به گزارش ایرنا، دکتر سید علیرضا مروجی روز یکشنبه به مناسبت هفته سلامت در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: 17 هزار و 200 کارگاه از کارگاه ‍‌های برگزار شده مربوط به مهارت‌ های زندگی و 14 هزار و 200 کارگاه نیز مربوط به مهارت‌های فرزند پروری بوده ‌است.
وی افزود: درهمین راستا 10 هزار مشاوره روان شناختی رایگان در مرکزهای خدمات جامع سلامت این دانشگاه در سال گذشته برگزار شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: این مشاوره ها با جذب 15 روا‌نشناس بالینی برای شهروندان انجام ‌شده ‌است.
وی با اشاره شعار امسال هفته سلامت با عنوان «زندگی سالم ، با نشاط و امید»، تصریح کرد: بر اساس آمار سال 2015 افسردگی چهارمین بیماری پس از بیماری‌های قلبی عروقی، کمردرد و حوادث و سوانح از نظر شاخص است که بار بیماری یعنی جمع مرگ و میر و ناتوانی افراد را بیان می‌ کند.
مروجی تکمیل نشدن درمان، وجود افراد غیرمجاز و دخالت در امور پزشکی و انکار بیماری را مهم ترین چالش ها و مشکلات بیماران افسرده برشمرد وی، افسردگی را یکی از شایع ترین بیماری های روانی در سراسر جهان که در همه گروه ‌های سنی می تواند بروز کند، دانست و یادآور شد: احساس غم و اندوه مداوم، لذت نبردن از زندگی ، نا امیدی، بی قراری و اضطراب، مشکلات خواب و غیره از علامت های این بیماری هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: افراد مبتلا ممکن است در انجام کارهای روزمره خود، روابطشان با دیگران و حتی در شغلشان دچار مشکل شوند.
وی با تاکید بر این که این بیماری قابل پیشگیری و درمان است، خاطرنشان کرد: این موضوع در برخی گروه‌ های آسیب پذیر مثل زنان، کودکان و نوجوانان و سالمندان اهمیت بیشتری دارد.
وی هم چنین با اشاره به اینکه حدود دو سوم از افراد دارای مشکل برای دریافت خدمات مراجعه نمی کنند، تصریح‌کرد: هم اکنون سیستم سلامت کشور خدمات قابل توجهی در زمینه پیشگیری و درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی ارائه می دهد.
مروجی مشاوره تغذیه و رژیم درمانی ، خدمات سلامت دهان و دندان به گروههای هدف ،واکسیناسیون ،پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر و غیر واگیر ،خدمات مامایی ، باروری سالم ، مراقبت دوره ای نوزادان ، کودکان ،نوجوانان و جوانان ،میانسالان و سالمندان را از دیگر خدمات دانشگاه در راستای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت در مراکز خدمات جامع سلامت بیان کرد.
وی تاکید کرد: شهروندان می توانند با مراجعه به مرکزهای خدمات جامع سلامت و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای تمام اعضای خانواده خود از این خدمات بهره‌مند شوند.
یکم تاهفتم اردیبهشت هفته سلامت نامگذاری شده شعار امسال این هفته «زندگی سالم ، با نشاط و امید» است.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.