به گزارش ایرنا، دو شرکت دانش‌بنیان مهندسی کنترل نیروی تکاپو و نانو واحد صنعت پرشیا مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به ابداع و اجرایی کردن روش تصفیه پساب به روش زیست‌پالایی تسریع یافته بایوجمی ‌شده اند.
مدیرعامل یکی از شرکت های طراحی کننده این روش در این باره به ایرنا گفت: این روش قابل استفاده در صنایع و واحدهای خدماتی مختلف مانند کارواش ها، دامداری ها، واحدهای نساجی و تصفیه فاضلاب است.
اصغر حجتی با بیان اینکه با استفاده از این روش، میزان هزینه ها و مصرف آب به کمتر از نصف می رسد، افزود: استفاده از چنین روش های نوینی با توجه به کمبود منابع آبی و خشکسالی های اخیر در کشور ضروری است.
وی ادامه داد: در این روش علاوه بر حذف آلودگی‌های زیستی، 95 درصد پساب تولیدی پس از فرآوری مجدد به چرخه شست و شو برمی گردد.
به گفته وی، باس‌واش اتوبوسرانی شاهین‌شهر به عنوان نخستین سازمانی که از این روش استفاده می‌کند به مدت 18 ماه است که تعویض آبی نداشت و پساب تصفیه‌شده در این روش در حال چرخش است.
این روش تصفیه بر اساس تنظیم شاخص های بیوالکتریک پساب با تزریق محرک زیستی تولید شده بر مبنای مواد آلی انجام می شود که در آن بدون استفاده از پروسه‌های هوادهی مرسوم، با یک عملیات زیست‌پالایی سریع، آلاینده‌ها به سرعت کاهش می‌یابند.
روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این زمینه اعلام کرد: این سامانه به صورت اقتصادی و اثربخش از میزان آلودگی‌ها کاسته و ارزش‌افزوده نیز ایجاد خواهد کرد.
همچنین مدیرعامل یکی دیگر از شرکت های مبدع این روش با بیان اینکه مهمترین مزیت این طرح افزایش سرعت زیست‌پالایی است، گفت: در حالت طبیعی برای تبدیل و فرآوری پساب‌ها به مدت زمان بسیار زیادی نیاز است و وجود هواده‌ها که مصرف انرژی بالایی دارند، ضروری است.
فرشید سهیلی افزود: در این روش، با فراهم‌سازی شرایط خاص توسط این فناوری، زمان واکنش‌ها بسیار کوتاه شده و با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر (نور خورشید) هزینه‌های اجرایی نیز به حداقل می‌رسد.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 با هدف حمایت و هدایت شرکت ها و موسسات دانش بنیان آغاز کرد تا در سطحی کلان تر به ایجاد همکاری و نزدیکی بیشتر جامعه علمی و صنعتی و رونق اقتصادی بپردازد.
حدود 480 شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعال است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.