به گزارش ایرنا، خرید و حمایت از تولیدات و محصولات ساخت داخل در بعد های بین المللی، ملی و محلی می تواند آثار مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تحقیقاتی فراوانی را به جا گذارد.
امروز اگر در مکانی سخن از بیکاری جوانان و عدم وجود اشتغال پایدار به میان آید تاکنون اندیشیده ایم که مشکل کار از کجاست؟!
باید به این باور برسیم که یکی از راه حل های اشتغال پایدار، خرید کالای ایرانی است البته ناگفته نماند کالای ایرانی نیز باید از لحاظ کیفیت چیزی کم از کالای خارجی نداشته باشد و باید هر روز آمار قاچاق کالا کاهش یابد.
امروزه متاسفانه رویای کیفیت کالای خارجی در بی توجهی به کالای داخلی ریشه دوانده و به تبع آن علاوه بر از بین رفتن تولید داخلی و بیکار شدن کارگران، مشکلات و معضل های اجتماعی زیادی نیز بوجود آمده است.
باید جهت برون رفت از این مساله و برای تحقق حمایت از تولید داخلی و اقبال جامعه به سمت استفاده از تولیدات ملی ذهنیت نادرست کیفیت بالای کالای خارجی نسبت به کالای ایرانی در باور افراد جامعه ما شکسته شود و شکستن چنین باور غلطی در اولین مرحله نیازمند توسل به ابزار فرهنگی است.
بررسی بیشتر نقش خرید تولیدات داخلی در حمایت از اقتصاد، خانواده و اشتغال از نظر تعدادی از مردم کاشان در ادامه این گزارش می تواند دلیلی بر نشان دادن تمایل مردمی از خطه کویر مرکزی ایران در استفاده از کالای ایرانی باشد.

**کالاهای ایرانی نسبت به گذشته کیفیت و تنوع بیشتری پیدا کرده اند
خانمی 40 ساله که برای خرید همراه با فرزندش در بازار کاشان حضور یافته درباره خرید کالاهای ایرانی می گوید: خرید کالای ایرانی برایم یک اولویت است و اگر جنس ایرانی با کیفیت به دستم برسد حتما‌ آن را خریداری می کنم.
زهرا عابدینی در ادامه یکی از دلایل عدم اقبال مصرف کنندگان به کالای ایرانی در گذشته را نبود خلاقیت و زیبایی طرح و نقش دانست و افزود: خوشبختانه تولید کنندگان ایرانی امروزه این موضوع را در تولیدات خود در نظر می گیرند.
وی بیان کرد: متاسفانه نسل جوان امروز تحت تاثیر تبلیغات، به کالاهای خارجی روی می آورند و همه چیز را در ظاهر و تبلیغ می بینند که جا دارد با فرهنگ سازی توسط رسانه های جمعی واقعیت ها گفته و نسل جوان آگاه تر شود.

* بعضی کالاها مشابه ایرانی ندارد
یک معلم نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت که ترجیح می ‌دهد کالای ایرانی بخرد ولی متاسفانه بعضی کالاها از جمله تلفن همراه و رایانه مشابه داخلی با کیفیتی ندارد یا اصلا مشابهی برای آن در داخل وجود ندارد.
سعید عابداف افزود: در خیلی از برنامه های صدا و سیما و سریال های تلویزیونی هم از کالای خارجی استفاده می شود و به نظر می رسد باید استفاده از کالای ایرانی فرهنگ سازی شده و این کار ابتدا از رسانه ها آغاز شود.
وی تاکید کرد: به عنوان یک فرهنگی تمام تلاشم در آموزش به دانش آموزانم این است که از سنین کودکی به آن ها بیاموزم که اگر آینده ای روشن را می خواهند از خانواده های خود درخواست کنند در خرید مایحتاج زندگی خود نگاه مثبتی به کالای ایرانی داشته باشند.
وی ابراز کرد: خود می دانم که اگر فرزندم می خواهد در آینده زندگی روشن و آرامی داشته باشد باید در مملکتی زندگی کند که به وفور فرصت های شغلی برای جوانان در آن وجود داشته باشد و از این رو باید با خرید کالای ایرانی اقتصاد کشور را رونق بخشیم.

** کیفیت کالای ایرانی باید بالا برود
یک دانشجو نیز با تاکید بر لزوم خرید کالای ایرانی جهت حمایت از اشتغال افزود: اگر قرار است همه تشویق به خرید کالای ایرانی شوند تولید کنندگان نیز باید کیفیت خود را بالا برند.
نسرین دلاوریان با انتقاد از اینکه چرا کالاهای خارجی در تبلیغات تلویزیونی و سطح شهرها سهم زیادی دارند ابراز کرد: تمام تبلیغات شهر و رسانه ملی شامل کالای خارجی است و در این شرایط چگونه می توان انتظار داشت من به عنوان یک جوان کالای ایرانی بخرم؟!
وی با اشاره به این که تنوع و کیفیت محصولات داخلی باید بالا رود گفت: به عنوان مثال یک خودرو در ایران چند سالی فروخته می شود ولی خودرو ساز گمان می کند با تغییرات جزئی در بدنه اتومبیل بدون این که کیفیت خودرو را چند برابر کرده باشد می تواند همچنان رضایت مشتری را جلب کند.

** جهت حمایت از اشتغال و اقتصاد تحت هر شرایطی باید کالای ایرانی خرید
پیرمردی که سال ها تجربه خرید کالاهای مختلف ایرانی و خارجی دارد نیز در پاسخ به این سئوال که آیا کالای ایرانی خریداری می‌ کنید؟ اظهار کرد: در بیشتر موارد کالای ایرانی خریداری می کنم و برخی کالاهای تولید داخل مانند فرش ماشینی، کفش، میوه جات و آجیل اصلا رقیب خارجی نداشته و بی نظیر هستند.
علیرضا وکیل ادامه می دهد: خوشبختانه شرایط با گذشته تفاوت کرده و تولید کنندگان داخلی از لحاظ کیفیت و قیمت در بیشتر کالاها از خارجی ها سر تر هستند.
وی تصریح کرد: زمانی در گذشته یک کالای خارجی می‌ خریدیم که مشابه ایرانی نداشت و تا سال ها کار می کرد ولی اکنون اجناس خارجی بی کیفیت یا ایرانی با آرم (اتیکت) خارجی در بازار بسیار بی کیفیت هستند.

** مردم بیش از گذشته به خرید پوشاک تولید داخل روی آورده اند
یک فروشنده پوشاک ایرانی در پاسخ به این که آیا وضعیت فروش کالای داخلی مناسب است یا خیر می گوید: وضعیت مطلوبی در بازار وجود دارد و مردم بیش از گذشته به خرید پوشاک تولید داخل رو آورده اند.
علی حسینی بیان کرد: ما فروشندگان هم برای جذب مشتریان تخفی هایی قائل هستیم و فضای رقابتی هم در بین فروشندگان داخلی بوجود آمده است تا مردم ترغیب به خرید کالای داخلی شوند.

**نقش رسانه ها باید در زمینه ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی پررنگ تر شود
یک تولید کننده پوشاک نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تمام خانواده های ایرانی باید از طریق رسانه های عمومی به ویژه تلویزیون آگاه شوند که ‏یکی از دلایل عمده بیکاری، مصرف کالای خارجی است.
علی هاشمی ادامه داد: خانواده ها باید بدانند ‏اگر می خواهند فرزندانشان مشغول به کار شوند باید کالای ‏داخلی مصرف کرده وبا کالای خارجی خداحافظی کنند.‏
وی تاکید کرد: تبلیغات بازرگانی سیمای ملی و روزنامه ها ‏باید مملو از کالاهای داخلی شوند و به صورت شبانه روزی کالاهای داخلی را آنقدر تبلیغ کنند که خریدار تنها به فکر خرید کالای داخلی باشد.
باید با کمک رسانه ها ذهنیت مخاطب را ‏به هر صورت نسبت به کالای داخلی خوش بین ومثبت کرد، چرا که نوع نگاه مخاطب و بار روانی ‏که در ذهن او ایجاد شده تاثیر بالقوه ای بر میزان گرایش او به کالای داخلی دارد.
کارخانه های داخلی نیز باید کیفیت تولید خود را بالاتر ببرند و این موضوع مستلزم آن ‏است که واحدهای تولیدی از نیروهای متخصص استفاده کنند که همین مساله هم بدون تردید باعث ‏اشتغال بیشتر می شود.‏
خبرگزاری جمهوری اسلامی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در این زمینه از طریق مبارزه با کالاهای قاچاق و حمایت از تولید داخلی 'کمپین خبری خرید کالای ایرانی' را آغاز کرده است.
کمپین خبری خرید کالای باکیفیت داخلی توسط ایرنا باهدف افزایش توانمندی صنایع داخلی و تشویق به بهبود تولیدات خود، کلید زده شده است.
یکی از مزایای خرید کالاهای تولید داخلی جلوگیری از خروج ارز ، رونق بازار اشتغال ، ایجاد رقابت سالم بین تولید کنندگان کالای داخلی و تلاش برای کیفی سازی آنها ، جلوگیری از ورود کالاهای غیر ضروری خارجی به داخل و رونق اقتصاد کشور است.
7408/7472 * گزارشگر: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.