سالن سینما ایران اصفهان با قدمتی افزون بر نیم قرن در چهارباغ اصفهان به عنوان یکی از میراث فرهنگی این استان محسوب می شد که قصه پر غصه ویرانی آن از حدود سه سال پیش با توجیه بازسازی و مرمت آغاز شد تا به امروز که بخش عظیمی از این مکان فرهنگی تخریب شده است.
به گزارش ایرنا،این سینما بدلیل عدم واگذاری و نداشتن متولی مشخص به این روزگار دچار شده درصورتی که باید همانند دیگر سینماهای بنیاد شهید مطابق دستور رهبر معظم انقلاب در سال 92 به حوزه هنری واگذار می شد .
مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان از بی توجهی مسئولان شهری و فرهنگی استان نسبت به وضعیت تخریب سینما ایران انتقاد کرد و گفت: بخش عظیمی از این سالن سینما بطور کامل در هفته اخیر تخریب شد.
سید مصطفی حسینی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این سینما که از سوی مسئولان بنیاد شهید به یکی از بانک های خصوصی واگذار شده بود مورد بی محبتی از سوی نهادهای شهری و فرهنگی استان قرار گرفت.
وی یادآوری کرد: حوزه هنری با توجه به کاربری فرهنگی این مکان، موضوع واگذاری آن را بطور جدی دنبال کرد ولی به نتیجه ای نرسید تا کنون که شاهد تخریب این سینمای قدیمی اصفهان هستیم.
حسینی با بیان اینکه با توجه به کمبود سالن های سینما در اصفهان نباید هیچ سالن سینمایی تخریب و تغییر کاربری دهد گفت: بنا بر گفته مسئولان شهری اصفهان این تخریب با مجوز سر در سینما صورت گرفته که پس از آن به لحاظ گود برداری های ایستگاه مترو بخش های دیگر آن نیز تخریب شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: اعضای شورای شهر بطور جدی این موضوع را پیگیری خواهند کرد.
مهدی مقدری با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر اصفهان از نوسازی و بازسازی سینما ایران حمایت می کنند گفت: در این راستا موضوع مالکیت این سینما نیز بطور جدی پیگیری خواهد شد.
مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز گفت: موضوع متولی گری امور سینمایی تا به حدی در این دستگاه فرهنگی جدی است که واگذاری 9 سالن سینمایی که زیر نظر این اداره کل اداره می‪شود در قالب تفاهم نامه ای در اختیار حوزه هنری استان اصفهان قرار می گیرد.
رضا دهقان افزود: این سالن های سینما در شهرهای اردستان، سمیرم، دهاقان، گلپایگان، فریدونشهر، شهرضا و اصفهان قرار دارد که بزودی ‪ در اختیار حوزه هنری قرار می گیرد.
مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: این اداره کل تنها اختیار سینماهایی را دارد که مالک آنهاست و تنها برای این سینماها می‪تواند تصمیم گیری کند و نسبت به سایر سینماها تنها جنبه نظارتی در زمینه حفظ کاربری آنها دارد.
وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری سینماهای بنیاد شهید به حوزه هنری، تصریح کرد: در سطح اصفهان سینماهایی که زیر نظر بنیاد شهید هستند تا کنون به حوزه هنری واگذار نشده اند.
دهقان گفت: براساس آخرین نقشه ای که از سوی مالک فعلی این مکان به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان ارائه شده، موضوع تغییر کاربری سینما مطرح نیست.
وی با تاکید بر اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان خواهان تغییر نیافتن کاربری سینما ایران و هر سینمای دیگری است، افزود: در صورت هرگونه احتمال تغییر کاربری ما ورود پیدا می کنیم اما تا کنون این بحث درباره سینما ایران مطرح نبوده است.
وی درباره مالکیت سینما ایران نیز با تاکید بر اینکه این موضوع باید روال قانونی خود را طی کند، تصریح کرد: این سینما پیش از این به زیر مجموعه یکی از بانک های کشور واگذار شده و دفتر حقوقی حوزه هنری باید پیگیر آن باشد.
تا پیش از پیروزی انقلاب حدود 16 سالن سینما در شهر اصفهان فعال بود که شماری از این سالن ها بتدریج تعطیل یا تخریب و از عرصه فعالیت هنری و نمایشی خارج شدند.
هم اینک حدود 33 سالن سینما در استان اصفهان وجود دارد.
گ/6994/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.