به گزارش ایرنا، سید ضیاء الدین هاشمی روز پنجشنبه در بازدید از دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه دانشگاه ها به عنوان کانون نخبگان جامعه باید به این عرصه ها توجه جدی داشته باشند، افزود: فضای دانشگاهی یک حوزه فانتزی نیست که برای تامین نیازهای ثانویه از جمله منزلت اجتماعی، اعتبار اجتماعی و مباهات جمعی فعالیت داشته باشد.
وی با بیان اینکه دانشگاه ها باید برای برطرف شدن نیازهای واقعی امروز جامعه تمرکز داشته باشند، گفت: دانشگاه ها باید تقاضا محوری را به عنوان یک اصل در بخش عمده فعالیت های خود مورد توجه قرار دهند و از طریق پژوهش، تلاش های فناوری و تکنولوژیک در این زمینه کار کنند.
هاشمی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان به این فضا نزدیک شده است اظهار کرد: بسیاری از دانشگاه های ما بر روی آموزش و فعالیت های آموزشی متمرکز شده اند و توجهی به مسائل دیگر جامعه ندارند.
وی گفت: دانشگاه ها باید تلاش و کوشش کنند تا به موقعیت مطلوب و مورد نیاز جامعه دست یابند.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه باید مشکل گشای جامعه باشد نه مشکل ساز، گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان با شاخص های مطلوب، برای حل مسکلات جامعه به استانداردهای مورد نظر نزدیک شده است.
وی افزود: باید دانشگاه ها را به عنوان عاملی برای رفع مشکلات جامعه و مشکل گشای جامعه و نه بعنوان یک مشکل و معضل برای جامعه بدانیم.
هاشمی با اشاره به بازدید از مرکز آپا و پژوهشکده علوم و فنون زیر دریا و پژوهشکده رادار دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: فعالیت های ارزشمندی در دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان دانشگاهی در مرکز کشور و با چند دهه سابقه انجام شده، که وظیفه دانشگاه ها و مراکز علمی در مرزهای کشور است.
وی بابیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان در پیشرفت و توسعه کشور اثرگذار است، افزود: مجموعه مقالات و سرانه سه مقاله ' آی اس آی' در یک سال با وجود محدودیت های مختلف مالی برای این دانشگاه به عنوان یک شاخص امیدوار کننده و ارزشمند محسوب می شود.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت های دانشگاه صنعتی اصفهان نه فقط برای ایجاد افتخار و مباهات به دستاوردهای علمی بلکه به عنوان علوم کاربردی برای رفع مسائل جاری و نیاز های روز کشور، دارای اهمیت است.
وی با بیان اینکه مشکلات جدی در عرصه مدیریت کشور وجود دارد گفت: در صورتیکه تفاهم، همدلی و همراهی در کارها وجود نداشته باشد همه اجزای مدیریت و کلیت کشور در معرض خطر قرار می گیرد.
هاشمی گفت: اعتماد به جامعه دانشجویی، اساتید و کارکنان و زمینه جلب مشارکت حداکثری به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: عموم دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه ها نسبت به جامعه، نظام و کشور متعهد هستند و ما هم باید به آنها متکی باشیم.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید عینک بدبینی را کنار بگذاریم و با نگاه مبتنی بر اعتماد کار کنیم، گفت: حتی فرض اینکه بخش عمده ای از دانشجویان مورد اعتماد نیستند هم یک فرض غلط و مخرب است.
وی افزود: اعتماد اجتماعی مبنای سرمایه اجتماعی است که باید افزایش پیدا کند.
دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت خود را از سال 1356 آغاز کرده و اکنون با حدود 12 هزار دانشجو و 500 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
دانشگاه صنعتی اصفهان در بین دانشگاه های بین المللی رتبه 401 تا 500 دنیا و سایر دانشگاه های کشور در رده 501 تا 600 قرار دارند.
در این رتبه بندی که سه بُعد پژوهش، آموزش و فناوری در آن بصورت ویژه مورد توجه قرار گرفته، 50 درصد امتیازها به پژوهش، 30 درصد به فعالیت های فنآورانه و نوآورانه و 20 درصد دیگر به محیط آموزشی دانشگاه اختصاص داده شده است.
سرپرست وزارت علوم در سفر یک روزه خود به اصفهان از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه های اصفهان و صنعتی اصفهان بازدید کرد.
اصفهان با حدود 180 موسسه آموزش عالی و دانشگاه و 330 هزار دانشجو دومین استان دانشگاهی کشور است.
ت 7150/ 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.