به گزارش ایرنا، روزهای گذشته فیلم کوتاهی در شبکه های اجتماعی منتشر و در آن ادعا شده که از مواد افزودنی مانند اسید سیتریک و اسید تارتاریک در آرد نان استفاده می شود.
حسین صفاری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به ادعاهای مطرح شده، گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان از سطح نانوایی های اصفهان نمونه برداری و آنها را به آزمایشگاه های مربوطه ارسال کرده است.
وی با بیان اینکه گروه بهداشت محیط مسئول نظارت بر سطح عرضه نان در استان است، اظهار کرد: در صورت مثبت بودن نتیجه این آزمایش ها، این موضوع را در دستور کار خود قرار می دهیم هرچند معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز باید درباره آن بررسی های لازم را انجام دهد.
وی با بیان اینکه معاونت غذا و دارو بر کارخانه های تولید آرد نظارت دارد، گفت: نمایندگانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی بعنوان مسئول فنی در این کارخانه ها بر فرایند تولید آرد نظارت دارند.
صفاری با بیان اینکه در برخی موارد برای تقویت کیفیت نان از اسید اسکوربیک استفاده می شود، افزود: استفاده از این افزودنی در حد مجاز ضرر و زیانی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: از دید بهداشت محیط، تنها مواد افزودنی که باید در نانوایی ها به آرد اضافه شود شامل آب، نمک و خمیر مایه است.
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور نیز به ایرنا گفت که این موضوع در دست بررسی و پیگیری است و به زودی نتایج آن اعلام می شود.
یک کارشناس صنایع غذایی که خواهان فاش نشدن نام خود بود نیز درباره استفاده از این مواد افزودنی در آرد نان به خبرنگار ایرنا گفت که استفاده از اسید اسکوربیک، اسید تارتاریک و اسید سیتریک در مواد غذایی در حد مجاز و بدون ناخالصی مانعی ندارد.
اسید تارتاریک یک اسید اُرگانیک است که بصورت طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات همانند موز، انگور و تمر هندی یافت می شود.
اسید سیتریک یا جوهر لیمو یکی از اسیدهای آلی است که در لیموترش و پرتقال وجود دارد.
اسید اسکوربیک نیز در ترکیب آلی طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی و از نیازهای غذایی انسان است که کمبود آن موجب بیماری اسکوربوت می‌شود.
گ/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.