به گزارش ایرنا، اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان روز دوشنبه به نقل از ' فتح‌الله معین' اضافه کرد: سالانه برای نگهداری فضای سبز شهری حداقل 20 درصد به هزینه‌ها اضافه می‌شود که امکان تأمین آن نیست مگر اینکه ما به فکر راه‌های جدید و علمی باشیم.
وی که در کنگره تکنولوژی های نوین در فضای سبز شهری سخن می گفت، ادامه داد: استفاده از فناوری های نوین برای نگهداری و توسعه فضای سبز شهر از مهمترین نیازهای مدیریت شهری است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پارک‌ها و فضای سبز بخش جدانشدنی شهرسازی و نیازهای اولیه زندگی شهری محسوب می شوند.
وی افزود: توسعه فضای سبز یکی از شاخص‌ های مناسب شهرها برای زندگی تعریف می‌ شود و از نظر تأثیرات اکولوژیکی و اقلیمی و فضای سبز تفرجگاهی مورد توجه قرار می گیرد که مدیران شهری به‌عنوان یکی از شرایط محیط زیستی به آن توجه می‌ کنند.
معین اضافه کرد: با وضعیتی که امروز همه کلانشهرها با آن مواجه هستند، فضای سبز تفرجگاهی، خود را به مدیران شهری تحمیل کرده است.
وی با بیان اینکه مدیران و برنامه ریزان شهری محکوم به ایجاد فضای سبز تفرجگاهی هستند گفت: امروزه به دنبال توسعه فضای سبز تفرجگاهی در شهرها هستیم .
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طراحی خوب فضای سبز، پارک‌ها و اِلمان‌های شهری، در ارتباط با طبیعت امروز مورد توجه جدی مدیران شهری قرار گرفته است اظهار کرد:بخش زیادی از اعتبارات شهرداری اصفهان نیز صرف دو کار اساسی توسعه و نگهداری فضای سبز و نظافت و خدمات شهری و تمیز نگاه داشتن شهر از جمله حمل زباله، دفن زباله و نظافت معابر می‌شود.
وی تصریح کرد:برای ایجاد فضای سبز شهری باید از فناوری های روز دنیا در زمینه ارتقای سطح کیفی و کاهش هزینه‌های نگهداری استفاده کرد.
معین با بیان اینکه بسیاری از شهرهای دنیا برای تامین آب فضای سبز با مشکلاتی مواجه هستند،افزود: تغییر اقلیم و اشکالاتی که در تأمین آب مورد نیاز فضای سبز شهری ایجاد شده، در اصفهان به عنوان نخستین عامل محدود کننده استفاده از فضاهای سبز مطرح است که برگزاری همایش‌ها و هم‌اندیشی‌هایی از جمله این کنگره بسیار کارساز است.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه روش‌ها، رویه‌ها و الگوها نسبت به فضای سبز شهری باید تغییر کند گفت: امروزه فضاهای سبز نباید غرق گل‌های فصلی شود، بلکه گونه‌های مقاوم و متناسب اقلیم و گونه‌هایی که بتواند دوام بیشتری داشته باشد باید مورد توجه قرار گیرد.
حیدر قاسمی با بیان اینکه اقدامات موثری در این زمینه از سوی سازمان پارک‌هادر دست اجراست تصریح کرد: امروزه نباید پساب را آب غیرمتعارف تلقی کنیم بلکه باید به آن به ‌عنوان آب متعارف بنگریم و به اصلاح و آوردن آن به شبکه آبیاری فضای سبز بطور جدی نگاه کنیم.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از فناوری ‌ها در زمینه آبیاری فضای سبز ضرورت و نیاز امروز است، خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری ‌های جدید ضرورت سامانه‌ های جدید آبیاری و آبرسانی را بیشتر آشکار می‌ کند.
قاسمی با بیان اینکه امروز کشاورزی، محیط زیست و فضاهای سبز به صنعت نیاز دارد تاکید کرد: سیاستگذاران و متولیان امور آب ناگزیرند که پس از تامین آب شرب، نیاز کشاورزی را مرتفع سازند.
وی با بیان اینکه امروز نیاز فضای سبز شهر اصفهان به زاینده رود و منابع جاری بستگی دارد، گفت: مشکل فضای سبز شهر اصفهان کمتر از مشکل کشاورزان آن نیست.
قاسمی ادامه داد: یکی از مواردی که باید بعد از تامین آب شرب و قبل از آب کشاورزی مورد توجه سازمان های متولی آب قرار گیرد توجه و حفظ فضای شهری در کلانشهرها است، زیرا نفس کشیدن قبل از تغذیه در سلسله مراتب نیازهای انسان، اولویت دارد.
دبیر کنگره ' تکنولوژی های نوین در فضای سبز شهری ' هم با اشاره به بحران های سال های گذشته در زمینه کمبود آب، گرم شدن وضعیت آب و هوایی شهر و آلودگی های زیست محیطی، گفت: باید در زمینه نگهداری و توسعه فضای شهری نگرش دیگری غیر از نگرش سال های اخیر داشته باشیم.
' مسعود مظاهری ' با بیان اینکه امکان حفظ فضاهای سبز با برنامه ریزی های قبلی غیرممکن است افزود: نخستین کنگره تکنولوژی های نوین شهری را با عنوان ilta (ایلتا) بعنوان ( انجمن تکنولوژی فضای شهری)برگزار کرده ایم تا بتوانیم با هم اندیشی، فضای سبز را بهتر از چیزی که اکنون در دسترس است؛ حفظ کرده و توسعه دهیم.
کنگره تکنولوژی های نوین در فضای سبز شهری، هر ساله بصورت بین المللی و به منظور به کارگیری فناوری های نوین برای کارشناسان، جامعه کشاورزان و پیمانکاران این حوزه برگزار می شود.
آسیب شناسی مشکلات و محدودیت های مدیریت فضای سبز پایدار، شناسایی ایده های برتر در زمینه مدیریت فضای سبز جهت حمایت از تولید ملی و ترغیب و انگیزش سازمان ها و شرکت های فعال و دانش پژوهان در حیطه های مرتبط با فضای سبز از جمله اهداف برگزاری این کنگره است.
مدیریت پایدار منابع آب،گونه های کاربردی در فضای سبز بر اساس اقلیم شهر، دستاوردهای نوین در مکانیزاسیون فضای سبز شهری، طراحی پوشش گیاهی فضای سبز شهری با رویکرد اقلیم های خشک و نیمه خشک، گیاهان زینتی مقاوم به خشکی، کاربرد گیاهان داروئی در فضای سبز، کاربرد بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی در فضای سبز، تکنولوژی نوین در زمینه بذر و گل های فصلی و اثرات زیست محیطی فضای سبز شهری از محورهای کنگره تکنولوژی های نوین در فضای سبز شهری است.
7150 / 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.