخص قیمت

رشد 44.9 درصدی قیمت سبد کالاها و خدمات در سال گذشته

در آبان ماه ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد210.9  رسیده است که نسبت به ماه قبل،2.2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 39.2 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل،44.9 درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در آبان ماه ١٤٠٢ ، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور،39.2 درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین،39.2 درصد بیشتر از آبان ماه ١٤٠١ ، برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان، هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه آبان ماه ١٤٠٢، در مقایسه با ماه قبل، بدون تغییر بوده است.

در این ارزیابی، تورم در بخشهای هتل و رستوران56.4درصد، پوشاک و کفش47.6 درصد، تفریح و فرهنگ44.6درصد، دخانیات44.5درصد، حمل و نقل 43.6درصد، بهداشت و درمان 41.6درصد، کالاها و خدمات متفرقه 41.6درصد، آموزش 41.1درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها 39.5درصد، بالاتر از شاخص کل تورم که رقم 39.2درصد بوده است، قرار گرفته اند. اما مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمولی آنها با تورم 36.4درصد، خوراکیها و آشامیدنیها و با 36.3درصد و ارتباطات با 16.8درصد تورم پایین تر از شاخص کل تورم قرار داشته اند.

تورم نقطه به نقطه 1402

 

گوشت قرمز و سفید بیشترین تورم را در بخش کالاهای اساسی داشته اند

ارقام بخش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور ، بیانگر این است که گوشت قرمز، سفید، ماکیان، ماهیان و صدفداران نسبت به آبان گذشته، 82.4درصد رشد قیمت نشان داده‌اند که این رقم، بیشترین میزان تورم در بخش کالاهای اصلی بوده است. براساس این آمار، گوشت قرمز و گوشت ماکیان، در طول یک سال گذشته 90.7درصد رشد قیمت داشته و همچنان صدرنشین تورم در بخش کالاهای اساسی بوده است.

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. در آبان ماه ١٤٠٢ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر2.2 درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»،1.0درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»،2.7درصد بوده است.

تورم ماهانه آبان 1402

در آبان ماه نسبت به مهرماه، خدمات آموزش 4.3درصدی، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها  4.0درصد، سبزیها و حبوبات 3.6 درصد، دخانیات3.2درصد، پوشاک و کفش 2.5درصد، هتل و رستوران 2.4درصد گرانتر شده اند. ارتباطات، نان و غلات، بهداشت و درمان، حمل ونقل، لبنیات و تخم مرغ، انواع گوشت قرمز و سفید، مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها، قند و شکر و شیرینی ها، تفریح و فرهنگ، کالاها و خدمات متفرقه، محصولات خوراکی طبقه بندی نشده و چای، قهوه و کاکائو ، نسبت به ماه قبل تورمی زیر شاخص کل 202درصد داشته اند. اما در آبان ماه، میوه و خشکبار و روغنها و چربیها، نسبت به مهر ماه، حدود یک درصد کاهش قیمت داشته اند.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در آبان ماه ١٤٠٢ ، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به44.9 درصد رسیده که نسبت به همین میزان در ماه قبل،0.6 واحد درصد کاهش یافته است.

در حالی در آبان ماه نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به44.9درصد رسیده است که در یک ارقام نشام می دهند در یک سال گذشته، تهران، بوشهر، خوزستان، سمنان، مازندران، کرمان، فارس، اردبیل، زنجان و گیلان تورمی زیر شاخص کل را تجربه کرده‌اند. اما در همین مدت، استانهای گلستان، هرمزگان، سیستان وبلوچستان، قزوین، کهگیلویه وبویراحمد، قم، ایلام، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، مرکزی، خراسان شمالی، البرز، همدان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، لرستان، اصفهان، کردستان، چهارمحال وبختیاری و یزد به ترتیب تورم بیشتری را ثبت کرده‌اند.

در واقع نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در استان‌ها از 40 تا 50 درصد متغیر بوده است.​

تورم سالانه

در واقع در این طیف، تهران در یک سال گذشته، 40.0درصد تورم و یزد 55.9درصد تورم در بخش کالاها و خدمات مصرفی خانوارها داشته است.

براساس این گزارش، نمودار سری زمانی تورم ماهانه و نقطه به نقطه کل کشور در ده سال اخیر نشان می‌دهد ایران در فروردین ماه 1402، با عبور از قله تورمی در فروردین 1398 و فروردین 1400، رکورد جدید تورمی ثبت کرده است.

سری زمانی تورم ماهانه و نقطه به نقطه کل کشور

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در آبان ماه ١٤٠٢

نرخ تورم سالانه کشور در آبان ماه ١٤٠٢ ، برابر44.9 درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از43.0 درصد برای دهک اول، تا46.3 درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به3.3واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل ( 1.9واحد درصد) 1.4واحد درصد افزایش داشته است.

به گزارش جماران، نمودار تورم ماهانه و نقطه به نقطه برای دهکهای مختلف هزینه‌ای در آبان ماه 1402 بیانگر این است که دهک دهم در مقایسه با دهک اول، 8درصد تورم را در آبان ماه بیشتر تجربه کرده است. تورم نقطه ای کل برای دهک دهم 41.7درصد و برای دهک اول، 33.7درصد بوده است.

به گزارش جماران، در آبان ماه، تورم نقطه به نقطه کالاهای بادوام 46.3درصد و تورم سالانه این کالاها، 53.1درصد اعلام شده است. همچنین کالاهای بی دوام نیز تورم نقطه به نقطه 36.0درصد و تورم سالانه 48.8درصد را ثبت کرده اند. بر این اساس کالاهای کم دوام، 51.8درصد تورم نقطه به نقطه و 51.2درصد تورم سالانه داشته اند. این ارقام نشان می دهند، تورم در آبان ماه 1402، نسبت به آبان 1401، برای کالاهای کم دوام، بیشتر از کالاهای بی دوام و بادوام بوده است.

همچنین تورم در بخش خدمات نیز در آبان ماه، رقم 40.0درصد را ثبت کرده است. تورم سالانه این بخش، 39.2درصد بوده است که ارقامی در حد میانگین تورم کشور داشته اند.

 
 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.