دکتر حمیدرضا شتابی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت نوزدهم اسفند(روز جهانی کلیه) افزود: 145 پیوند کلیه امسال در استان اصفهان انجام شده است.
وی در باره اینکه چند درصد از کلیه های مورد نیاز در استان از طریق اهدای عضو افراد مرگ مغزی تامین می شود، بدون اشاره به آمار، اظهار کرد: ما افزایش خوبی در استان برای اهدای عضو از طریق افراد مرگ مغزی داشته ایم.
وی با تاکید براینکه پیوند عضو، آخرین مرحله و درمان قطعی نارسایی کلیه است، گفت: بیمارانی که قادر به دریافت و پیوند کلیه نیستند باید دیالیز شوند که ما در استان اصفهان دو هزار و 250 بیمار دیالیزی داریم که شامل یکهزار و 950 همودیالیز و 300 دیالیز صفاقی است.
شتابی با بیان اینکه تعداد مردان در میان بیماران دیالیزی و همچنین افرادی که پیوند کلیه می زنند، نسبت به زنان بیشتر است، گفت: 387 دستگاه دیالیز در استان فعال است.
وی خاطرنشان کرد: هر ماه حدود 20 هزار جلسه دیالیز رایگان برای بیماران در استان اصفهان انجام می شود که هزینه دیالیز هر بیمار در سال حدود 18 میلیون تومان می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شایعترین علت هایی که منجر به نارسایی کلیه و در نهایت دیالیزی شدن بیماران می شود، دیابت(بیماری قند) و فشار خون بالاست.
شتابی، چاقی و کم تحرکی را مهمترین عامل پیدایش این عوارض خواند و اضافه کرد: به همین دلیل امسال، شعار روز جهانی کلیه، 'مبارزه با چاقی' تعیین شده است.
وی گفت: به مناسبت روز جهانی کلیه، همایش بیماران کلیوی پنجشنبه این هفته با همکاری انجمن خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل(ع) و مرکز تحقیقات کلیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در میدان امام اصفهان برگزار می شود.
یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت ارائه آموزش های لازم به کودکان برای جلوگیری از چاق شدن آنها گفت: چاقی یکی از عوامل بیماری های کلیوی از جمله سنگ کلیه است.
دکتر شهرام طاهری افزود: 95 درصد بیماران کلیوی در کشور در مراحل ابتدایی این بیماری قرار دارند و در صورت درمان ساده و کنترل سلامت می توان از رسیدن به مراحل نهایی بیماری و نارسایی کلیه جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: آموزش، تغییر سبک زندگی، بهبود تغذیه و ورزش از نارسایی کلیه و رسیدن به مرحله دیالیز در بیماران کلیوی جلوگیری می کند.
مدیر سلامت خیریه حضرت ابوالفضل(ع) اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به برنامه های این انجمن در روز جهانی بیماری های کلیه گفت: این برنامه در میدان امام و با هدف فرهنگسازی و اطلاع رسانی به مردم برگزار می شود.
مرتضی نیکبخت همچنین با اشاره به سند راهبردی این انجمن خیریه در سال 96 افزود: تلاش در جهت نهادینه کردن پیوند عضو از افراد مرگ مغزی، مشارکت اجتماعی در برنامه های سلامت و تلاش در جهت توسعه فرهنگ خود مراقبتی از جمله اهداف این سند است.
وی از راه اندازی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی حضرت ابوالفضل(ع) در سال آینده در خیابان امام خمینی(ره) اصفهان خبر داد و گفت: این مرکز در زمینی به مساحت دو هزار و 500 متر مربع با زیربنای 10 هزار مترمربع در هفت طبقه احداث شده است و دارای چهار بخش دیالیز با 80 تخت خواهد بود.
کلیه یکی از اندام‌های درونی بدن انسان است که کار آن تصفیه خون از مواد زائد و دفع متابولیست های بدن از سموم است.
یکی از اصلی‌ترین وظایف کلیه بیرون راندن مواد زائد تولید شده بر اثر متابولیسم یا خورده شده، است.
کلیه که در صورت نقصان مشکلات جدی برای سلامت انسان به همراه دارد، نیازمند توجه بالایی است.
سالانه افراد بی شماری در سراسر دنیا به بیماری های حاد کلیوی مبتلا می شوند به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی، دومین پنجشنبه ماه مارس را بعنوان روز جهانی کلیه نامگذاری کرده است.
گ/3011/ 6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.