به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان روز شنبه به نقل از ' حجت اله غلامی'، افزود: این طرح با رویکرد یکپارچگی و هماهنگی طرح های توسعه و عمران در این خطه در حال تهیه است و کار تهیه آن تا شهریور امسال تمام می شود.
وی افزود: طرح جامع حمل ونقل استان اصفهان پس از تصویب در شورایعالی معماری و شهرسازی و شورای حمل و نقل و ترافیک کشور، نیمه دوم امسال در استان اصفهان اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه تهیه این طرح با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و مرکز تحقیقاتی راه ومسکن و شهرسازی در مرحله پایانی قرار دارد، اظهارکرد: باتوجه به اهمیت یکپارچگی حمل و نقل در استان در طرح یاد شده ، اتصال سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: این توجه، نقش موثری در افزایش ایمنی در جوار شهرها، جلوگیری از ترافیک شهرها در شهرهای اقماری و پیشگیری از توسعه حاشیه نشینی در شهرهای مادر خواهد داشت.
غلامی با اشاره به اینکه در طرح های موضعی بازآفرینی شهری نیز مباحثی همچون باز زنده سازی شهری، استفاده از قابلیت های اقتصادی شهر و پیش بینی فضاهای ایستگاهی متناسب با توسعه شهری برای حمل ونقل بین شهری و برون شهری باید لحاظ شود، افزود: این امر گامی موثر در توسعه شهری و مجموعه شهری بر مبنای حمل و نقل عمومی است.
مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در اصفهان تقاضای کافی برای حمل ونقل ریلی وجود دارد و بااستمرار سیستم ریلی درون شهری می توان گفت که این کلانشهر از نظر مصرف انرژی، نقش آلاینده ها، ایمنی و نظم سفر از موقعیت ممتازی برخوردار خواهد شد.
غلامی با بیان اینکه باید به شهرهای حومه اصفهان تغییر نگرش انجام شود و مجموعه شهری یکپارچه مدنظر قرار گیرد، افزود: در این راستا طی سال های اخیر به اتصال شهرهای جدید فولاد شهر، مجلسی و بهارستان و شهرهای اقماری نظیر خمینی شهر، شاهین شهر، نجف آباد به شهر اصفهان از طریق قطار شهری نگاه ویژه ای شده است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات امروزه عدم یکپارچگی و هماهنگی بین حمل ونقل درون شهری و برون شهری است، ادامه داد: این دو بخش متولی متفاوتی دارند و در برنامه ریزی های یک بخش، بخش دیگر نادیده گرفته می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با توضیح بیشتر در این موضوع، گفت: بنابراین متولیان موظف نیستند در طرح های حمل و نقل شهری به طرح های برون شهری و توسعه و عمران شهری توجه کنند و هریک جداگانه برنامه ریزی می کنند.
به گفته وی بر خلاف آن، در کشورهای پیشرفته، سعی می کنند که طرح های حمل و نقل با طرح های توسعه و عمران شهری همخوانی و یکسویی داشته باشد.
خاطرنشان می شود، شهردار اصفهان آذرماه سال گذشته در گفت وگو با ایرنا گفت: اقدام های لازم برای احداث رینگ ریلی مسیر شمال به جنوب اصفهان از شاهین شهر تا سپاهان شهر بطول 50 کیلومتر انجام شده است و این طرح تا سال 97 به بهره برداری می رسد.
مهدی جمالی نژاد افزود: برای احداث این خط ریلی که تا شهر بهارستان ادامه می یابد، شهرداری های شاهین شهر، اصفهان و بهارستان مشارکت دارند.
وی با اشاره به اینکه خط ریلی بهارستان تا سپاهان شهر در حال اجراست، گفت: مذاکراتی با شهرداری شاهین شهر برای آغاز عملیات این طرح انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه طرح خط ریلی غرب اصفهان نیز در دست مطالعه است، گفت: این خط ریلی بطول 30 کیلومتر از نجف آباد آغاز می شود و به خط سوم قطار شهری اصفهان در خیابان شفق ختم می شود.
خط سوم قطارشهری اصفهان از میدان آزادی تا خیابان شفق این کلانشهر طراحی شده است.
خاطرنشان می شود، موافقتنامه احداث خطوط قطارهای حومه ای اصفهان - نجف آباد بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری نجف آباد آبان سال 94 امضا شد.
براساس این موافقتنامه قرار است مسیر 30 کیلومتری اصفهان تا نجف آباد برای راه اندازی قطارهای حومه ای در این مسیر در مدت سه سال آینده احداث شود و به بهره برداری برسد.
شهردار اصفهان با اشاره اینکه خط ریلی دیگر اصفهان از بهارستان تا شهر جدید مجلسی بطول 50 کیلومتر طراحی شده است، گفت: برای اجرای این طرح ها شهرداری های شاهین شهر، اصفهان، بهارستان ، نجف آباد و شهرستان های مبارکه و لنجان مشارکت دارند.
شهرهای شاهین شهر در 29 کیلومتری شمال، بهارستان در 20 کیلومتری جنوب ، نجف آباد در 30 کیلومتری غرب ، مبارکه در 75 کیلومتری جنوب غرب و لنجان در 45 کیلومتری جنوب غرب اصفهان قرار دارند.
ت / 6020 / 2093 **خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.