به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آتش سوزی در کاخ سرهنگ آباد اردستان در روز گذشته سازه های چوبی را تقریبا به شکل کامل از میان برد، این در حالی است که میراث فرهنگی در ادعایی عجیب گفته است که امکان اختصاص نگهبان برای حفاظت از این بنا وجود نداشته است.

به گفته الله یاری سال گذشته 5 میلیارد ریال برای مرمت بخشی از این سازه های چوبی هزینه شده است که تمامی بخش مرمتی در این آتش سوزی از میان رفته است.

سرهنگ آباد پیش از آتش سوزی

گرچه مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اعتقاد دارد که بخشی از مشکلات این بنا به دلیل دوری مسیر و به توافق نرسیدن با مالکان خصوصی در ارتباط با حفاظت است اما همه اینها به بهانه ای شباهت دارد چراکه به یقین زمانی که یک بنا مورد مرمت قرار می گیرد باید زیرساخت های حفاظتی نیز  در این ارتباط اتخاذ شود، بر این اساس نام بردن از دوری مسیر این بنای تاریخی به مرکز استان، کمبود نگهبان، زیاد بودن بناهای مورد حفاظت استان و مالکیت خصوصی برخی از بناهای تاریخی و غیره به عنوان دلیل این اتفاقات هم به سختی باورپذیر است و هم کم کاری میراث در حفاظت از این بناها را جوابگو نخواهد بود و آسیبهای وارده به بناهای تاریخی را نیز جبران نمی کند.

آخرین مورد از آسیب به بناهای تاریخی استان، تخریب خانه تاریخی نائل بود که هنوز نه مقصران واقعه معرفی شدند و نه دلیل این تخریب مشخص شد، گمانه زنی های کارشناسان از عمدی بودن این تخریب ها توسط مالکان یا دیگر بخشها برای منفعت بردن از زمین این بناها حکایت دارد، موضوعی که به دلیل سکوت مسئولان پس از گذشت مدتی مدید از رخ دادن این حوادث و ادعای میراث در ارتباط با مشکلاتی که مالکان خصوصی در حفاظت از بناها ایجاد می کنند در ذهن مردم تقویت می شود.

گفتنی کاخ چهلستون سرهنگ آباد در زواره اردستان زیباترین کاخ تاریخی کویر باقی مانده از دوران قاجار است و هدف از ساخت آن که مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه است، بیشتر جنبه تفرجگاهی بوده است.این کاخ با گچ‌بری ‌های بی نظیر دارای سقف‌های چوبی و تزئینات سنگی شبیه عالی‌قاپو و چهل‌ستون است. آیینه‌کاری‌های مجموعه و نقاشی‌های موجود و نقش چوب‌ها از منبت و معرق تا تراش سنگ‌های کاخ به صورت عالی در بنا استفاده شده است.


در سالهای گذشته با توجه به کم کاری میرث فرهنگی این بنا در آستانه فرو ریختن قرار گرفته بود که با اطلاع رسانی رسانه ها بار دیگر مورد توجه قرار گرفت اما همچنان بودجه تخصیصی برای تعمیر این بنا که دارای تنها بادگیر مدور تاریخی می باشد کافی نبوده است.
البته شاید نتوان تمام بار تقصیر را در استان اصفهان جست‌وجو کرد چرا که به گفته الله‌یاری مدیرکل میراث فر هنگی استان حدود 22هزار اثر تاریخی در اصفهان وجود دارد که میراث سالانه تنها قادر به بازسازی و تعمیرات 500 مورد است.

رسیدگی به این تعداد بنا به یقین نیازمند تخصیص بودجه‌های ملی است و این درحالی است که میزان بودجه تخصیص یافته برای استانی که یک دنیا فرهنگ و تاریخ را یدک می‌کشد به هیچ عنوان شایسته این شهر تاریخی نیست.

کاخ یا کوشک و یا شکارگاه سرهنگ‌آباد در سال 1355 با شماره 1278 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 893599
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.