در این گزارش آمده است: زمستان سال پیش بود که پدیده گورخوابی و کارتن‌خوابی در کشور از طریق رسانه‌ها انعکاس داده و با گسترش عکس‌های گورخوابی در حومه تهران تصویر سیاه این معضل و آسیب بزرگ اجتماعی به جامعه نشان داده شد که سبب بروز ناهنجاری‌های اجتماعی شده‌اند، به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور هشت هزار کارتن خواب در کشور وجود دارند و این آمار به گفته معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، حدود 500 نفر برآورد می شود که حدود 200 تن از آنان در مناطقی همچون جوی آباد در غرب و حصه و ارزنان در شرق شهر اصفهان زندگی می کنند.
ادامه این مطلب حاکیست: بروز مسئله کارتن خوابی و شیشه ای شدن نگاه جامعه به وضعیت ایشان، لزوم رسیدگی مسئولین ذی‌ربط به این معضل اجتماعی را بیش‌ازپیش برانگیخت اما همزمان با آن چه سال گذشته در خصوص وضعیت کارتن‌خواب ها و گورخواب ها مطرح شد، در اصفهان تشکلی مردمی شکل گرفت که تصمیم داشت تا زمان رسیدگی اساسی از سوی مسئولین ذی ‌ربط بیکار ننشسته و به‌صورت خودجوش به همدردی و همراهی با این قشر بپردازد، اگرچه گروه پایان کارتن ‌خوابی حدود سه سال است که در اصفهان فعالیت دارد اما در سال گذشته فعالیت این گروه فصل جدیدی را آغاز کرد و دامنه فعالیت‌های مؤثر خود برای حمایت از کارتن‌خواب‌ها را گسترش داد. پیش از آن هفته‌ای یک یا دو بار برای اطعام، لباس، پتو و درمان کارتن‌خواب‌ها فعالیت خیرخواهانه انجام می‌شد، اما سال گذشته هر شب توزیع غذا و میوه و بعضی روزها حتی صبحانه نیز به روند این فعالیت‌ها افزوده شد.
در ادامه این گزارش به نقل از مؤسس تنها گرم‌خانه مردمی کارتن‌خواب‌ها کشور عنوان شده است: با توجه به سرمای هوا و فوت شدن چند نفر کارتن‌خواب در طی یک هفته، ضرورت ایجاد سرپناه و یا گرمخانه به وجود آمد؛ بنابراین طی جلساتی که با مقامات محترم شهری و استانی ازجمله مدیرکل اجتماعی استاندار، دبیر ستاد مواد مخدر و فرماندار اصفهان، معاون دادستان، پلیس مواد مخدر، شهرداران مناطق و مسئولین بهزیستی و غیره داشتیم اولین گرمخانه کاملاً مردمی ایران در اصفهان توسط انجمن خیریه پایان کارتن‌ خوابی اصفهان افتتاح شد.
این روزنامه در ادامه به نقل از انصاری ادامه نوشت: خوشبختانه پس از طی مراحل ثبت نهایی این انجمن تحت عنوان انجمن خیریه پایان کارتن‌خوابی امید در استانداری اصفهان به‌ صورت رسمی ثبت‌ شده و گواهی معرفی‌ نامه همکاری ارگان‌های ذی ‌صلاح توسط استانداری نیز صادر شد، این در حالی است که تعدادی از بزرگان و خیرین سرشناس اصفهان عضو هیئت مؤسس آن بوده و در اداره امور انجمن را یاری می‌ کنند، کارتن‌ خواب‌های شناسایی‌ شده توسط گروه و یا شهرداری و نیروی انتظامی به گرمخانه آمده و پس از سوزاندن کلیه البسه ایشان، استحمام، اصلاح، پوشش گرم و اطعام می‌شوند. همچنین هرروز حداقل دو ساعت پزشک و روانپزشک کلیه افراد را معاینه می‌کند. در ادامه ما کامل‌ترین نوع درمان اعتیاد و جسمی را در گرمخانه مردمی انجام می‌دهیم. صبحانه، پیش نهار و نهار و عصرانه و شام به همراه میوه و شیرینی و چای و سیگار و غیره کاملاً رایگان بوده و حتی درب‌های گرمخانه برای تردد افراد باز است.
ادامه این مطلب به نقل از وی حاکیست: در حال حاضر بیش از 50 نفر مددجو تحت پوشش‌داریم و اقدام مؤثر و فوری مسئولین در ایجاد مرکزی با ظرفیت بالاتر کاملاً احساس می‌شود. تعداد افراد همدل و همیار عضو در گروه پایان کارتن‌خوابی نیز حدود 3 هزار نفر است که در شبکه اجتماعی تلگرام باهم در ارتباط هستند، برای گرمخانه زنان اصفهان که نیاز ضروری شهر اصفهان است نامه‌ای به امضا چند هزار نفر از مردم اصفهان به استاندار اصفهان تحویل داده شد که انشا اله به ‌زودی با مساعدت و همکاری بیشتر ارگان‌ها مخصوصاً اداره بهزیستی به سرانجام خواهد رسید. مقررشده است تا با هماهنگی و همکاری ارگان‌ها، اولین گرمخانه زنان را راه‌اندازی کنیم بنابراین در این باره کمک و همیاری مسئولین را طلب می‌کنیم.
این روزنامه در ادامه این مطلب اضافه کرده است: شهردار اصفهان نیز قول اختصاص زمین جهت گرمخانه و مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را داده‌اند ولی هنوز انجام‌ نشده است. باید اشاره‌کنم تاکنون بیش از 50 نفر از کارتن‌خواب‌های مرد اصفهان با همکاری معاون دادستان به کمپ فرستاده شدند، مددجویان (که به اعتراف خودشان در امر بزهکاری و دزدی و زورگیری و غیره فعالیت داشتند) نیز در گرمخانه مردمی اصفهان 24 ساعته حضور و اسکان دارند. خوشبختانه با عملکرد بی‌نظیر خیریه پایان کارتن ‌خوابی در شهر اصفهان به‌ندرت کارتن ‌خواب متجاهر مرد دیده می‌شود و توانسته‌ایم همگی را تحت پوشش قرار دهیم، منتها در محله‌های جوی‌آباد، خمینی‌شهر و مهرنجان هنوز کارتن‌خواب مرد و زن وجود دارند که به علت بعد مسافت و ظرفیت محدود گرمخانه نتوانسته‌ایم همه را اسکان دهیم. با این‌ وجود اطعام کارتن ‌خواب‌های این مناطق هنوز در دستور کارگروه قرار دارد.
در ادامه این گزارش آمده است: در حال حاضر مددجویان ما در گرمخانه حدود 70 درصد تست اعتیاد منفی دارند و تعدادی حتی داروی متادون و سیگار را هم ترک کرده‌اند. به لطف خدا و دعای خیر مردم بزرگوار اصفهان باگذشت 9 ماه از افتتاح گرمخانه مردمی و خیریه پایان کارتن ‌خوابی امید اصطلاحاً حتی یک قطره خون از بینی کسی نریخته و مشکلی برای افراد تحت حمایت ایجاد نشده است. به ‌طوری‌که بعد از افتتاح گرمخانه، تلفات جانی و فوت کارتن‌خواب مرد در شهر اصفهان نداشتیم، اما متأسفانه زنان وضعیت وخیمی در شهردارند.
در ادامه این مطلب به نقل از رئیس انجمن آسیب‌های اجتماعی کشور عنوان شده است: اگر انجمن پایان کارتن خوابی، صرفاً تمام انرژی و توان خود را بر حمایت از کارتن خواب‌ها متمرکز کند و یا پایان کارتن خوابی را با این مفهومی که الآن شاهد آن هستیم مدنظر داشته باشد، طبیعتاً پیش‌بینی می‌شود که در درازمدت توفیقی نخواند داشت چراکه به دلایل مختلف مرتباً برشمار کارتن خواب‌ها افزوده می‌شود، این امر از آنجایی حاصل می‌شود که ما هنوز مکانیسم‌هایی برای کنترل کارتن خوابی در جامعه پیاده نکرده ایم و ریشه‌های عوامل اصلی کارتن خوابی هنوز شناسایی و کنترل نشده اند.
در ادامه این مطلب به نقل از کورش محمدی اضافه شده است: به اعتقاد من برنامه‌ ریزی اساسی در این راستا هنوز صورت نگرفته و دستگاه‌های مختلف به ‌طورجدی ورود پیدا نکرده‌اند، بنابراین آن بخش پیشگیرانه در ارتباط با شکل گیری یا گسترش کارتن خوابی در رویکرد کاری این انجمن دیده نمی شود، اگرچه بنده تا حدودی از نزدیک شاهد برنامه‌های این گروه و ارتباط آن‌ها با برخی از مجموعه‌های دیگر که در حوزه کنترل اعتیاد و یا پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند بوده‌ام اما مقصود اصلی من این است که این انجمن که اکنون باهمت این دوستان برپاشده است و در نظر دارد کار خود را در قالب یک خیریه ادامه دهد باید از دستاوردهایی که تاکنون داشته است مراقبت کرده و آن را حفظ کند و این نیازمند همراهی و حمایت تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط خواهد بود. این مهم میسر نمی‌شود مگر این ‌که انجمن یاد شده به سمت ایجاد یک هم‌افزایی در راستای پیشگیری از شکل ‌گیری کارتن خوابی پیش برود و همان‌طور که مشاهده می‌شود تاکنون در این زمینه نیز اقدامات پیگیرانه‌ای داشته است.
ادامه این مطلب به نقل از وی حاکیست: ریشه‌های کارتن خوابی باید خشکیده شود و متأسفانه سیستمی که جامعه در بخش‌های مختلف پیش‌گرفته موجب افزایش معضل کارتن خوابی شده است. وقتی ما فقط منتظر باشیم که کارتن خوابی تولید شود و ما از این افراد حمایت کنیم دقیقاً همان مدلی را پیش‌گرفته‌ایم که به‌جای پیشگیری از بیماری‌ها، منتظر می‌مانیم که افراد بیمار شده و آن‌وقت برایشان نسخه درمانی می‌پیچیم. یا همان مدل قیاس رودخانه‌ای که در خیلی از کشورهای دنیا کنار گذاشته ‌شده است.
این روزنامه در ادامه به نقل از محمدی نوشت: نباید بگذاریم این استعدادها در جامعه بالفعل بشود بلکه این‌ها را باید در همان ریشه بخشکانیم؛ طبیعتاً فعالیت‌هایی که توسط این انجمن تابه‌حال صورت گرفته اقدامات ارزشمندی است و بیش از این هم در آن مقطع نمی‌شد از این گروه انتظاری داشت؛ اما اکنون‌ که توانمندی‌ شان به جامعه نشان داده‌شده و به همه ثابت‌شده است که می‌ توانند کارهای قابل ‌توجهی انجام دهند طبیعتاً توقع سیستم اجتماعی از افراد این انجمن بالا می‌رود، نکته دیگر این‌که این انجمن در حال حاضر عمدتاً کارتن خواب‌های مرد را تحت پوشش قرار داده است و باید اقداماتی نیز درباره زنان آسیب‌دیده که اتفاقاً بخش بزرگی از آنها نمی‌توانند کارتن خواب باشند و کارتن خوابی در بسیاری از موارد برای آنان میسر نیست، صورت دهد.
در ادامه این مطلب به نقل از مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان می خوانیم: نگاه سیاست‌گذاران در بحث سلامت نگاهی تک ‌بعدی نبوده به‌طوری‌که در اولویت‌بندی مؤلفه‌های حوزه سلامت در سال 96 چهار بعد شامل بعد جسمانی سلامت، بعد روانی، بعد اجتماعی و معنوی موردتوجه ویژه قرارگرفته است، در بعد جسمی زیر مؤلفه‌های تغذیه سالم، افزایش تحرک بدنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر ازجمله بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت حائز اهمیت خواهد بود. وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌های شهری و اختصاص تبلیغات شهری به موضوع سلامت جسمی را از اقدامات اخیر ستاد فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان برشمرده و می‌گوید: ارائه آموزش‌های سلامت‌محور در حوزه تغذیه سالم و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر نظیر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت از موضوعات محوری تبلیغات شهری در ادوار گذشته بوده و به‌نوبه‌ی خود توانسته تأثیر قابل ‌توجهی را در تغییر نگرش شهروندان در انتخاب برنامه غذایی سالم، پرهیز از پرخوری و پرهیز از افراط در مصرف انواع روغن‌ها، شکر، قند و نمک را ایفا کند.
این روزنامه در ادامه به نقل از مسعود مهدویان فر اختصاص سه میلیارد ریال اعتبارتر سال 96 به‌ منظور اجرایی شدن برنامه‌هایی با رویکرد افزایش تحرک بدنی و مبارزه باکم تحرکی را از امتیازات ویژه‌برنامه‌های ستاد سلامت در سال جاری ارزیابی کرده است و نوشت: امسال برای اولین بار مبلغ 3 میلیارد ریال اعتبار در رابطه با موضوع افزایش تحرک بدنی شهروندان و مبارزه باکم تحرکی در سطح محلات اختصاص‌یافته و باهم فکری کارشناسان ورزشی در سازمان ورزش شهرداری اصفهان و همچنین کارشناسان ورزشی در سطح مناطق، برنامه‌های آموزش محور در سطح محلات شهر اصفهان اجرایی خواهد شد.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.