به گزارش ایرنا، سینما ایران قدمتی افزون بر نیم قرن در چهارباغ اصفهان یکی از میراث فرهنگی این خطه بشمار می آید اما از حدود سه سال گذشته درهای شیشه ای آن به دلایلی از جمله فروش پایین، بسته و بحث هایی درباره واگذاری مالکیت آن مطرح شد.
بنا بر اظهارات مسئولان حوزه هنری اصفهان، این سینما همانند دیگر سینماهای بنیاد شهید مطابق دستور رهبر معظم انقلاب در سال 92 باید به حوزه هنری واگذار می شد اما به نهاد دیگری واگذار شده است.
مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان، واگذاری این سینما به نهاد دیگری غیر از حوزه هنری را اشتباه و غیر قانونی خوانده است.
سید مصطفی حسینی با طرح مسائلی درباره مالکیت فعلی این سینما اظهار کرده است که عده ای اقدام به تخریب بخش هایی از سینما کرده اند.
حسینی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بخش هایی از سقف سینما برداشته و تخریب شده است در حالیکه اگر بحث بازسازی آن مطرح باشد نیازی به برداشتن سقف نیست.
وی با تاکید بر اینکه این سینما متعلق به مردم است، افزود: باید معادل فضای قبلی سینما، سالن سینمای جدیدی در این محل ایجاد شود.
وی با اشاره به تعریف طرح عمرانی جدیدی برای این مکان، گفت: بر اساس اطلاعاتی که داریم قرار است در این طرح یک سالن با ظرفیت محدود احداث شود در حالیکه ظرفیت سالن سینما باید نزدیک به هزار صندلی باشد.
حسینی با طرح این سئوال که باید دید آیا مجوزی برای تخریب این سینما صادر شده و اگر صادر شده چرا صادر شده است، گفت: نهادهایی مانند شهرداری و شورای شهر اصفهان پیگیر این موضوع بوده اند و ما از متولیان فرهنگی استان می خواهیم که چشم خود را روی این موضوع نبندند.
وی با تاکید بر اینکه بخش حقوقی حوزه هنری، پیگیر مساله مالکیت این سینماست، افزود: ما خاطره خوبی از سینما در اصفهان نداریم زیرا در سال های گذشته نیز اقدام هایی برای تخریب برخی از سینماهای قدیمی این شهر صورت گرفت.
رضا دهقان مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد که بر اساس آخرین نقشه ای که از سوی مالک فعلی این مکان به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان ارائه شده، موضوع تغییر کاربری سینما مطرح نیست.
وی با تاکید بر اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، حافظ تغییر نیافتن کاربری سینما ایران و هر سینمای دیگری است، افزود: در صورت هرگونه احتمال تغییر کاربری ما ورود پیدا می کنیم اما تا کنون این بحث درباره سینما ایران مطرح نبوده است.
وی درباره مالکیت سینما ایران نیز با تاکید بر اینکه این موضوع باید روال قانونی خود را طی کند، تصریح کرد: این سینما پیش از این به زیر مجموعه یکی از بانک های کشور واگذار شده و دفتر حقوقی حوزه هنری باید پیگیر آن باشد.
دهقان با تاکید بر اینکه لازم است بخش خصوصی را برای ایجاد سالن های جدید سینما تشویق کنیم، اضافه کرد: درزمان حاضر حدود 33 سالن سینما در استان اصفهان داریم و این استان رتبه دوم را پس از تهران در کشور دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان روز سه شنبه به ایرنا گفت که به تازگی از این سینما بازدید کرده و تنها یک سازه آهنی و سقف نازک بر روی سینما وجود داشته است.
مهدی مقدری در گفتگو با ایرنا افزود: بر اساس بازدید صورت گرفته مشخص شد که سقف شیروانی بالای سینما در چند روز گذشته برداشته شده و در زمان حاضر یک سازه آهنی و سقف نازک بر روی فضای سینما وجود دارد که در صورت پیشآمد هرگونه حادثه یا بارش، احتمال ریزش آن زیاد است.
وی با تاکید بر اینکه در صورت ریزش این سقف نازک احتمال اینکه ماهیت ساختمان از بین برود وجود دارد، تصریح کرد: لازم است که اقدام جدی در این زمینه صورت گیرد.
این عضو شورای شهر اصفهان افزود: مسئله اصلی درباره سینما ایران، مالکیت آن است و امیدواریم هرچه زودتر این مسئله حل شود.
مقدری با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر اصفهان از نوسازی و بازسازی سینما ایران حمایت می کنند، خاطرنشان کرد: ما برای بازسازی و نوسازی سینماهایی مانند سینما چهارباغ نیز همکاری هایی با حوزه هنری داشته ایم.
مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان نیز در گفتگو با ایرنا با تاکید بر اینکه تا کنون هیچ پروانه تخریبی برای سینما ایران صادر نشده است، اظهار کرد: در زمان حاضر انجام هرگونه عملیات بر روی این سینما متوقف شده است.
مهین شکرانی درباره برداشته شدن بخشی از سقف سینما ایران گفت: ادعای مالک این بوده که این کار را برای رفع خطر بدلیل فرسوده بودن ساختمان انجام داده است.
در این رابطه مالک سینما ایران نیز به یکی از رسانه ها گفته است که ما تصمیم گرفته ایم سینمایی مدرن بسازیم نه اینکه سینما را تخریب و تبدیل به پاساژ کنیم.
غلامرضا جهانگیری در مصاحبه خود مدعی شده که ملک سینما ایران را قبل از دستور رهبر معظم انقلاب مبنی درباره واگذاری سینماهای بنیاد شهید به حوزه هنری، خریداری کرده است.
وی درباره ساختمان سینما ایران نیز توضیح داده است که با بررسی انجام شده و بر اساس نامه شهرداری، آتش نشانی و قطار شهری، فرسودگی ساختمان و احتمال خطر ریزش بویژه در قسمت سر در روی عابران پیاده تشخیص داده و اعلام شد که در اسرع وقت نسبت به تخریب و رفع خطر از ساختمان اقدام شود که ما نیز همین کار را انجام دادیم.
روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان نیز به ایرنا اعلام کرد که این موضوع در حیطه اختیارات آنها نیست بلکه مربوط به سازمان مرکزی بنیاد شهید کشور است هرچند تلاش می شود که این موضوع، پیگیری و درباره آن اطلاع رسانی شود.
در هر صورت باید دید آیا فرجام سینما ایران نیز به مانند سینماهایی مانند فلسطین اصفهان خواهد شد و دوباره درهای آن به روی تماشاچیان و علاقه مندان هنر سینما باز خواهد شد یا همچنان درگیر کشاکش بین اداره ها و نهادهای مختلف برای تعیین سرنوشت خود باقی خواهد ماند.
تا پیش از پیروزی انقلاب حدود 16 سالن سینما در شهر اصفهان فعال بود که شماری از این سالن ها بتدریج تعطیل یا تخریب و از عرصه فعالیت هنری و نمایشی خارج شدند.
اکنون اصفهان بدون احتساب سالن سینمای هنر متعلق به شهرداری و سوره متعلق به حوزه هنری دارای حدود 12 سالن سینماست.
گ/3011 / 60022 گزارش از آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.