به گزارش ایرنا، در کنار طرح های بلند مدت احیای زاینده رود، فعالیت هایی نیز در استان اصفهان برای مقابله با بحران آبی در کوتاه و میان مدت در حال انجام است که از مهم ترین آنها می توان به جلوگیری از استفاده غیر قانونی از منابع آبی و چاه های غیرمجاز و نصب کنتور برای چاه های مجاز اشاره کرد.
بنابر آمار اعلام شده حدود 12 هزارحلقه چاه غیر مجاز در استان اصفهان وجود دارد و پر و مسدود کردن این چاه ها برای صیانت از آب و احیای حوضه آبریز زاینده رود انجام می شود؛ اگرچه این اقدام ممکن است محدودیت هایی نیز برای کشاورزی و باغبانی ایجاد کند اما آنچه نکته با اهمیت این است که باید برداشت آب از منابع زیرزمینی بر اساس قانون انجام شود.
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، یک هزار و 607 حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان تا پایان امسال پلمب می شود.
به گفته مسعود میرمحمد صادقی تا پایان سالجاری همچنین 6 هزار و 326 دستگاه کنتور فهام (فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) و یک هزار و هفتاد کنتور حجمی نیز در سطح استان نصب می شود.
وی خاطرنشان کرد: هزینه تقریبی مسدود کردن هر حلقه چاه مجاز حدود 40 میلیون ریال است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی موجود همچنین 17 مورد جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز در استان اصفهان انجام شده و این اقدام صرفه جویی یک میلیون و 600 متر مکعب را رقم زده است.
وی تعداد کنتورهای حجمی نصب شده در استان از ابتدای سال 96 تاکنون را بیش از 303دستگاه اعلام کرد.
زاینده رود مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود 350 کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است، حوضه زاینده رود از2استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت زیرپوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت زیرپوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
هر چند دورنمای احیای زاینده رود را به زحمت می توان تصور کرد، اما متولیان امور آب منطقه و کشور امیدوارند با انتقال آب و نیز طرح 9 ماده ای و از همه مهمتر استفاده بهینه از منابع آبی توسط کشاورزان، صنایع و مردم شرایط تا حد زیادی بهبود یابد.
گ / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.