به گزارش ایرنا، سید محمد علی افشانی روز پنجشنبه در گردهمایی شهرداران استان اصفهان در تالار شهروند این شهر با اشاره به اهمیت اشراف به قانون افزود: ناآشنایی به قانون باعث شده که شهرداران نتوانند فعالیت های خود را بدرستی انجام دهند و یا منابع مالی را برای طرح های عمرانی تخصیص دهند و همین امر باعث توسعه نیافتگی برخی مناطق می شود.
معاون وزیر کشور یادآوری کرد: برای نمونه قانونی وجود دارد که در آن برای توسعه شهری می توان از صندوق توسعه ملی کمک گرفت اما امسال به جز شهرداری شیراز هیچ شهر دیگری از این منبع مناسب استفاده نکرد و دلیل آن چیزی جز نا آشنایی شهرداران به قانون نبود.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس سعی ما بر آن است که در آینده نزدیک برای شهرداران آزمون میزان آشنایی با قانون برگزار کنیم.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود: شوراهای شهر امروزی مزیت های بسیاری برای کشور داشته اند و بدون وجود آنها انجام امور شهری ناممکن و یا ناقص است.
افشانی مهمترین نقش شوراهای شهر را اداره امور مردم و شهر توسط خود مردم دانست و گفت: شوراها تلاش و خرد جمعی را به عمل و اقدام تبدیل می کنند.
وی ادامه داد: وظیفه ملی و دینی همه ما این است که این نهاد اجتماعی را تقویت کنیم و باید بپذیریم که اداره امور مردم جز فعالیت شوراهای شهر از راه دیگری مقدور نیست.
معاون وزیر کشور افزود: برخی وجود شوراهای شهر را غیرضروری می دانند و مقاومت در برابر شکل گیری این نهاد از بدو آغاز فعالیت آنها از سال 76 نیز وجود داشت.
وی با بیان اینکه خود اعضای شوراهای شهرها بهترین تقویت کننده فعالیت های خود هستند افزود: هر چقدر اعضای شورا منافع مردم را به منافع خود، حزب و دیدگاه سیاسی و منطقه خود ترجیح دهند اعتماد مردم افزایش پیدا کرده و حمایت از این نهاد افزایش پیدا می کند.
افشانی با اشاره به پسماند شهری به عنوان یکی از معضلات کنونی کشور ما گفت: پسماند و شیرابه زباله آبهای زیر سطحی را آلوده می کند بنابراین به جز موضوع آب که به عنوان یکی از بحران های کشور محسوب می شود مقوله پسماند را باید بیش از گذشته جدی بگیریم.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشو همچنین درباره اهمیت پساب خاطرنشان کرد: در شرایط خشکسالی حتی نباید اجازه دهیم حتی یک لیتر از پساب بی استفاده بماند بدون شک این آب یکی از منابع پایدار شهری برای سال های آینده خواهد بود.
او همچنین درباره زمین خواری سخن گفت و افزود: بسیاری از گسترش شهرها در حال حاضر به فاجعه تبدیل شده است زیرا بیش از آنکه در شهرها از ارتفاع کمک بگیریم از سطح زمین استفاده می شود که خود مشکلات جدیدی همچون اختصاص آب، گاز، تجهیزات و غیره را افزایش می دهد.
افشانی همچمنین تاکید کرد که شهرداری های باید به سمت درآمد زایی پایدار پیش روند.
معاون وزیر کشور در ادامه رشد نیافتن سکونتگاه های غیررسمی را ضروری خواند و گفت: این موضوع برعهده استانداری ها است و باید برای آن بطور جدی اندیشید.
وی درباره بافت فرسوده شهری نیز اظهار کرد: لازم است اداره راه و شهرسازی شهرها با مشارکت خود مردم در راستای مقاوم سازی این بافت شهری اقدام کنند.
گردهمایی شهرداران استان اصفهان با حضور شهرداران شهرهای استان، روسای شوراهای اسلامی شهر در محل تالار شهروند اصفهان برگزار شد.
در استان اصفهان 107 شهرداری وجود دارد که این تعداد بیشترین تعداد شهرداری‌ها در کل کشور است .
معاون وزیر کشور پس از پایان این همایش از خط یک قطار شهری اصفهان بازدید کرد.
ت / 6020 / 6994 / خبرنگار:علیرضا حکیمیان ** دریافت: آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.