به گزارش ایرنا، محمدعلی مجاهدی شامگاه جمعه در همایش ملی «شعر محتشم کاشانی» در دانشگاه کاشان اظهار کرد: محتشم درانواع شعرسربلند بیرون آمده است گرچه پس از وی شاعرانی ترکیب بند، خلق کردند اما نخستین ترکیب بند عاشورایی از این شاعر مرثیه سراست.
وی افزود: هفت دیوان محتشم شامل «شیبیه» دربرگیرنده 110 غزل از دوران کهولت وپیری شاعر، «شبابیه» شامل 304 غزل از دوران شباب و جوانی، «صباییه» با 276 غزل و رساله «جلالیه» دارای 64 غزل به عدد جلال که به سبک وقوع سروده شده و نمونه شاخص این سبک شعری است، از افتخارها و سربلندی های محتشم کاشانی است.
وی افزود: «نقل عشاق» نیز دربرگیرنده 87 غزل با نظم و نثر پخته حاوی مسائل موجود در عالم عاشقی و رگه هایی از مکتب واسوخت از دیگر اثرهای این شاعر پرآوازه کشور است.
مجاهدی تصریح کرد: دیوان ششم محتشم «ضروریات» که به ماده تاریخها و شعرهایی از این دست پرداخته نیز دارای 300 ماده تاریخ و نشان دهنده جایگاه خاص محتشم در میان شاعران ماده تاریخ ساز است و دیوان هفتم نیز «معما» های محتشم است.
این شاعر برجسته کشور یادآوری کرد: محتشم کاشانی در مجموع 841 غزل سروده که اگر هر غزل 10 بیت هم داشته باشد، حدود هشت هزار بیت غزل دارد.
همایش ملی «شعر محتشم کاشانی» شامگاه جمعه با حضور استادان و شاعران برجسته کشور از جمله علی گرمارودی، سعید بیابانکی، سیدعلی اصغرصائم و علیرضا فولادی در سرسرای آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد.
در این همایش ملی همچنین برخی شاعران سروده های خود را در خصوص شخصیت ادبی محتشم کاشانی، شاعر مرثیه سرای کشور، قرائت کردند.
«کمال الدین علی محتشم کاشانی» اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال 996 درگذشت.
شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثرهای گرانسنگ این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور است.
آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.
6136 / 6022 خبرنگار: یوسف صائب - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.