به گزارش ایرنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل عصر شنبه در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران هدف از این حرکت نمادین را فرهنگ سازی در جهت داشتن محیط زیست سالم بیان کرد و افزود: روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار شده و به مردم زمین یادآور می شود که نباید سیاره خود زمین را فراموش کرده و باید به فکر حفظ آن باشند.
اللهیار دولتخواه تصریح کرد: داشتن محیط زیست سالم یک مساله حیاتی است و در این میان ضرورت دارد که مردم و گردشگران گرامی با همت و تلاش خود ضمن بهره مندی از این موهبت های الهی با رعایت اخلاق طبیعت گردی و با بهره مندی از آموزه های دینی و اخلاق زیست محیطی ، صیانت از جلوه های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار داده و در حفظ طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.
وی بیان کرد: این روز به منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگزاری از موهبت های زمین و منابع و ذخایر طبیعی آن است که از سوی سازمان ملل متحد نیز هر سال طبق مراسم ویژه ای در سراسر جهان برگزار می شود.
دولتخواه با بیان اینکه روز زمین پاک مناسبت سالانه ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده اظهار داشت: به همین مناسبت با مشارکت انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد و تیم دنر آفرود پناهگاه حیات وحش یخاب و منطقه گردشگری کویر سیازگه از زباله های غیر بازیافتی پاکسازی شد.
رئیس انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد نیز در گفت و گو با خبرنگاران به پاکسازی کویر سیازگه و محوطه چشمه های منطقه یخاب با مشارکت گروهی از طبیعت گردان اشاره کرد و افزود: در این مراسم کیسه های زباله در تفرجگاه های پناهگاه حیات وحش یخاب و در بین طبیعت گردان توزیع شد تا طبیعت گردان محوطه چشمه ها را پاکسازی کنند.
مسیب صدری با بیان اینکه همه ساله با شروع فصل رویش گیاه ریواس تعداد زیادی جهت جمع آوری این گیاه به منطقه یخاب تردد دارند اظهار داشت: اجتماع آنها در اطراف چشمه موجب انباشت زباله های غیر بازیافتی می شود که هم چشم انداز منطقه را آلوده و هم حیات گونه های ارزشمند جانوری را به خطر می اندازند.
وی تصریح کرد : برداشت های بی رویه و غیر اصولی گیاه ریواس در کنار خشکسالی های اخیر موجب نابودی این گونه در آینده نزدیک خواهد شد که ضروری است چاره ای در این زمینه اندیشیده شود.
شهرستان آران و بیدگل دارای یک پناهگاه حیات وحش است که این منطقه در شمال شرقی شهر ابوزیدآباد و بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل واقع است.
پوشش گیاهی بسیار مناسب، منابع آبی فراوان و وجود چشم اندازهای بسیار زیبا و منحصر به فرد از جمله ویژگی های پناهگاه حیات وحش یخاب است که این ویژگی ها سبب شده که این منطقه زیستگاه گونه های جانوری همچون کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، کفتار، گربه شنی، کاراکال و خرگوش باشد.
این منطقه همچنین زیستگاه پرندگانی همچون عقاب طلایی، سارگپه، بالابان، دلیجه، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره و دودوک و خزندگانی همچون افعی شاخدار ایرانی، مار جعفری، تیر مار، شتر مار شیرازی، مار قیطانی، بزمجه، جکوی دم پهن کایزرلینگ، آگامای استپی و آگامای سروزغی دم سیاه است.
منطقه یخاب از سال 1360 با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان تحت نظارت و کنترل آن اداره قرار گرفت و از آبان ماه سال 1389 با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل مسئولیت نظارت بر این منطقه بر عهده این اداره قرار گرفته و با پیگیری های انجام شده در اوایل سال 1392 رسما به عنوان منطقه ی شکار ممنوع و در حال حاضر نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد.
شهر ابوزیدآباد یکی از شهرهای توابع شهرستان آران و بیدگل است که در 30 کیلومتری شمال شرق این شهرستان واقع شده است.
مرکز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش کیلومتری شهرستان کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.