دکتر 'سید علیرضا مروجی' روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا بیان کرد: 93 درصد از افراد مبتلا به ایدز در کاشان و آران و بیدگل مرد و هفت درصد زن هستند و تا کنون نیز 29 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.
وی با بیان اینکه بیماری 23 نفر از مبتلایان به مراحل پیشرفته رسیده افزود: میانگین سنی مجموع بیماران مبتلا به ایدز در این شهرستان ها 30 سال است و تنها سه نفر از آنها کمتر از 15 سال سن دارند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: 35 درصد از مبتلایان به بیماری ایدز مجرد، 27 درصد متاهل، 18 درصد مطلقه و سه درصد بیوه هستند و 17 درصد نیز نامشخص است.
او اضافه کرد: 72 درصد از بیماران در این شهرستان ها از راه تزریق با سرنگ آلوده مبتلا شدند که میانگین در کشور 68 درصد است.
دکتر مروجی عنوان کرد: 20 درصد از بیماران در این منطقه از راه تماس جنسی مبتلا شدند و 2 درصد نیز نوزادانی هستند که از طریق مادر به ویروس اچ آی وی آلوده شدند، در حالی که میانگین کشوری مبتلایان به ترتیب 18.5 و 1.5 درصد است.
وی بیان کرد: درصد مبتلایان به بیماری ایدز از طریق دریافت فرآوردهای خونی در کاشان و آران و بیدگل همانند سایر نقاط کشور صفر است و علت ابتلای هشت درصد از بیماران در این شهرستان ها نامشخص می باشد و میانگین کشوری آن هم 11 درصد است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: 50 نفر از مبتلایان ایدز در این منطقه به مرکزهای بهداشتی درمانی مراجعه مستمر دارند و داروهای خاص نیز به صورت رایگان در اختیار 33 نفر از آنها قرار می گیرد.
او در ادامه با تاکید بر اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به ویروس اچ آی وی (HIV) گفت: آزمایش های غربالگری ایدز در دوره بارداری 2 بار به صورت رایگان انجام می شود و تا کنون نیز سه نوزاد سالم از مادران مبتلا به بیماری ایدز به دنیا آمده است.
دکتر مروجی در ادامه تشریح کرد: ایدز بیماری ناشی از ورود ویروس اچ ای وی به بدن انسان است که سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا را هدف قرار می دهد و در نهایت افراد در اثر ابتلا به یکی از بیماری های عفونی به پایان زندگی نزدیک می شوند.
وی بیان کرد: رفتارهای پرخطر جنسی محافظت نشده، استفاده از خون و فرآورده های خونی آلوده، انتقال از مادر به کودک، استفاده از سرنگ مشترک، لوازم پزشکی آلوده و هر ابزاری مانند تیغ آرایشگری، خال کوبی و حجامت می تواند منجر به انتقال ویروس به بدن فرد سالم شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان اضافه کرد: مرکز مشاوره ایدز در خیابان امام خمینی (ره) و مرکز خدمات جامع سلامت گلابچی آماده پاسخگویی به پرسش های افراد، ارائه خدمات پیشگیری و مشاوره در زمینه ایدز به صورت رایگان و محرمانه می باشد.
برخی پژوهش ها اچ. آی. وی. (HIV) را ویروسی معرفی می کنند که اوایل قرن بیستم میلادی در غرب قاره آفریقا جهش یافت و پدید آمد اما بیماری ایدز نخستین بار سال ۱۹۸۱ از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) شناسایی شد.
این بیماری از زمان کشف تا کنون جامعه ها و قشرهای گوناگون را در نقاط مختلف جهان درگیر خود کرده و از مسائل اقتصادی و فرهنگی گرفته تا روابط انسانی مبتلایان و خانواده های آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
هشتم تا چهاردهم آذر هفته ملی طلاع رسانی ایدز نامگذاری شده است.
شهرستان های کاشان و آران و بیدگل به ترتیب با 365 هزار نفر و 100 هزار نفر جمعیت در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع هستند.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشاردهنده: محمد ملا حمزه زاده
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.