به گزارش ایرنا، حسن پارسی پور روز سه شنبه در نشست ستاد سن غلات در سالن جلسات فرمانداری سبزوار افزود: تا پایان سال با استفاده از سهمیه شناور، جذب اعتبارات به 100 درصد خواهد رسید.
وی افزود: تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا در زمستان سبب شد تا 20 درصد از مزارع کشاورزی شهرستان بویژه مزارع گندم در خطر آفت سن زدگی قرار گیرند.
وی با بیان اینکه استاندارد سن زدگی غلات 2 درصد است، عنوان کرد: در 2 سال گذشته آفت سن در مزارع سبزوار به 1،4 دهم رسید که امسال با تدابیر انجام شده سعی می شود این میزان به زیر یک درصد کاهش یابد.
پارسی پور گفت: برای مبارزه با آفت سن و کاهش تاثیر آن بر غلات از توان دهیاری ها و بخشداری ها برای افزایش اطلاعات کشاورزان استفاده می شود تا قبل از ایجاد خسارت با این آفت مبارزه شود.
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز با بیان اینکه روستاهای بخش مرکزی، روداب و ششتمد از کانون های بحرانی سن زدگی است، اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم در شهرستان سبزوار هفت هزار و 800 هکتار است که از این سطح، در سه هزار و 500 هکتار با سن مبارزه می شود.
منصور برغمدی افزود: امسال به دلیل گرم شدن شرایط جوی بحث سن زدگی تا حدودی از حالت عادی خود خارج شده است که در راستای پیشگیری از طغیان این آفت ، اقداماتی چون برداشت زود هنگام و کاشت بذر گندم مقاوم تر انجام می گیرد.
وی ادامه داد: همچنین وجین کردن علف های هرز در تمام طول فصل زراعی، رعایت تداوم کشت با محصولاتی غیر از غلات و به زراعی در کشت غلات که باعث رشد هر چه بهتر گیاه می شود از دیگر فعالیت ها برای مبارزه با آفت سن است.
برغمدی گفت: اکثر کشاورزان منطقه خرده مالک هستند و اطلاعات کافی برای نحوه مبارزه زودهنگام را ندارند که در همین راستا جزوه هایی تهیه و در اختیار بهره برداران قرار می گیرد تا اطلاعات آنها برای مبارزه با آفت سن تقویت شوند.
22 هزار و 200 هکتار از مزارع شهرستان سبزوار زیر کشت محصولات گندم و جو است که از این رقم 7 هزار و 800 هکتار گندم و 14 هزار و 400 هکتار محصول جو است.
8145/7500/6012خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.