به گزارش ایرنا، میرهادی قره سید رومیانی روز جمعه در جلسه کارگروه گردشگری شهر ایزدخواست با اشاره به ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی این شهر افزود: با برنامه ریزی برای برگزاری رویدادها، جشنواره ها و برنامه های آیینی می توان این شهر را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرد.
وی ادامه داد: در صورت واگذاری زمین از طرف شهرداری ایزدخواست، این سازمان آمادگی دارد تسهیلات ویژه جهت راه اندازی غرفه های صنایع دستی در اختیار هنرمندان و صنعتگران شهر قرار دهد.
معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بر اساس تفاهم نامه این سازمان و وزارت کشور مقرر شده است از شهرداری هایی که در توسعه زیر ساختهای گردشگری همکاری نموده اند با ارائه گردش کار حمایت شود.
نماینده مردم آباده،بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: حضور بخش خصوصی در شهر باستانی ایزدخواست، منطقه گردشگری خسروشیرین و چنار می تواند باعث رونق صنعت گردشگری در استان فارس و شهرستان آباده شود.
رحیم زارع حمایت از سرمایه گذاران بخش میراث فرهنگی را از مهم ترین راه های نگهداری و حفظ آثار باستانی و ملی دانست و افزود: حضور بخش خصوصی در شهر باستانی ایزدخواست، منطقه گردشگری خسروشیرین و چنار می تواند باعث رونق صنعت گردشگری در استان فارس و شهرستان آباده شود.
وی ایجاد پژوهشگاه میراث فرهنگی در شهر ایزدخواست و ثبت قلعه ساسانی در فهرست یونسکو را از خواسته های مردم این شهر دانست و اظهار داشت: تاسیس این پایگاه پژوهشی می تواند زمینه ساز اشتغالزایی دائم و هم ثبت اثر شاخص قلعه ساسانی ایزدخواست در فهرست یونسکو شود.
این نماینده مجلس از تخصیص بودجه جهت مرمت کاروانسرای ایزدخواست،ادامه مراحل ساخت و تکمیل موزه مردم شناسی آباده ، تکمیل مرمت کلاه فرنگی سورمق،مرمت حمام تاریخی شهر بهمن،مرمت مسجد امام حسن(ع) دهدق، مرمت کاروانسرای شورجستان و خان خوره در آینده ای نزدیک خبر داد و بیان کرد: حمایت از صنعتگران صنایع دستی شهرستان جهت استفاده از خدمات بیمه هنرمندان صنایع دستی از جمله مواردی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به آن قول مساعد داده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه طرح بررسی، مطالعه و شناخت کل قلعه ایزدخواست با تخصیص اعتبار یک میلیارد ریال و استقرار یک گروه نقشه بردار در حال انجام است، گفت: در 2 ماه آینده همه مجموعه مستندنگاری می شود و با اتمام طرح، پیگیری های لازم برای در اختیار گرفتن اعتبارات بیشتر در مبحث مرمت، بازسازی و خوانا سازی معابر انجام خواهد شد.
مصیب امیری با اشاره به ظرفیت های موجود در صنایع دستی ایزدخواست افزود: می توان با هماهنگی اتحادیه صنایع دستی استان فارس در جهت به فروش رساندن تولیدات مازاد هنرمندان صنایع دستی شهر ایزدخواست در سطح استان و اماکن گردشگری به رونق صنایع دستی و ایجاد اشتغال آنها کمک شایانی کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس با مثبت ارزیابی کردن اقدامات بخش خصوصی در راه اندازی موزه مردم شناسی بیان کرد: با امضا تفاهم نامه فی مابین میراث فرهنگی استان و شهرداری ایزدخواست، طرح مرمت و بازسازی برخی از خانه های موجود در قلعه قدیم را در سال های آینده اجرا و پس از آن با حمایت از بخش خصوصی، اقامتگاه های سنتی، موزه و فروشگاه های صنایع دستی راه اندازی می شود.

در پایان این جلسه مسائلی پیرامون رفع مشکلات پیمانکار کاروانسرای ایزدخواست، تخصیص تسهیلات ویژه به صنعتگران صنایع دستی، پیگیری طرح احداث دهکده تفریحی توریستی ایزدخواست، ایجاد پایگاه پژوهشی، شناسایی آثار تاریخی دارای قابلیت ثبت، تخصیص تسهیلات برای توسعه و بهسازی موزه مردم شناسی ایزدخواست مطرح شد.
شهر باستانی ایزدخواست به عنوان دروازه ورودی فارس از سمت شمال در شهرستان آباده واقع است و در فاصله 330کیلومتری شمال شهر شیراز قرار گرفته است.
قلعه و پل ایزدخواست، کاروانسرا و خانه‌های قدیمی روستایی از جمله آثار تاریخی شهر ایزدخواست هستند.
قلعه ایزدخواست متعلق به دوران ساسانیان را می‌توان یکی از شاخص‌ترین آثار این منطقه توصیف کرد که با سبک معماری خود یکی از نمونه های جالب توجه شهرسازی و مهندسی زمان قدیم ایران است.
2027
خبرنگار: سعادت ** انتشاردهنده: نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.