به گزارش ایرنا، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان روز یکشنبه به نقل از مصطفی صیاد نصیری، افزود: در سال گذشته 75 هزار و 400 تُن انواع محصولات ویژه کشاورزی با نظارت ویژه کلینیک ‌های گیاه پزشکی در استان اصفهان تولید شد.
وی افزود: 2 هزار تُن از این محصولات با استفاده از مبارزه بیولوژیک و مابقی با استفاده از روش مدیریت تلفیقی تولید شده است.
صیاد نصیری اضافه کرد: در مدیریت تلفیقی آفات توجه به سلامت محصول، مصرف کننده و محیط زیست از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی اظهارکرد: در تولید محصولات ویژه از روش‌ های مدیریت تلفیقی آفات استفاده می‌شود که در این روش آخرین راهکارها استفاده از سموم است.
کارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: اولویت جهاد کشاورزی این استان در این بخش با محصولات تازه ‌خوری از جمله خیار، کاهو، فلفل، گوجه و محصولات مشابه است تا برای تولید این محصولات استفاده از سموم به کمترین میزان خود برسد.
وی اضافه کرد: در تولید محصولات تلاش بر این است که از راه‌های مبارزه غیرشیمیایی از جمله مبارزه بیولوژیک و یا مکانیکی استفاده شود تا مدیریت آفات انجام شود.
صیاد نصیری گفت:برای اینکه تولیدات در گروه محصولات ویژه قرارگیرد نیاز به تایید کلینیک‌ های گیاه پزشکی دارد.
وی افزود: کارشناسان کشاورزی و کلینیک ‌های گیاه پزشکی بر تمام مراحل تولید محصولات ویژه نظارت‌ دارند.
وی با اشاره به اینکه از تولیدات محصولات ویژه کشاورزی نمونه‌ گیری مرکب انجام می شود، توضیح داد: پس از انجام آزمایشات تخصصی، در صورتیکه باقیمانده عناصری همچون نیترات، سرب و غیره در حد مجاز و با استانداردها مطابقت داشته باشد به آن محصول نشان استاندارد و کد رهگیری محصول سالم داده می‌ شود.
کارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اعلام کرد: در حال حاضر 23 واحد تولید محصول ویژه در استان اصفهان فعالیت دارد.
به گفته کارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان 18 هزار هکتار از زمین های این استان به تولید محصولات ویژه زراعی، 6 هزار هکتار به تولید محصولات ویژه باغی و 116 هکتار به تولید محصول ویژه گلخانه‌ای اختصاص دارد.
محصول ویژه، محصولی است که برای تولید آن مبارزه بیولوژیک با آفات انجام شده و سم پاشی نشده باشد و یا پس از سم پاشی، دوره لازم را برای دفع سموم گذرانده باشد تا باقیمانده سموم در آن، بسیار پایین و به حد مجاز رسیده باشد.
کارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، ساماندهی فروشگاه‌های عرضه سموم را از دیگر اقدام های انجام شده برای حفظ سلامت محصولات اعلام کرد و افزود: با همکاری دستگاه ‌های نظارتی، سموم قاچاق و تقلبی از بازار جمع‌ آوری و برای امحا و نابودی به مراجع مرتبط تحویل داده شده است.
صیاد نصیری با اشاره به اینکه تاکنون 20 واحد صنفی متخلف عرضه سموم پلمب شده است، تاکید کرد: سم قاچاق، تقلبی و تاریخ گذشته در بازار اصفهان وجود ندارد.
ت/ 7153 / 2093 ** خبرنگار: هُدا استکی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.