به گزارش ایرنا؛ گردشگری (Tourism) فرآیندی است که شامل کسب اطلاعات، برنامه ریزی و تدارک در مبداء سفر، انجام سفر به مقصد و اقامت در آن، خرید کردن، تعامل میزبان و میهمان، بازگشت به مبداء سفر و مرور خاطرات سفر با خود و دیگران می شود. در این فرآیند، مجموعه ای از کنش ها و فعالیت ها بین گردشگران، ارایه دهندگان خدمات و محصولات گردشگری، سیاست گذاران و میزبانان روی می دهد.
گردشگری فرآیند سفر است؛ سفری که می تواند برای تفریح، استراحت، کسب آرامش، بازیابی جسمی و روحی و پرداختن به امور معنوی، دید و بازدید خانوادگی و انجام کسب و کار و غیره باشد.
گردشگری امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تامین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبه ها باید هزینه کند. این هزینه ها با آوردن ارز به کشور میزبان، به رونق اقتصادی آن کمک می کند. هر چه تعداد گردشگران بیشتری به یک منطقه وارد شوند، مشاغل بیشتری ایجاد می شود و این موضوع برای نقاطی که جمعیت جوانی دارند، بسیار مهم است.
گردشگری با امنیت سیاسی و اقتصادی رابطه تنگاتنگی دارد و بودن گردشگران بسیار در یک منطقه، از وجود امنیت در آن حکایت دارد. گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است زیرا جوامع و کشورهای میزبان می توانند از طریق گردشگران به ترویج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعی شان بپردازند.
شهرستان فریدن واقع در 140 کیلومتری غرب استان اصفهان درچند سال اخیر به مزیت خفته خود یعنی گردشگری پی برده است.
این شهرستان که در گذشته به قطب کشاورزی استان مشهور بوده است و حتی به عنوان تامین کننده یک چهارم نیاز کشور به سیب زمینی به شمار می رفت در طی چند سال اخیر به دلیل استمرار خشکسالی، کاهش منابع آب های زیرزمینی، تغییر بارندگی ها، برداشت های بی رویه آب و بن بست های موجود در مرحله برداشت و فروش محصول سیب زمینی با کمی رونق بخش کشاورزی مواجه است.
شدت این معضل به اندازه ای است که در2سال اخیر اکثر کارشناسان بر لزوم تغییر الگوی کشت در این شهرستان تاکید کرده اند و این موضوع را تنها راه حل نجات کشاورزی فریدن دانسته اند.
گستردگی مشکلات حوزه کشاورزی، فقدان صنایع تبدیلی و افزایش خسارت وارده به کشاورزان این شهرستان در سال های متمادی، موجب شد تا مردم و مسئولان این شهرستان به مزیت در حاشیه این منطقه در بخش گردشگری توجه کند تا با دور شدن از نگاه تک بعدی و با بسیج همه امکانات موجود در راه توسعه گردشگری نیز گام بردارند.
نخستین جرقه های این ذهنیت، از زمان مدیریت اسفندیار تاجمیری فرماندار اسبق شهرستان فریدن شکل گرفت؛ به طوری که سخن از مزیت های نسبی شهرستان مانند آب و هوا، جغرافیا، تفرجگاه ها، مناظر بکر خدادای و ظرفیت تاریخی، قومی و فرهنگی فریدن در محافل مختلف و به بهانه های گوناگون نقل زبان ها شد.
در این زمان، زمینه برای درخشش نام فریدن در عرصه گردشگری فراهم و تلاش برای توسعه زیرساخت های این حوزه آغاز شد و به موازات آن به تدریج آوازه فریدن در جشنواره ها و نمایشگاه های ملی، استانی و منطقه ای با معرفی ظرفیت های عظیم شهرستان در بخش گیاهان دارویی، غذاها و خوراک های بومی، فرهنگ وآداب و رسوم منحصر به فرد بر سر زبان ها افتاد.
در این هنگام برای نخستین بار موزه مردم شناسی فریدن با هدف رونق گردشگری غیرملموس و معرفی آداب و سنن گذشتگان این سرزمین افتتاح و با استقرار نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل ساختمان این موزه، تلاش ها برای حرکت به سمت گردشگری متمرکز شد.
به تدریج گردشگری و لزوم توجه به آن جای خود را در فرهنگ و افکار مردم باز کرد، به طوری که در هفته فرهنگی فریدن از 17 اردیبهشت تا 24 اردیبهشت، طی دو سال متوالی برنامه های مفرحی با محوریت معرفی ظرفیت های گردشگری و فرهنگی روستاهای شهرستان اجرا شد و موجی از گردشگران بومی و خارجی را به خود جذب کرد.

*منطقه ای با قدمت هفت هزار ساله
فریدن با دارا بودن دو منطقه نمونه گردشگری به نام های 'دره بید بالا' و 'تفرج گاه های پلاسجان' در ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات پذیرای موج عظیم گردشگران است.
وجود دست کن های شهر دامنه، شهر زیر زمینی چهار طبقه در روستای موغان و انواع کلیساها و بناهای تاریخی در این شهرستان زمینه را برای بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.
مناظر طبیعی بکر، رودخانه ها، کوه ها و چشم انداز بی نظیر باغ ها و تاکستان های این دیار در کنار پوشش گیاهی متنوع، رویش سخاوتمندانه انواع گیاهان دارویی، تنوع غذاهای محلی از آش و شوربا تا نان و پارنج، لبنیات خوش طعم و اصیل را نیز باید به این ظرفیت ها اضافه کرد.
این سرزمین با دارا بودن قدمت هفت هزارساله دربردارنده میراث گرانبهایی از تاریخ و فرهنگ خاص خود است و به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود شاهرگ حیاتی اتصال استان به غرب کشور به شمار می رود و تعداد زیادی از مسافران و گردشگران در ایام نوروز و در فصل تابستان؛ پارک ها و اقامتگاه های این شهرستان را برای اسکان انتخاب می کنند.
نکته مهم آن که به اذعان بسیاری از کارشناسان هنوز گنجینه کشف نشده ای از فرصت ها وجود دارد که در صورت مدیریت درست و اصولی می تواند زمینه رونق گردشگری و اشتغال را در این شهرستان فراهم کند.
موقعیت منحصر به فرد روستاهای این منطقه برای توسعه اقامتگاه های بوم گردی به منظور جذب توریست در فصول گرم و سرد سال و نیز ظرفیت عمده شهرستان برای راه اندازی موزه مزرعه، از نمونه های ارزشمند قابل اجرا در این حیطه است.

*اعطای تسهیلات در راستای رونق بوم گردی
محمود سلیمی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریدن در این خصوص به ایرنا گفت: به منظور افزایش تعداد اقامتگاه های بوم گردی، تفاهم نامه ای با بنیاد مسکن امضا شده است که براساس آن برای مرمت و بازسازی خانه های قدیمی در روستاها تسهیلات قرض الحسنه تاسقف 150 میلیون ریال پرداخت می شود.
وی افزود: تاکنون 15 واحد مناسب برای اقامتگاه بوم گردی در فریدن شناسایی شده است.
وی با بیان این که هم اکنون یک اقامتگاه بوم گردی فعال در روستای موغان فریدن وجود دارد، افزود: اقامتگاه بوم گردی پلاسجان روستای موغان به جهت وجود شهر زیرزمینی و طبیعت بکر و زیبای این روستا پذیرای خیل عظیمی از مسافران است.
سلیمی بر لزوم ترغیب و تشویق ساکنان روستاها برای توسعه اقامتگاه های بوم گردی تاکید کرد.
وی شناسایی خانه های هدف در روستاها و فراهم کردن بسترهای لازم برای ورود سرمایه گذار بومی برای تبدیل آن به اقامتگاه بوم گردی را یک راه میانبر برای جهش بلند به سوی رونق گردشگری شهرستان دانست.
سلیمی با بیان این که برای 11 اقامتگاه بوم گردی موافقت اصولی صادر شده است، از پرداخت تسهیلات برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی خبر داد و گفت: برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در فریدن تسهیلات چهار درصد تا سقف یکصد میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می شود و مجوزهای لازم برای فعالیت نیز کمتر از یک ماه صادر می شود.
وی تاکید کرد: درآمد حاصل از اقامتگاه های بوم گردی معاف از پرداخت مالیات و عوارض هستند و درآمدهای حاصله به افراد سرمایه گذار در این بخش پرداخت می شود.
سلیمی توسعه این اقامتگاه ها را در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: هر خانه ای که سبک قدیمی داشته باشد و اصالت روستایی بودن خود را حفظ کرده باشد می تواند به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شود.
وی همچنین با اشاره به قدمت دیرینه فریدن افزود: پنج محوطه باستانی با قدمتی بیش از یک هزار و 500 سال به همراه ساختمان مدرسه سنگی شهر داران که قدمت آن بیش از یکصد سال است به تازگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فریدن افزود: تپه ‌های باستانی پاش قلعه داران، زرین کفش ننادگان و تپه ‌های چیگان، غرغن و دهق از جمله محوطه ‌های باستانی هستند که به تازگی به ثبت رسیده اند.
وی با اشاره به سابقه تاریخی و باستانی منطقه فریدن و وجود 140 اثر تاریخی در این منطقه، افزود: تاکنون 30 اثر و محوطه تاریخی و باستانی فریدن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند و 70 اثر دیگر هم در نوبت ثبت قرار دارند.
سلیمی با بیان اینکه تعداد کل بازدیدها از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری از آغاز سال جاری تا کنون بیش از 58 هزار نفر بوده است، اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری نیز بیش از 30 هزار نفر مسافر در شهرستان اسکان داشته اند.

*موزه مزرعه؛ یک فرصت ناب و منحصر به فرد
محسن احمدی رئیس موزه های تزیینی استان اصفهان نیز چندی پیش در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن، گفت: وجود ظرفیت های نسبی مانند کشاورزی، دامداری و قومیتی در فریدن بهترین زمینه را برای ایجاد نخستین موزه مزرعه کشور در این منطقه فراهم کرده است.
رئیس موزه های تزیینی استان وجود ادوات کشاورزی قدیمی، ظرفیت های خوبی همچون تنوع گیاهان دارویی، تولیدات کشاورزی و دامی را فرصت مناسبی برای رونق گردشگری در این شهرستان عنوان کرد.
وی افزود: موزه مزرعه همان زندگی فراموش شده روستاییان قدیم است که با توجه به موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و محیط زیستی فریدن می توان در آن بیش از 50 گونه جانوری و انواع محصولات و ادوات کشاورزی همراه باسبک زندگی پیشینیان را به نمایش گذاشت تا گردشگران و مسافران بتوانند چند روزی را در آن سپری کنند.
احمدی با اشاره به بازدید اخیر خود از هنرستان کشاورزی سروش، افزود: این مکان از ظرفیت بسیار عظیمی جهت راه اندازی موزه مزرعه برخوردار است.
وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از وسایل قدیمی موجود در ساختمان موزه مردم شناسی قابلیت استقرار در سطح شهر را دارد، افزود: باتوجه به حضور اقوام مختلف وتنوع فرهنگی در فریدن، برپایی موزه خیابانی در این شهرستان که در هیچ کجای دنیا راه اندازی نشده است و ارائه نمادها و وسایل اقوام مختلف در سطح خیابان ها و معابر در قالب ویترین های جذاب علاوه بر معرفی فرهنگ و سنن شهر در جذب گردشگر نیز موثر واقع خواهد شد.
رئیس موزه های تزئینی اصفهان خواستار هدایت افکار و فرآیند های اجرایی به سمت ایده های نوین و گفت: شناسایی، برندسازی و فراهم کردن زیرساخت ها در بخش گردشگری نقش بسزایی در حل مشکل بیکاری و رکود منطقه ایفا می کند.

*فریدن؛ یک سرزمین و شش قوم
فریدون الهیاری مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز چندی پیش در جلسه کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فریدن در این خصوص گفت: شهرستان فریدن با وجود آن که درخشش و سابقه چندانی در بحث معرفی و تبلیغ میراث فرهنگی خود نداشته است؛ اما امروز با دارا بودن سابقه کهن تاریخی و باستانی، سایت ها و پایگاه های ارزشمند باستان شناسی و وجود 5 قوم مختلف به عنوان یک منطقه برجسته با ظرفیت غنی مطرح شده است.
وی با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر صریح برای ممانعت از تعرض به سایت های باستانی گفت: سایت های باستانی باید از هر گونه تهدید و خطری مصون بمانند و برخورد جدی با هنجارشکنان و متخلفان صورت بگیرد.
الهیاری در خصوص صنایع دستی گفت: ایجاد یک خانه صنایع دستی در هر شهرستان از مهم ترین شعارهای میراث فرهنگی است که نیازمند مکان مناسب و تسهیلات کافی است و این طرح در قالب مرکزهای دانش بنیان در حال پیگیری است.
وی با تاکید بر لزوم احیای رشته های بومی صنایع دستی افزود: بسیاری از رشته های بومی این حوزه به خصوص در روستاها به فراموشی سپرده شده است و لازم است علاوه بر شناسایی این محصولات نسبت به مستند سازی، معرفی، و به روز رسانی آن ها با توجه به نیازهای امروزی همت گمارد.
وی در ادامه با بیان این که میرات ناملموس، آداب و سنن، وجود اقوام مختلف و غذاها و خوراکی های بومی یکی از تاثیرگذار ترین جاذبه های گردشگری است، افزود: در راستای احیا و معرفی این میراث همه باید ورود پیدا کنند و در متن حرکت کنند و از حواشی پرهیز کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استاناصفهان تاکید کرد : تا زمانی که مزیت وجود نداشته باشد گردشگر ورود پیدا نمی کند، بنابراین باید فرهنگ سازی شود تا جایی که به راحتی گردشگر را در خانه های خود جا دهیم و بعد به تدریج در توسعه زیرساخت ها اقدام کنیم.

*ضرورت ارتقا نمایندگی میراث فرهنگی به اداره
کمال رضایت فرماندار فریدن نیز با تاکید بر ظرفیت ها و مزیت های ناب منطقه در حوزه گردشگری، اظهارکرد: فریدن با سابقه غنی تاریخی به عنوان شاهراه حیاتی استان در اتصال به غرب کشور است.
وی عنوان کرد: یکی از معضلات شهرستان فریدن اشتراک آن با شهرستان های همجوار در بحث ادارات دولتی است.
فرماندار فریدن با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی، جاذبه های گردشگری و صنایع دستی، خواستار ارتقا نمایندگی میراث فرهنگی فریدن به اداره شد و افزود: به نظر می رسد استقرار یک دستگاه مرکزی در این حوزه در فریدن ضروری است.
وی بر لزوم راه اندازی دفتر خدمات سفر در شهرستان نیز تاکید کرد و خواستار مساعدت مدیران استانی در این رابطه شد.
حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی امام جمعه شهر داران مرکز شهرستان فریدن، نیز با مروری بر نعمت ها و ذخایر خدادادی شهرستان، اظهار کرد: با ورود جدی به حوزه گردشگری می توان معضل بیکاری بالای 25درصد را در این شهرستان حل کرد.
وی مهاجرت معکوس را بارزترین نتیجه رونق گردشگری در فریدن دانست و افزود: باید در جهت جذب سرمایه گذاران داخل و خارج شهرستان تلاش کرد تا با درک بسترهای موجود، سرمایه خود را به این بخش هدایت کنند.
امام جمعه داران با اشاره به پدیده آلودگی هوا در مرکز استان و بسیاری از شهرستان های همجوار با آن؛ گفت: هوای پاک فریدن و و وجود ظرفیت های ناب گردشگری در این منطقه یک فرصت بی نظیر برای جذب حداکثری توریست و نگه داشتن آن در شهرستان است.

ضرورت اصلاح زیرساخت ها در بخش گردشگری
نکته قابل تامل این است که با وجود اهمیت موضوع هنوز حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی شهرستان با مشکلات عدیده ای مواجه است.ضعف زیرساخت ها، کمبود شدید امکانات و بودجه، دست اندازی متخلفان به سایت ها و تپه های باستانی، نامناسب بودن ورودی شهرستان در محورهای اصلی مواصلاتی و گم بودن مرکز شهرستان، فقدان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و عدم فرهنگ سازی برای حرکت مردم و سرمایه گذاران بومی به سمت گردشگری از مهم ترین موانع رونق این بخش است.
گردشگری که اکنون روی خوش به فریدن نشان داده است؛ چنانچه با مدیریت، برنامه ریزی، مشارکت و ایده آفرینی همراه گردد به طور یقین می تواند زمینه بسیار مساعدی برای رونق اقتصاد و اشتغال پایدار فراهم کند.
اهمیت این مساله وقتی دو چندان می شود که بدانیم گردشگری در دنیای امروز به عنوان پربازده ترین صنعت مطرح است، بنابراین لازم است با نگاهی نو و خلاق زمینه های بهره مندی از این مزیت ارزشمند را بیش از پیش فراهم کرد.
فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
9861* خبرنگار: فاطمه زمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.