به گزارش ایرنا، علیرضا رجب پور روز یکشنبه در همایش ' تبیین سیاست های شرکت های زنجیره ای توزیع فراورده های نفتی ' که در اصفهان برگزار شد، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور و دنیا، ما ناگزیر به ایجاد تغییر هستیم و باید اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی حرکت کند.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دولتی در آینده جواب نمی دهد، تاکید کرد: اگر خودمان برای ایجاد تغییر حرکتی نکنیم و همچنان به روال سنتی ادامه دهیم از بازار روز دنیا عقب می مانیم.
رجب پور با تاکید بر اینکه ما در کشورمان نیاز به گسترش جایگاه‌های سوخت داریم، گفت: اگر شرکت های زنجیره ای توزیع با تجمیع سرمایه های بخش خصوصی در این زمینه بوجود آید، این حوزه توسعه متوازنی خواهد داشت.
معاون مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه می توان بخشی از امکانات دولت مانند انبارها را نیز در اختیار این شرکت ها قرار داد، افزود: با ایجاد این شرکت‌ها و تکمیل و گسترش زنجیره جایگاه‌های توزیع سوخت، آنها می‌توانند به مرور زمان وارد مراحل و خدمات جدیدی مانند خرید بنزین از تولیدکنندگان داخلی و حتی برندهای خارجی شوند.
رجب پور با اشاره به روند جایگاه سازی و تولید و واردات خودرو در کشور، اظهار کرد: اکنون حدود 21 میلیون خودرو در کشور تردد می کنند که با احتساب متوسط تولید یک میلیون و 200 هزار و واردات ،تا سال 1400 حدود 29 میلیون خودرو در کشور خواهیم داشت.
وی تعداد جایگاه های بنزین و سی ان جی فعال در کشور را 6 هزار جایگاه اعلام و اضافه کرد: با احتساب میانگین ایجاد یکصد جایگاه در کشور در هر سال تا سال 1400 حدود 6 هزار و 400 جایگاه سوخت خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر متوسط زمان صرف شده در کشورمان برای سوخت گیری در جایگاه ها بین 15 تا 20 دقیقه است، اظهار کرد: این شاخص در استاندارد جهانی پنج دقیقه است.
رجب پور گفت: با احتساب این آمار و ارقام تا سال 1400 ما نه تنها توسعه ای نخواهیم داشت بلکه از استانداردهای جهانی عقب خواهیم افتاد و مدت زمان سوخت گیری به 30 دقیقه خواهد رسید.
وی با تاکید بر اینکه برای رفع این چالش ها باید برنامه ریزی جامع شود، افزود: لازم است مدل های اقتصادی بهره برداری از سرمایه های بخش خصوصی را تغییر دهیم و دولت بسترهای آن را فراهم کند.
وی با بیان اینکه لازم است رقابت پذیری بنگاه ها در بخش فراورده های نفتی در سه بخش توزیع، حمل و نقل و تولید صورت بگیرد، تصریح کرد: برای توانمندسازی بخش خصوصی در این بخش ها باید زمینه استقلال آنها را فراهم و بازار را غیر دولتی و رقابتی کرد.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی اصفهان نیز گفت: این همایش با توجه به دستورالعمل ها شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و همگرایی سیاست های دولت در سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید برگزار می شود.
حسین صادقیان افزود: در این همایش اهداف و روش های اجرایی و چالش های توزیع فراورده های نفتی توسط شرکت های صاحب نشان (برند) تبیین و به سئوال های فعالان این حوزه درباره سیاست های شرکت های زنجیره های توزیع فراورده های نفتی (برند) پاسخ داده می شود.
این همایش با حضور نمایندگان و کارشناسان مدیریت های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی تهران و منطقه اصفهان و فعالان و اعضای انجمن های صنفی جایگاه داران، شرکت های حمل و نقل، مالکان نفتکش ها و برخی برندهای فعال اقتصادی برگزار و درباره سیاست های شرکت های زنجیره ای توزیع و برند سازی، بحث و تبادل نظر شد.
بر اساس طرح جدید شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران مقرر است در آینده به جای راه اندازی پمپ بنزین های جداگانه که هریک در مالکیت یک مالک حقیقی قرار دارد برندهایی برای جایگاه های عرضه سوخت تشکیل شود و هریک نیز تعدادی جایگاه را زیر پوشش قرار خواهند داد.
بدین ترتیب، شرکت های زنجیره ای توزیع فرآورده های نفتی و سی ان جی (برند) وظیفه خرید و حمل سوخت از محل انبارهای اصلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و توزیع به موقع آن در جایگاه های تحت پوشش همچنین مسئولیت کمیت و کیفیت عرضه فرآورده های نفتی و سی ان جی در هر جایگاه تحت پوشش را با رعایت استانداردهای مشخص شده بر عهده خواهند داشت.
هدف از ارائه این طرح، ارتقا رفاه، ایمنی و افزایش کیفیت خدمات قابل ارائه به مصرف کنندگان، بهبود کارآیی روش های توزیع سوخت و برنامه های راهبردی شرکت ملی پخش با رویکرد جدید کسب و کار عنوان شده است.
گ/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.