به گزارش ایرنا، عزاداری امام حسین(ع) از اهمیت خاصی برخوردار است و معصومین(ع) و علمای دینی بر اقامه عزاداری سفارش های بسیار کرده اند و شیعیان نگاه ویژه ای از گذشته تاکنون نسبت به عزاداری برای امام حسین(ع) داشته اند و رهبر کبیر انقلاب اسلامی در بیانی در خصوص اهمیت ماه محرم و صفر فرمودند 'این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است'.
بهره گیری معنوی و بصیرت افزایی و آگاهی بخشی در عزاداری برای امام حسین(ع) در ماه محرم و صفر منجر به اهمیت این مناسبت و مراسم شده زیرا مکتب امام حسین(ع) درس دشمن ستیزی، آزادگی، بندگی و زندگی کامل را به مردم می دهد.
نه تنها جامعه شیعی نسبت به عزاداری های ماه محرم و صفر دقت و توجه دارد بلکه دشمنان هم به لحاظ جایگاه این مراسم ها که در آگاهی بخشی به مردم و دشمن شناسی دارد نسبت به عزاداری امام حسین(ع) حساسیت دارند و همواره سعی کرده اند این مراسم را تعطیل کنند و یا از مسیر واقعی دور سازند.
آنچه را که ائمه معصومین(ع) و علما توصیه داشته اند برگزاری عزاداری سنتی بوده و همواره اعلام خطر نسبت به ورود خرافات داشته اند که از جمله آن توصیه های آیت الله مظاهری در آستانه فرارسیدن ماه محرم بود که در توصیه های خود همه را مسئول دانستند.
آیت الله حسین مظاهری در درس اخلاق هفته گذشته با توجه به فرارسیدن ماه محرم به اهمیت عزاداری در این ماه اشاره کرد و گفت: بر اساس احادیث و روایات این عزاداری‌ها خیلی‌ ثواب دارد و ثوابش از هر حج و عمرۀ مقبول بالاتر این عزاداری‌ها مثل کربلاست و بهشت را واجب می‌‌کند و همچنین موجب رفع بلا و دفع بلاهای‌ فردی‌ و اجتماعی می شود و و نمی‌‌گذارد بلاها وارد شهر شوند.
وی با اشاره به اینکه با وجود این همه ثمره در عزاداری امام حسین(ع) اما آسیب هایی به دلیل غفلت و ناآگاهی وارد عزاداری ها شده، افزود: شام و ناهار دادن‌ها مقداری‌ خلوص را کمرنگ کرده و این صدمه به روضه‌ها و مجالس می‌‌زند.
رئیس حوزه علمیه اصفهان بیان اشعار مبتذل و اغراق آمیز که بهانه به دست دشمن است را از آسیب های عزاداری دانست و تصریح کرد: باید منبری، منبرش پرمحتوا باشد. محتوا هم باید اول اخلاق و اعتقادات و احکام باشد و بعد هم روضه سوزناک و روضه‌ای‌ که رنگ امام حسین(ع)داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه محتوای عزاداری باید انسان ساز باشد، خاطرنشان ساخت: باید مواظب باشیم وقتی‌ جوان از جلسه بیرون رفت نه تنها گناه نکند، بلکه حال تنبّهی‌ برای‌ او پیدا شود و از آن جلسه عزا روح تشیع و حال تنبّهی‌ پیدا کند.
آیت الله مظاهری با بیان اینکه در همۀ زمان‌ها‌ این عزاداری‌ها واجب کفایی‌ است، خاطرنشان کرد: اگر مجالس عزاداری‌ خلوت شود، همه مسئولند. امام حسین«سلام‌الله‌علیه» نظر غضب نمی‌‌کند اما بالاخره بی‌‌اعتنایی‌ به مجالس روضه، بدبختی‌ جلو می‌‌آورد.
وی اضافه کرد: باید این مجالس عزاداری‌ پر باشد و در هر محله‌ای‌ باید این عزاداری‌ها باشد و جمعیت هم فراوان باشد.
غلامرضا سازگار پیشکسوت مداحان کشور نیز درباره حفظ حرمت عزاداری و جلوگیری از ورود آسیب به این مراسم مذهبی گفت: ورود ناهنجاری به عرصه مداحی از سه مسیر بی سوادی، بهره نگرفتن از ظرفیت استادان توانمند و بی تقوایی و نبود روحیه خداترسی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه مداحان باید ادبیات اولیه شناخت شعر را بدانند و قادر به شناخت عقلی و منطق شعر و متون ادبی باشند، افزود: برخی از اشعار از نظر ادبی تمام نکات و ظرفیت ها را دارد اما از نظر اعتقادی با اعتقادات شیعه سازگار نیست و مطالبی مغایر ارزش های اسلام ناب را به عرضه می کند.
سازگار با اشاره به اینکه مداحان باید مداحی و فعالیت در این مسیر را در مکتب اساتید فراگرفته باشند، گفت: در گذشته برای اینکه یک نفر به این عرصه وارد شود باید در کنار یک استاد توانمند، مطالب و نکات اخلاقی را فرامی گرفت و این موضوع به جلوگیری از آفت و ناهنجاری ها کمک می کرد.
وی اضافه کرد: ورود هر فرد به این عرصه بدون بهره گیری از مکتب اساتید و مداحان بزرگ، مشکلات اجتماعی و ناهنجاری ها را به دنبال دارد.
شاعر مکتب اهل البیت(ع) با اشاره به اهمیت تقوا برای جلوگیری از ورود ناهنجاری ها در عزاداری ها، تصریح کرد: روضه خوانی و مداحی دروغ، ناهنجاری به همراه دارد و مداحان نباید برای ایجاد شور در مراسم از مطالب غلط استفاده کنند که گناه اینکار به تعداد مخاطبان برنامه آنهاست.
حجت الاسلام رحمت الله اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه خیمه های عزاداری توسط جوانان در نزدیکی حسینیه ها و تکایای قدیمی ایجاد شده، گفت: توجه نکردن به پیشنهادهای جوانان و انجام رفتارهای غلط با آن ها منجر به ایجاد فاصله بین جوانان و پیشکسوتان و متولیان مساجد و حسینه ها شده است.
وی افزود: این بی توجهی و بدرفتاری ها موجب شده آن ها خیمه های عزاداری در کوچه و خیابان ها ایجاد کنند و برخی از افراد نیز از این فرصت برا ی انتقال مفاهیم غلط بهره برده اند.
وی ادامه داد:اگرارتباط خوبی با جوانان برقرر شود وآن ها در مراسم عزاداری مورد توجه قرار گیرند و دوشا دوش بزرگترها و روحانیون حرکت کنند آنگاه شاهد ورود خرافات در عزاداری ها و خلوتی مراسم عزاداری سنتی نخواهیم بود.
آنچه اهمیت موضوع عزاداری های سنتی را دوچندان کرده، کارکرد واقعی آن مراسم است و نباید به دلیل تغییر در تکنولوژی و پیشرفت علمی جامعه، عزاداری های سنتی فراموش شود و عزاداری های غلط و خرافات وارد مراسم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بشود.
ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماه‌های حرام است. نام این ماه پیش از اسلام در دوران جاهلیت مؤتمر (در عربی: مُؤْتَمِر یا المُؤْتَمِر) بوده است و در زمان جاهلیت محرم (در عربی :المُحَرَّم) نامی بوده که به ماه رجب گفته می‌شد. محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود.
شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب مفاتیح‌الجنان بیان شده است. محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حسین بن علی است.
استان اصفهان دارای پنج هزار هیات فرهنگی و مذهبی، پنج هزار مسجد و حسینیه، 2 هزار کانون فرهنگی و هنری می باشد که در ایام محرم و صفر برنامه های مذهبی اجرا می کنند.
7131 / 6022 خبرنگار: اکبر مهدی زاده - انتشاردهنده: عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.