شکی نیست مرمت آثار تاریخی یک ضرورت است و برای حفاظت و مراقبت از آن باید پروژه های مرمتی در بناهای تاریخی و فرهنگی استان گشوده شود. اما آنچه که این روزها اعتراض گردشگران داخلی و خارجی را دوچندان کرده، طولانی شدن این پروژه هاست، پروژه هایی که میانگین عمرشان به 10 سال می رسد. از مجموعه جهانی تخت جمشید گرفته تا کاخ ساسانی سروستان و مساجد تاریخی عتیق و وکیل و ارگ کریم خانی! آثاری که همواره مورد توجه و بازدید گردشگران است که اگر بگوییم به کارگاههای مرمتی تبدیل شده، اغراق نکرده ایم.
به گفته برخی از فعالین حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فارس، متاسفانه با طولانی شدن پروژه های مرمتی، گردشگران رغبت دیدن آثار را از دست می دهند و این موضوع تاثیر بسزایی در بی رمقی گردشگری استان خواهد داشت. زمانی که یک گردشگر با تمامی اشتیاقی که برای دیدن یک جاذبه تاریخی و فرهنگی فارس دارد به این استان سفر میکند و به محض رسیدن به مقصد (جاذبه) با محصورشدن اثر تاریخی در داربستهای فلزی مواجه می شود، تمامی ذهنیت اش نسبت به اثر تغییر می کند. هرچند که در نگاه نخست نسبت به وجود کارگاه مرمتی در بنا ابراز رضایت می کند اما با طولانی شدن این روند، از سفرکردن به جاذبه تاریخی پشیمان می شود و ترجیحتیتمی دهد به مکانی دیگر و حتی شهری دیگر سفر کند.
به اعتقاد کارشناسان گردشگری، مرمت آثار در ایران به ویژه در فارس با کندی عجیب و غریبی همراه است که باید مسئولین مربوطه هرچه سریعتر نسبت به رفع این مشکل اقدام موثری انجام دهند، اما آن طور که معاون میراث فرهنگی فارس به خبرنگار ما گفت، طولانی شدن پروژههای مرمتی آثار شاخص 2 دلیل عمده دارد که به نداشتن اعتبارات کافی و حساسیت در نحوه مرمت آثار برمی گردد.
عبدالرضا نصیری با تاکید بر اینکه نداشتن پول برای تکمیل پروژه های مرمتی یکی از مشکلات در حوزه مرمت آثار است، افزود: بناهای تاریخی و ارزشمندی چون مساجد عتیق و وکیل به دلیل حساسیت ها و ویژگیهای خاص بنا، نحوه مرمت طولانی تر می شود و گردشگران باید صبورتر باشند.
به گفته وی، همواره مرمت جامع و کلی در بناهای تاریخی در پروسه ای چندماهه به پایان می رسد اما مرمت های موضعی و دوره ای طولانی تر خواهد بود و گاهاً سال ها به طول می انجامد.
نصیری اضافه کرد: به طور مثال مرمت مسجد نصیرالملک طی سال های گذشته تمام شده، اما در فاصله های زمانی کوتاه مدت (سالی یک یا دوبار) قسمت هایی از این بنای تاریخی برای حفاظت و مراقبت بیشتر باید مرمت شود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرد: مرمت بناهای تاریخی به هیچ عنوان متوقف نمی شود و همواره مداخلات برای حفاظت و نگهداری این آثار از سوی مرمتگران وجود دارد.
وی همچنین گفت: آثار تاریخی فارس مانند افراد مسنی هستند که به مراقبت همیشگی نیاز دارند و نباید از آنها غافل شویم تا خدای ناکرده آسیب نبینند.
معاون میراث فرهنگی فارس در ادامه گفت: در حال حاضر پرونده مرمتی نزدیک به یکصد و 12 اثر تاریخی در فارس به پایان رسیده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 781144
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.