به گزارش ایرنا، ' محسن مهرعلیزاده ' دوشنبه شب در جلسه شورای مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار سازمانهای مردم نهاد در جامعه، افزود: مردم در هر لباس و جایگاهی و در هر سطح سواد به مساله اعتیاد و مواد مخدر با حالت تنفر و منفی نگاه می کنند.
وی گفت: به سازمان های مردم نهاد، هیات امنای مساجد و خیریه ها باید به عنوان سرمایه های اساسی توزیع شده در سطح جامعه در امر مبارزه با مواد مخدر نگاه کنیم.
استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت توسعه کمی و کیفی سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: باید بطور ویژه نقش و اثرگذاری سازمانهای مردم نهاد را در آموزش، توانمندسازی و حمایت های مادی و معنوی در زمینه مبارزه با مواد مخدر را در جامعه افزایش دهیم .
وی گفت: هر یک از دستگاههای دولتی می توانند چندین سازمان مردم نهاد را تحت پوشش و حمایت تام خود قرار دهند تا کارهای مبارزه با مواد مخدر را در جامعه انجام دهند.
مهرعلیزاده با بیان اینکه باید در زمینه توسعه کمی و کیفی سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر بطور ویژه کار کنیم افزود: وظیفه اصلی اینگونه سازمانها مشخص است و با برخورداری از دغدغه ها و تخصص در این زمینه موفق تر از ما عمل خواهند کرد.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه اعزام کاروانهای حج تمتع از بیست و هفتم تیرماه سالجاری آغاز می شود گفت: بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر حمل هر گونه مواد مخدر سنتی و صنعتی به هر میزان، جرم محسوب شده و در صورت دستگیری زائر پرونده قضایی تشکیل و وی از پرواز باز خواهد ماند.
وی گفت: بر اساس قوانین کشورهای خارجی علاوه بر موارد اعلام شده، حمل داروهای آرام بخش، خواب آور و حاوی کدئین توسط زائران ممنوع است.
مهرعلیزاده تصریح کرد:همراه داشتن هر گونه موارد ممنوعه مخدر در فرودگاه ها چه در کشورمان و چه در فرودگاه های عربستان ، مجازات های سنگینی را در بر خواهد داشت.
وی افزود: خوشبختانه سال های گذشته موردی از کشف مواد در سفر حج از زائران در فرودگاه های کشور و عربستان نداشتیم و انتظار می رود این روند امسال هم ادامه پیدا کند چرا که ارتکاب به تخلف زیبنده زائران کشورهای اسلامی نیست.
امسال 6 هزار زائر در قالب 41 کاروان از استان اصفهان به سفر معنوی حج تمتع اعزام می شوند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان نیز در این نشست گفت: پنج برنامه در جلسه های اندیشه ورزی به عنوان اولویت استان در امر مبارزه با مواد مخدر احصا شده که با تصویب در این جلسه، بعنوان تکالیف دستگاهها مشخص خواهد شد.
مصطفی هادی زاده اضافه کرد: اجرای برنامه آموزشی مهارت های زندگی فردی و اجتماعی ویژه مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی بعنوان اولویت اول، اجرای برنامه توانمندسازی روانی و اجتماعی با هدف ارتقای سلامت با تمرکز بر آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان پایه های هفتم تا دهم بعنوان دومین اولویت و اجرای برنامه ها و خدمات پیشگیری از اعتیاد بصورت اجتماع محور در محلات شهری و روستایی بعنوان سومین اولویت در نظر گرفته شده است .
وی افزود: اجرای برنامه های جامع پیشگیری از اعتیاد در محیط های صنعتی بعنوان اولویت چهارم و توسعه کمی و کیفی سازمانهای مردم نهاد در زمینه آموزش ، توانمند سازی و حمایت های مادی و معنوی از آنها بعنوان اولویت پنجم در نظر گرفته شده است.
64 درصد از معتادان استان اصفهان متأهل هستند، 20 درصد از آنان دارای تحصیلات عالیه و 22 درصد نیز در محیط‌های صنعتی به اعتیاد مبتلا شده‌اند.
بیش از 90 درصد معتادان در استان اصفهان را مردان و 9.8 درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دهند و 32 درصد معتادان استان اصفهان زیر 35 سال هستند.
نرخ ابتلا به مواد مخدر در کشور 2.65 درصد و در اصفهان 1.91 درصد است.
ت/7150 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.