به گزارش ایرنا، علی اکبر نادری روز دوشنبه در جلسه شورای عشایری شهرستان سمیرم در حضور مدیر امور عشایر استان اصفهان گفت: 880 میلیون ریال اعتبار برای بازگشایی ایلراه ها هزینه شده است.
وی افزود: ایلراه های دو بخش دناکوه در جنوب و وردشت در شمال سمیرم به تعداد و ظرفیت انتقال 700 خانوار عشایری، در فروردین و اردیبهشت امسال بازگشایی شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: در همین مدت 870 کیلومتر از راه های عشایری هر چهار بخش دناکوه، وردشت، پادنا و مرکزی نیز با 750 میلیون ریال اعتبار، تیغ زنی و تسطیح شده است.
سرپرست اداره امور عشایر سمیرم ادامه داد: احداث شبکه برق فشار متوسط برای عشایر منطقه «سگ دوان» نیز به طول یکهزار متر با هزینه 500 میلیون ریال برای 30 خانوار عشایری انجام شده است.
نادری، اقدام دیگر این اداره را نصب منابع ذخیره آب در مناطق عشایری عنوان کرد و افزود: این منابع در مجموع با ظرفیت 80 هزار مترمکعب ذخیره آب، با اعتبار پنج هزار میلیون ریال در سه بخش وردشت، پادنا و مرکزی سمیرم نصب و مستقر شده اند.
مدیر جهاد کشاورزی سمیرم نیز در این جلسه گفت: چهار شرکت خدمات مشاوره ای جهاد کشاورزی برای اصلاح نژاد دام های عشایر، کلاس ها و دوره های آموزشی متعددی در سالجاری و سال 96 برگزار کردند.
احمد تیموری خاطرنشان کرد: تغییر الگوی کشت و مصرف بهینه آب با رفتن به سمت اجرای آبیاری نوین و تحت فشار در باغ ها و مزارع متعلق به عشایر نیز در مناطق تجمعی باغ های عشایری در همین مدت دنبال شده است که این طرح همچنان ادامه دارد.
***اجرای طرح ضربتی مقابله با بیماری تب برفکی***
رئیس شبکه دامپزشکی سمیرم نیز در این نشست به ورود زودهنگام و بی سابقه دام های عشایر از ابتدای اردیبهشت به ییلاق سمیرم اشاره کرد و گفت: همین ورود زودتر از موعد قانونی تقویم کوچ(25 اردیبهشت ماه)، مشکلاتی را ایجاد کرد.
اردشیر ترزبان تصریح کرد: شیوع تب برفکی در بین دام های عشایر در همان لحظه ورود به ییلاق با اجرای طرح ضربتی شبکه دامپزشکی مهار شده و افزون بر 135 هزار و 825 رأس دام در این طرح واکسینه شدند.
وی اظهار داشت: واکسیناسیون علیه بیماری آبله به تعداد 347 هزار راس دام عشایری از لحظه ورود عشایر در ماه دوم سال تا امروز انجام شده است.
وی افزود: 345 هزار راس دام نیز برای مقابله با بیماری 'شاربون' در همین مدت واکسینه شده اند.
بیماری شاربن (Charbon) که با نام های متفاوتی از جمله بیماری سیاه زخم، تب طحال (Splenic fever)، اولسر سیبریایی(Siberian ulcer) و Milzbrand شناخته می شود، یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات است که توسط باکتری باسیلوس آنتراسیس(Bacillus anthracis) ایجاد می شود.
استان اصفهان دارای 9 هزار و 605 خانوار عشایری است.
عشایر کوچرو اصفهان که شامل ایل قشقایی و بختیاری می شوند، بیش از 6 ماه از سال را در شهرستان ییلاقی و کوهستانی سمیرم و مناطق جنوب و جنوب غربی این استان زندگی می کنند.
افزون بر چهار هزار و 700 خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی هر سال به ییلاق سمیرم کوچ می کنند.
شهرستان سمیرم با افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت عشایری و ثابت در دامنه های دنا و زاگرس میانی واقع شده است.
این شهرستان در 160 کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج قرار دارد.
7147/6027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.