محمدرضا صدوقی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: رشته های شاخص این حوزه شامل سفالگری، سبد بافی، آهنگری سنتی، سنگ تراشی، خراطی، مینا کاری، نقاشی روی سفال و چوب، معرق، مشبک و قلم زنی است و در بافت های سنتی مانند مهاباد نیز گلیم و قالیچه سنتی تولید می شود.
وی از ارائه آموزش های مهارتی در حوزه صنایع دستی به 125 نفر در سال گذشته خبر داد و افزود: همچنین مبلغ سه ملیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به سه نفر در رشته های معرق، مشبک، چرم دوزی و سه پشتیبان در رشته های خراطی، سفالگری نقاشی زیرلعابی پرداخته شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان بیان کرد: یک میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات پرداختی از محل اعتبارات مشاغل خانگی شهرستان و 2 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات مازاد دیگر شهرستان ها جذب شده بود.
او در ادامه به دریافت نشان اصالت ملی و جهانی یکی از هنرمندان اردستانی در رشته خراطی اشاره کرد و گفت: مستند سازی و حمایت از صنایع دستی فراموش شده مانند آهنگری سنتی، سنگ تراشی، سبد بافی و نساجی سنتی و حضور در نمایشگاه ها، جشنواره های ملی و بین المللی پیگیری می شود.
به گفته صدوقی، بیشترین فعالیت حوزه صنایع دستی اردستان شامل سفالگری، نقاشی روی سفال، قلم زنی، خراطی روی چوب، چرم دوزی و نگارگری است و رشته هایی مانند بافت پارچه های کرباسی به مرور زمان به فراموشی سپرده شدند.
اردستان در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.