بنای تاریخی خانه سید جواد نائل در اواخر دوره صفویه ساخته شده و در هفتم مهرماه سال 1354 با شماره 1102 درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز یکشنبه اعلام کرد: این خانه تاریخی توسط افراد ناشناس بطور کامل تخریب شده است.
این روابط عمومی اضافه کرد: تخریب این بنای تاریخی که به ثبت ملی رسیده است از هفته پیش با تخریب بخشی از دیوارهای این خانه با ارزش تاریخی توسط مردم آغاز شده بود.
در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه تخریب قسمتی از دیوار این بنای تاریخی هفته گذشته با انگیزه تعریض مسیر و به درخواست همسایگان این محل انجام شده است، افزود: پیرو این اقدام، یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی اصفهان با حضور در محل و بررسی ابعاد تخریب، اخطاری را تنظیم و به همسایگان این بنا ابلاغ کرد که در آن تأکید شده بود هرگونه آسیب‌ به این بنای تاریخی برخورد شدید قانونی را به دنبال خواهد داشت.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مدعی شد باتوجه به اخطار کتبی ابلاغ شده به همسایگان و با توجه به حجم عظیم تخریب و هزینه‌ بر بودن تخریب خانه نائل، بازیگر سومی نیز در تخریب این بنای ارزشمند تاریخی نقش آفرینی کرده است.
این اداره کل با اشاره به اینکه تخریب بنای تاریخی در حد وسیع نیازمند استفاده از لودر، کامیون و ماشین آلات سنگین است و تردد لودر و کامیون در آن منطقه نیازمند اخذ مجوز است احتمال داد در کنار افراد ناشناس ، تخریب کنندگان سازمان یافته دیگری دست به این اقدام زده اند.
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه ساختمان داخلی این بنا متروکه بود، اضافه کرد: این بنای تاریخی از سه ماه گذشته برای مرمت اضطراری به پیمانکار سپرده شده و پیمانکار نیز هفته گذشته داربست‌هایی را برای مرمت این بنا نصب کرده بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان نیز با بیان اینکه از عاملان تخریب این خانه شکایت شده است گفت: اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان با جدیت این موضوع را پیگیری و ذره‌ ای کوتاه نخواهد آمد.
فریدون الله‌ یاری افزود: اداره کل میراث فرهنگی به پشتوانه قانون با عاملان و مسببان این اتفاق برخورد جدی می کند و شکایت خود از عاملان این اقدام را با جدیت پیگیری خواهد کرد تا با دیگر شاهد این اقدام های مخرب نباشیم.
وی تصریح کرد: معاونت سازمان میراث ‌فرهنگی کشور و یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی اصفهان از هفته گذشته نیز با بررسی دوربین ‌های مدار بسته در حال پیگیری و شناسایی عاملان تخریب این بنای تاریخی است تا با عوامل آن بصورت جدی برخورد شود.
غلامرضا میثاقیان، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌های سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری نیز به‌ همراه تعدادی از کارشناسان برای بررسی ابعاد تخریب این بنای تاریخی در اصفهان حضور پیدا کرده اند.
همچنین تیمی متشکل از کارشناسان معاونت حقوقی، مجلس و امور استان‌ها، یگان حفاظت و نیز دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای بررسی‌ های بیشتر در اصفهان حضور پیدا می‌ کنند.
خانه تاریخی سید جواد نائل مربوط به اواخر دوران صفویه در کوچه مسجد مصری اصفهان چند شب قبل توسط افراد ناشناس تخریب شد.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ' وزوان' ، ' مزدآباد ' و ' مون ' به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
7150/ 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.