به گزارش ایرنا، مصیب امیری شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود:روز صنایع دستی 20 خرداد ماه هر سال است. وی ادامه داد: از برنامه های بارز هفته صنایع دستی در استان می توان به برگزاری نمایشگاه عرضه صنایع دستی در 24 خرداد ماه در ارگ کریم خانی ، ایجاد کارگاه آموزشی صنایع دستی در نگارخانه گل و مرغ در 21 خرداد، فراخوان سمپوزیوم خاتم شیراز در 20 خرداد ماه اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه از 120 رشته موجود در حوزه صنایع دستی کشور اکنون حدود 80 رشته در فارس فعال است افزود: از این تعداد نیز 10 رشته شاخص در استان وجود دارد .
امیری گفت: تنها سه هزار نفر از صنعتگران صنایع دستی این استان تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار دارند و براساس تحقیق های صورت گرفته بیش از 200 هزار نفر صنعتگر در حوزه صنایع دستی فارس فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: یکی از آسیب های حوزه صنایع دستی فارس بسته بندی های نامناسب است که چهار طرح در زمینه ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی در شهرستان های داراب، مرودشت ،شیراز(پشت حمام وکیل) و کازرون دنبال می شود که فرصتی مناسب برای ارتقای کیفیت تولیدات و بسته بندی محصولات این حوزه بشمار می رود و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری عملیات ساخت این بازارچه ها به اتمام برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: طرح احداث دهکده صنایع دستی فارس در جاده شیراز به سمت مرودشت در زمینی به مساحت حدود سه هکتار پیش بینی شده که هنرمندان در این مکان تولید ، عرضه و آموزش صنایع دستی را انجام می دهند که البته این طرح اکنون در مرحله ارائه تسهیلات به سرمایه گذار متوقف مانده است.
امیری گفت: ارزش صادرات محصولات صنایع دستی فارس در سال 96 براساس آمار گمرکی معادل یک میلیون و 781 هزار و 419 دلار بوده که نسبت به سال 95 حدود 5 درصد کاهش نشان می دهد.
وی درباره دلیل این کاهش سخنی نگفت و ادامه داد: بخش قابل توجهی از صادرات صنایع دستی استان فارس در قالب حمل ساک های مسافرتی و توسط اشخاص و گردشگران انجام می شود که آمار دقیقی از آن در دست نیست و برآورد می شود در سال گذشته ارزش صنایع دستی استان که از این طریق صادر شده بیش از دو میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: بازارچه های عرضه صنایع دستی در ایام نوروز در کنار اماکن گردشگری این استان ایجاد شد که نزدیک به یک میلیارد و 600 میلیون تومان از صنایع دستی فارس از این طریق در تعطیلات نوروز سال 97 به فروش رسید و همچنین فروش غرفه داران فارس در نمایشگاه صنایع دستی تهران که در اسفندماه گذشته انجام شد نیز 426 میلیون تومان بوده است.
امیری اظهار کرد: در قالب طرح اشتغال توسعه پایدار روستایی در حوزه صنایع دستی 614 طرح با ضریب اشتغال 956 نفر در استان فارس مصوب شده که همه آنها برای دریافت تسهیلاتی معادل 17 میلیارد تومان به بانک معرفی شده اند.
9873 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.