به گزارش ایرنا، کودکان بازمانده از تحصیل هنوز نتوانسته اند لذت دنیای مدرسه، کلاس و هم کلاسی، معلم و بوی خوش کتاب، درس و نوشت افزار مدرسه را درک کنند.
آنها همه جا هستند و ما آنها را یا با دسته ای گل، لواشک، جوراب در دست و یا در حال جمع آوری زباله های بازیافتی و یا در کنج خانه ای بدور از هر گونه امکانات اولیه از دنیای پیشرفت و تحصیل می بینیم.
'علی' کودکی که با داشتن 9 سال بر سر چهارراهی در حاشیه شهر در حال فروش لواشک بود در پاسخ به سئوال من که به مدرسه می روی؟ گفت: هیچ وقت من و دو برادرم و سه خواهرم مدرسه را ندیده ایم چون هر روز باید از صبح تا شب خوراکی ها را بفروشیم.
'جواد' کودک دیگری که در حال کشیدن یک گاری سنگین پر از زباله های بازیافتی که وزنش شاید بیش از پنج برابر وزن این کودک بود به این طرف و آن طرف بود نیز گفت: خیلی دوست دارم به مدرسه بروم ولی پدرم معتاد است و من و دیگر خواهر ها، برادران و مادرم باید خرج زندگی را تامین کنیم.
او می خواست که با سواد شود ولی غیرت مردانه اش برای تامین معاش زندگی این فرصت را به او نمی داد که خود را بینا کند و همچون همسن و سالهای خود طعم شیرین سواد را بچشد.
این کودکان معصوم نمی دانند که در این سن چگونه چشمان بینایشان بر روی دنیای واقعی بسته و از نعمت واجب و لازم سواد بی بهره می مانند.
با توجه به اینکه بازماندگی از تحصیل مانند دیگر آسیبهای اجتماعی، ناشی از علل و دلایل مختلف است که در نهایت به بازتولید آسیبهای دیگری منجر می شود.
بر این اساس وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آموزش ابتدایی به عنوان یکی از آموزشهای مبنایی برای توسعه پایدار که شکل گیری شاکله شخصیتی کودکان در این دوران شکل می گیرد شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل را در برنامه های اولویتی خود قرار داده است.

**انسداد مبادی بی سوادی از اولویت های آموزش و پرورش اصفهان است**
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: انسداد مبادی بی سوادی در راستای توسعه و برقراری عدالت و شناسایی، جذب و نگهداشت همه کودکان لازم التعلیم شش تا ۱۲ ساله در دوره ابتدایی در دستور کار ویژه آموزش و پرورش استان اصفهان قرار گرفته است.
شهین جوانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال گذشته تا کنون شناسایی بیش از چهار هزار کودک 6 تا ۱۲ ساله تارک تحصیل در استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته است که بیش از سه هزار نفر آنها شناسایی و ثبت نام شده اند و مابقی باید در سامانه نام نویسی دانش آموزان ابتدایی (سناد) ثبت شوند.
وی اظهار کرد: با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام مبنی بر کسب دانش، حق برخورداری از تعلیم و تربیت از حقوق حقه کودکان بوده و وظیفه تامین این حق مسلم و اساسی کودکان و نوجوانان بر عهده والدین، نظام آموزش و پرورش رسمی و جامعه است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: در اسناد فرادستی از جمله سند چشم‌انداز ۲۰ ساله قوانین توسعه‌ای کشور، نقشه جامع علمی، سند تحول بنیادین و برنامه راهبردی آموزش ابتدایی همه بر ارائه آموزش به همه افراد جامعه تاکید شده است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نیز در راستای توسعه عدالت آموزشی بستر لازم را برای تحصیل همه کودکان واجد شرایط در مدرسه فراهم کرده است بطوریکه هم اکنون در دورترین روستاهای استان 5 مدرسه با یک نفر دانش آموز و 186 مدرسه با 10 نفر دانش آموز به امر تعلیم و تربیت دانش آموزان پرداخته می شود.
معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به تشریح اقدامات صورت گرفته برای شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در استان اشاره کرد و گفت: بر این اساس بدست آوردن علت ترک یا بازماندگی از تحصیل این کودکان توسط مدیران و آموزگاران بررسی و تکمیل شد.
وی علت ترک یا بازماندگی از تحصیل کودکان در استان را به ترتیب شامل مهاجرت، مشکلات خانوادگی، اعتیاد والدین، دیرآموز بودن و ناتوانی یادگیری، وضعیت نابسامان اقتصادی خانواده، مخالفت والدین، توجه نکردن به تحصیل فرزند، اضطراب و اختلالات رفتاری، سرپرست بودن و یا بدون سرپرست، متارکه والدین، ازدواج، نداشتن مدارک هویتی، کودکان استثنایی و شرکت در مراکز قرآنی برای حفظ قرآن برشمرد.
جوانی خاطرنشان کرد: بر این اساس شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و تارک تحصیل در شوراهای آموزش و پرورش استان اصفهان با حضور و تاکید استاندار مطرح و منجر به ابلاغ به سایر دستگاه ها و نهادها مبنی بر همکایر، تعامل و مساعدت با آموزش و پرورش در شناسایی این کودکان شد.
وی همچنین ابلاغ استاندار به فرمانداران برای تخصیص کارت حمایت تحصیلی ویژه کودکان لازم التعلیم فاقد مدارک هویتی، ابلاغ به ثبت احوال برای ارائه اطلاعات اسمی به آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی برای شناسایی کودکان از طریق مراکز و خانه ها بهداشت و دیگر دستگاه ها را از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه عنوان کرد.
جوانی مداخله زودهنگام و سنجش زودتر از موعد نوآموزان را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در این راستا عنوان کردو گفت: همچنین توسعه مراکز اختلالات یادگیری که در حال حاضر 33 مرکز در استان وجود دارد نیز در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.
وی ارتباط با گروه های مردم نهاد برای شناسایی و جذب کودکان و همچنین درخواست از مدیران در مناطق و نواحی برای ثبت نام این کودکان را از دیگر اقدامات در این زمینه برشمرد.
وی دو سامانه پیامکی شامل '30007002228811' و '500041345' را برای اطلاع عموم شهروندان استان اصفهان در شناسایی و اطلاع رسانی از کودکان بازمانده از تحصیل اعلام کرد.
هم اکنون کار ثبت نام 76 هزار دانش آموز کلاس اولی از مجموع 80 هزار نفر در استان انجام شده و آماده برای شروع سال تحصیلی جدید هستند.
گ/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.