جمال ساروقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، با اشاره به تولید نشاءهای هیبرید محصولات جالیزی در استان اظهار داشت: تولید نشاء هیبریدی خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل و پیاز در سینی‌های مخصوص حفره‌دار و یا در سبد در گلخانه انجام می‌شود.

وی گفت: این نشاء‌های هیبریدی که برای نخستین بار در استان و در شهرستان دهگلان تولید شده بستر این نشاء‌ها مخلوطی از مواد اولیه پیت ماس و پلیت بوده که دارای حفره حفره است و در آن بذور کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان تصریح کرد: بذور محصولات جالیزی همانند گوجه‌فرنگی، فلفل، خیار و پیاز بذرهای آن هیبریدی و خارجی است و این نشاءها برای نخستین بار برای این‌گونه محصولات در استان کشت می‌شود.

وی گفت: برای سازگاری بیشتر این نشاءها با خاک مزارع، مقداری خاک برگ و خاک عادی در این نوع کشت گلخانه‌ای انجام می‌شود.

ساروقی افزود: زمان تولید نشاءهای محصولات جالیزی بستگی به دما و نور محیط دارد، به عنوان مثال برای نشاء گوجه‌فرنگی تا 30 و 40 روز و برای فلفل تا 30 روز و برای خیار هم تا دو هفته طول می‌کشد تا آماده کشت این نشاءهای تولیدشده به سطح مزارع شوند.

وی اظهار کرد: این نشاءها هم در خزانه و هم در گلخانه تولید و کشت می‌شوند اما چون در استان کردستان گلخانه‌ای برای تولید این‌گونه نشاءها وجود ندارد در گلخانه‌های کرمانشاه نگهداری می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان در مورد مزیت کشت و تولید نشاءهای هیبریدی خیار، گوجه‌فرنگی و پیاز گفت: یکی از مزیت‌های این نشاءها این است که با کشت در سطح مزرعه راندمان تولید برای محصول گوجه‌فرنگی تا 100 تن در هر هکتار می‌رسد و برای محصول خیار هم حدود 60 درصد راندمان تولید نسبت به سایر نشاها بیشتر می‌شود.

وی در مورد تولید نشاء گوجه‌فرنگی در سبد گفت: تولید این گونه نشاء به صورت سبد و در بستر گلخانه و در سینی هم انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان خاطر نشان کرد: هدف از تولید نشاءهای هیبریدی برای نخستین بار در کردستان این است که راندمان تولید این گونه محصولات بیشتر شود و تولید نشاءها از حالت سنتی خارج و به شیوه صنعتی و استاندارد گسترش پیدا کند.

وی گفت: تولید این نشاءهای هیبریدی توسط دو نفر از جوانان تحصیکرده رشته کشاورزی شهرستان دهگلان انجام می‌شود و در استان‌های کرمانشاه و کردستان هم کشت می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 619313
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.