بحران آلودگی هوا در کلانشهرها، مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوای کشور را بر این داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام کنند.
به گزارش ایرنا، میانگین شاخص کیفی هوای این کلانشهر بنابر اعلام ایستگاه های مراقبت دائم بر حسب شاخص کیفی هوا امروز ( جمعه ) عدد 83 (AQI) و وضعیت سالم را نشان می دهد.
این در حالی است که کلانشهر اصفهان در دی ماه جاری، آلوده ترین روزهای سالجاری را پشت سر گذاشت و تعداد روزهای آلوده هوا در این ماه به 18 روز رسید.
هوای این کلانشهر در چهار روز پیاپی از هشتم تا یازدهم دی و همچنین روز جمعه 23 دی ماه در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم قرار داشت که در برخی روزها منجر به تعطیلی مهدکودک ها و مدارس کلانشهر اصفهان و برخی شهرهای بزرگ استان شد.
در دی ماه جاری فقط یک نقطه از کلانشهر اصفهان (خیابان پروین) در روز دوشنبه هجدهم دی ماه دارای هوای پاک و سبز با شاخص 45 (AQI) بود.
پس از کلانشهر اصفهان، خمینی شهر با 18 روز هوای ناسالم در دی ماه جاری، آلوده ترین شهر استان اصفهان بوده است.
در سال های گذشته برنامه هایی مانند طرح کنترل کیفی هوا، تلاش برای بهبود صنایع آلاینده، بهینه سازی مصرف انرژی، ارتقای سوخت خودروها از یورو 3 به یورو 4 و حذف مازوت از چرخه مصرف دو نیروگاه مجاور شهر اصفهان برای کاهش آلودگی هوای اصفهان به اجرا گذاشته شد.
همچنین ساماندهی کوره های گچ و آجر، ساماندهی معادن در ۵۰ کیلومتری اصفهان، پلمب برخی واحدهای تولید گچ و آجر، ساماندهی صنوف آلاینده داخل شهر، تدوین سامانه صنوف مزاحم شهری از دیگر اقدام های انجام شده در طی این مدت است.
بر اساس شاخص آلودگی هوا، این شاخص از 0 تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس،151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
ت/3011 / 2093 **خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.