دژپسند وزیر اقتصاد در خصوص استعفای قالیباف اصل از ریاست بورس گفت: بازار سرمایه مدیر گرانقدری را مانند قالیباف از دست می دهد، بر این اعتقادم که اگر اقدام های غیرحرفه ای انجام نمی شد و محیط بازار سرمایه را سنگین نمی کردند قادر به متقاعد کردن قالیباف برای ماندن در بازار سرمایه بودیم.

جی پلاس؛ وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: به «حسن قالیباف اصل» برای استعفا حق می‌دهیم زیرا دخالت‌ها و اظهارنظرهای غیرحرفه‌ای مانع از این شد که از دانش و تجربه‌های وی برای تعادل بخشیدن بازار سرمایه ‌استفاده کنیم که این موضوع باعث سرمایه‌سوزی در بازار سرمایه شده است.

«فرهاد دژپسند» امروز (چهارشنبه) در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان بورس و اوراق بهادار، افزود: جلسه امروز از مهمترین جلسه‌هایی بوده است که شرکت کردم زیرا دو تغییر مسولیت و مدیریتی داریم، «حسن قالیباف اصل»  از یک سنگر بسیار مهم می رود.

وی افزود: بازار سرمایه مدیر گرانقدری را مانند قالیباف از دست می دهد، بر این اعتقادم که اگر اقدام های غیرحرفه ای انجام نمی شد و محیط بازار سرمایه را سنگین نمی کردند قادر به متقاعد کردن قالیباف برای ماندن در بازار سرمایه بودیم.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به استعفای قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس افزود: شرایط ایجاد شده در بازار به قدری سخت بود که قالیباف اول استعفا را به رسانه و بعد به شورای بورس داد.

دژپسند گفت: گزارش هایی که قالیباف از عملکرد سازمان ارائه داد نشان دهنده فعالیت متنوع و توسعه بخش در این بازار در مدت زمان کوتاه است.

وی افزود:  تامین مالی از بازار سرمایه به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید در حالی که سال گذشته ۲۶۴ میلیارد تومان بود.

وزیر اقتصاد با اشاره به موفقیت های حسن قالیباف اصل در دوران ۱۰ ماه ریاست، اظهار کرد: در این دوران اقدام های مهمی مانند افزایش قدرت نقد شوندگی، افزایش بازارگردانی و احراز هویت آنلاین در بازارسرمایه، انجام شده است که همه آنها در کنار هم نشان دهنده انجام مدیریت درست و مثبت در این بازار بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون بازار سرمایه مقداری متلاطم است و باید تمهیداتی در مسیر تعادل بخشی بازار اندیشیده شود، گفت: امروز در نقدشوندگی بازار سرمایه احساس رضایت وجود دارد و بازارگردانی در شرکت‌ها در مدت ۲ ماه به اندازه ۱۰ سال افزایش پیدا کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد است، مسیر تعادل بخشی بازار سخت است، اما با توجه به اینکه بورس به عنوان سرمایه ای عظیم تلقی می شود،  بنابراین تعادل بخشی آن را نمی توان اقدام محالی دانست.

دژپسند با تاکید بر اینکه در ۱۰ ماه سال جاری  تامین مالی در بورس به ۵۰۰ هزارمیلیارد تومان رسید، افزود: وقتی تقاضا در بازار افزایش پیدا می کند، عرضه سهام از جمله راهکارهای مدنظر برای جلوگیری از حباب است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بازار سرمایه امروز دیگر بازار۵۰۰ هزار نفری نیست بلکه بازار ۵۰ میلیونی است، به همین دلیل مراقبت‌ها باید در این بازار افزایش پیدا کند.

دژپسند با بیان اینکه پذیرش مستقیم در بورس بد نیست، اما بهتر است فرهنگ سازی برای استفاده از روش غیرمستقیم انجام شود، گفت: در وضعیت فعلی بازار سرمایه نامتعادل شده است و باید در مسیر متعادل قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه برای دولت و سازمان بورس نیست بلکه برای همه‌ کشور است، افزود: سودآوری شرکت‌ها در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر شده است که این موضوع نشان دهنده پویایی بازار سرمایه است.

دژپسند گفت: یکی از اتفا ق‌های خوبی که قرار است در بازار سرمایه صورت گیرد، فراهم شدن مقدمات حضور یک شرکت با ارزش ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در بورس است.


رشد ۱۲۴ درصدی شاخص کل بورس در سال جاری

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش شاخص کل در ابتدای سال ۵۱۲ هزار واحد بود که اکنون به یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسیده است که نشانگر رشد ۱۲۴ درصدی نسبت به ابتدای سال جاری است.

«حسن قالیباف اصل» امروز (چهارشنبه) در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: وزیر اقتصاد و دارایی بیش از هر مدیر دیگری از بازار سرمایه حمایت کردهاست.

وی افزود: آزادسازی سهام عدالت از جمله دستورالعمل هایی بود که در ابتدای سال توسط رهبر معظم انقلاب تصویب و به مرحله ابلاغ رسید.

قالیباف اصل اظهار داشت:از دیگر فعالیت های سازمان بورس در سال جاری، واگذاری سهام دولتی از طریق صندوق های ETF به مردم بود که با استقبال خوب مردم همراه شد.

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: ورود گسترده سهامداران جدید به بازار سرمایه که از سال گذشته شروع شد، باعث شد تا فضای بازار سرمایه تغییر کند و بازار سرمایه به واسطه ورود گسترده نقدینگی به این بازار مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: تا مرداد حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به سمت بازار سرمایه وارد شد، اتفاقی که امسال در بازار سرمایه رخ داد را تاکنون در این بازار شاهد نبودیم.

قالیباف اصل تاکید کرد: همیشه ۲۰۰ هزار کد سهامداری در سال در بازار صادر می شد، صحنه بازار سرمایه امسال با سال های گذشته متفاوت بود.

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ابتدای سال ارزش بازار بورس و فرابورس دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود اما در تاریخ ۳۰ دی ماه این آمار به ۶ هزار هزار میلیارد تومان رسید که نشان دهنده رشد ۱۵۲ درصدی نسبت به ابتدای سال است.

وی ادامه داد: ارزش شاخص کل در ابتدای سال ۵۱۲  هزار واحد بود، اکنون این عدد به یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسیده است که نشانگر رشد ۱۲۴ درصدی نسبت به ابتدای سال جاری است.

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تعداد کدهای سهامداری در ابتدای سال ۱۰ میلیون کد بوده است که اکنون به ۲۹ میلیون کد رسیده است.

وی افزود: ارزش مانده اوراق بدهی در ابتدای سال ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بود و اکنون به ۲۹۳ هزار میلیارد تومان رسید.

قالیباف گفت: تعداد کدهای سهامداری با احتساب مشمولان سهام عدالت بیش از ۵۷میلیون کد است که این تعداد کد سهامداری نسبت به سال های گذشته بی نظیر بوده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: ارزش معاملات کل سال گذشته ۱۰ هزار هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که امسال این عدد در ۱۰ ماه سال جاری به ۴ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم در بازار سرمایه سال جاری موضوع تامین مالی بوده است، ابتدای امسال هیات مدیره سازمان تصمیم مهمی را مبنی بر انتشار اوراق بدون ضمانت بانکی کرد، شرکت ها با توجه به رتبه بندی می توانند اقدام به انتشار اوراق کنند.

قالیباف اظهار داشت: سال گذشته اوراق منتشر شده توسط شرکت ها هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال تاکنون این عدد ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که همه این اوراق بدون ضمانت بانکی بوده است.

وی اظهار داشت: تقویت صندوق توسعه، برگزاری مجامع الکترونیکی، تشکیل بازار هدف، احیای EPS و پرداخت سود مجامع از طریق سجام از جمله اقدام هایی است که در سال جاری به مرجله اجرا رسید.

قالیباف با اشاره به اینکه امسال چهار میلیون نفر به صورت الکترونیکی احراز هویت شدند، اظهار داشت: در سال جاری با توجه به حضور گسترده سهامداران در بازار، همکاران فناوری تلاش کردند تا سامانه معاملات را تقویت کنند.

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار به کمک شورای عالی بورس به صندوق های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در پایان سال گذشته ارزش دارایی های صندوق ها  ۲۰۰هزار میلیارد تومان بود در حالی که این عدد اکنون به ۴۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

قالیباف با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد ورود حجم گسترده ای از نقدینگی به بازار بودیم، اظهار داشت: از ابتدای سال تا مرداد سال جاری، ۱۲۰هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شده است.

 وی با بیان اینکه از این به بعد قرار است اگر کسی می‌خواهد وارد بازار سرمایه شود یک  دوره ۶ ماهه را طی کند، افزود: در صورت موفقیت در آزمون وارد بازار سرمایه شود که شرکت سپرده گذاری مرکزی زمینه های لازم برای اجرای این اقدامات را انجام داده است.

 

 

زمینه افزایش جهش تولید از طریق بازار سرمایه فراهم شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: زمینه افزایش جهش تولید در بازار سرمایه و آرامش در اقتصاد کشور برای جلوگیری از نوسان‌ها باید در آینه بازار سرمایه نمایان شود.

«محمدعلی دهقان دهنوی» امروز (چهارشنبه) در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اقدام‌های بسیار خوبی در زمان رییس سابق سازمان بورس برای توسعه بازار و افزایش نقش بازار در اقتصاد کشور انجام شد که بخشی از فعالیت ما در این بازار ادامه‌دهنده راه وی خواهد بود و برای افزایش نقش بازار سرمایه در کشور تلاش می کنیم.

وی افزود: زمانی که از بازار سرمایه در اقتصاد صحبت می شود باید توجه کرد که این موضوع محدود به یک بازار نمی شود. در بازار سرمایه با حدود بیش از ۶۰۰ شرکت حضور دارد که بخش عظیمی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال کشور را در بر می گیرد و از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

دهقان دهنوی اظهار داشت: اگر به دنبال جهش تولید هستیم باید این شرکت‌ها نقش اساسی و راهبردی را در جهش تولید ایفا کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: اگر دنبال افزایش مشارکت عمومی و مردمی سازی اقتصاد هستیم، کدام صحنه از اقتصاد شامل حضور بیش از ۵۰ میلیون مردم می شود و کجای اقتصاد به اندازه  بازار سرمایه مردمی است؟

وی گفت: اگر دنبال این هستیم شفافیت و رقابت پذیری در اقتصاد کشور ارتقا پیدا کند، بازار سرمایه می تواند به این موضوع کمک کند و حتی در بحث اشتغال و بهره‌وری  هم کمک‌کننده خواهد بود.

دهقان دهنوی تاکید کرد: بازار سرمایه آینه اقتصاد کشور است، در صورتی که در کشور به دنبال رشد و بالندگی اقتصاد هستیم این موضوع باید در آینه بازار سرمایه خود را نشان دهد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: زمینه افزایش جهش تولید باید در بازار سرمایه فراهم شود و آرامش در اقتصاد کشور برای جلوگیری از نوسان ها باید در آینه بازار سرمایه قابل مشاهده باشد.

وی ادامه داد:  باید نسبت به اهمیت بازار سرمایه آگاه باشیم و نگاه های خود را نسبت به این بازار فراتر از نوسان و تغییرات روزانه بورس دهیم.

دهقان دهنوی اظهار داشت: در ماه های گذشته شاهد بعضی از نوسان ها در بازار بودیم که بخشی از آن ناشی از تحولات اقتصادی بود، اکنون آینده اقتصاد با افق های روشنی همراه است.

رییس سازمان بوس و اوراق بهادار معتقد است: بخش عظیمی از رشد اقتصادی و توسعه کشور وابسته به بازار سرمایه است، همچنین بازگشت ثبات و آرامش به بازار سهام از جمله اولویت های دولت و وزارت اقتصاد است.

 وی با اشاره به نوسان حاکم در بازار سرمایه در چند ماه گذشته، گفت: بخشی از این نوسان ایجاد شده در بازار سرمایه ناشی از عوامل اقتصادی بود که به نظر می رسد در روزهای آینده افق های روشنی پیش روی اقتصاد کشور باشد.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه اقتصاد به ساحل آرامش نزدیک شده است، افزود: انتظار داریم عومل مثبت اقتصادی در روزهای آینده در آینه بازار سرمایه نمایان شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بخشی از نوسان های ایجاد شده در بازار تحت تاثیر عوامل غیر اقتصادی رخ داد.

وی با اشاره به اینکه باید سایه این عوامل غیر اقتصادی را از سر بازار سرمایه کم کنیم، گفت: فقط با کم شدن شر سایه عوامل غیر اقتصادی از سر بازار سرمایه، شاهد بازگشت  اعتماد دوباره به این رکن مهم اقتصاد خواهیم بود.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه افزایش نقش بازار سرمایه در سیاست گذاری های اقتصادی جزو برنامه های آتی اعلام کرد و افزود: در کشور به دنبال جهش تولید هستیم و جهش تولید با افزایش سرمایه گذاری امکان پذیر خواهد بود.

 وی اظهار داشت: سیاست گذاری غلط،  دخالت و قیمت گذاری دستوری از جمله عواملی هستند که باعث فرار سرمایه از بازار سرمایه می شود، بنابراین نهاد ناظر بازار سرمایه سدی مقابل سیاست های غلط اقتصادی خواهد بود.

دهقان دهنوی اظهار داشت: رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری در کشور از طریق رشد و بالندگی و پویایی بازار سرمایه حاصل می شود.

دهنوی ادامه داد: برای بهبود وضعیت بازار نیازمند مشارکت فعالان بازار هستیم و از همه فعالان بازار سرمایه، سازمان‌ها، نهادها و سرمایه گذاران خرد و بزرگ دعوت می‌کنم که نظرات خود را به ما منتقل کنند.

رئیس سازمان بورس با اشاره به توسعه نهادهای مالی در بازار سرمایه گفت: اگر مشکلی در زمینه مجوز وجود دارد باید آنها را اصلاح کنیم تا بتوانیم با توسعه آنها زمینه گسترش بازار سرمایه در حوزه‌های مختلف مانند دانش بنیان‌ها را فراهم کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.